Black Friday:

Flere snur ryggen til handlefesten

Nordmenn planlegger å bruke en halv milliard kroner mindre på Black Friday enn i fjor.

BRUKER MINDRE: Nordmenn planlegger å legge igjen færre kroner under årets Black Friday. Foto: Erik Johansen / NTB
BRUKER MINDRE: Nordmenn planlegger å legge igjen færre kroner under årets Black Friday. Foto: Erik Johansen / NTB Vis mer
Publisert

Det er ikke mange åra siden handlefesten Black Friday fikk fotfeste i Norge. Butikkene girer opp forbrukerne før jul med tilbud og rabatter, og nordmenn har tidvis kastet seg hodestups inn i handlemaratonet.

Noen kjeder og butikker har etter hvert utvidet til Black Week og Black Month, og etter Black Friday følger som kjent den tilsvarende handledagen Cyber Monday.

Det er med andre ord mange muligheter til å sikre seg julegavene til en billigere penge, dersom man er obs på butikkenes prisfiksing.

Vil bruke tre milliarder

Nordmenn har imidlertid planlagt å legge igjen langt mindre penger under handlefesten i år, viser en undersøkelse utført av YouGov for Danske Bank.

I år har nordmenn planlagt å bla opp en halv milliard kroner mindre under Black Friday enn i fjor. Totalsummen havner derfor på rundt tre milliarder kroner.

- Det kan være flere årsaker til at nordmenn nå vil bruke mindre penger enn tidligere år. Først og fremst har mange nordmenn det trangt økonomisk, og derfor mindre penger å bruke. For det andre ser vi at det er færre og færre som planlegger å handle på selve Black Friday år etter år, ifølge undersøkelsene. Av de spurte er det 37 prosent som planlegger å handle, i fjor var det 42 prosent, forklarer Danske Banks forbrukerøkonom Thea Olsen til Børsen.

MANER TIL MODERASJON: Forbrukerøkonom Thea Olsen. Foto: Danske Bank
MANER TIL MODERASJON: Forbrukerøkonom Thea Olsen. Foto: Danske Bank Vis mer

Det mener hun er en positiv trend. Hun forklarer også at færre oppgir at de handler på impuls, noe hun applauderer.

- I de tider vi lever i er det svært viktig å roe ned på forbruket. Black Friday er ikke akkurat noen bidragsyter til det. Vi ser en nedadgående trend i forbruket, og det er positivt at folk maner til mer moderasjon og ønsker å bruke mindre penger. Det er viktig dersom vi skal få en gradvis nedkjøling av inflasjonen, sier hun, og legger til:

- Det er viktig at forbruket, nordmenns pengebruk, går ned. Dempes ikke prisveksten, inflasjonen, er det større sannsynlighet for at renten fortsetter å øke.

KAOS: På Norwegian Outlet på Vestby, ble det kaos da et utvalg med dunjakker skulle selges for en brøkdel av førpris. Video: NTB Scanpix Vis mer

Får mindre for pengene

Men det er ikke nødvendigvis bare moderasjon som er årsaken, det har nemlig blitt veldig mye dyrere for folk det siste året. 60 prosent av dem som skal handle under Black Friday skal bruke mindre penger enn i fjor.

- Det er viktig å tenke på at man får mindre for pengene i år sammenliknet med i fjor. Det er mange varer som har blitt betydelig dyrere, med unntak av klær, som ikke har hatt den samme oppgangen, sier Olsen.

Hun oppfordrer også forbrukerne til å følge med på tjenester som Prisjakt og Prisguide, hvor man kan se produktenes prisutvikling over tid. Det er nemlig flere kjeder og butikker som pumper opp prisene i september, for så å sette dem på «tilbud» under handlefesten.

- Husk at man kan finne gode tilbud hele året. Dersom du likevel «må» handle på Black Friday har jeg følgende råd: Sett opp en handleliste. Slik unngår du impulskjøp. Undersøk prishistorikken. Og sist, men ikke minst - pust med magen og ro ned forbruket, lyder rådet hennes.

Selv har hun ingen planer om å dra kortet på Black Friday, men ser på muligheter for å kjøpe brukt under julehandelen.

- Småbarnsfamilene er blant dem som sliter mest nå. Et råd til dem som skal kjøpe gaver til barn er at de ikke ser etter noen merkelapp eller emballasje. Så min oppfordring er å se om man kan kjøpe brukt, bytte med naboen eller arve, sier hun, og legger til:

- Og ikke glem ungdommen. De fleste er svært bevisste på klimaendringene og bærekraftige kjøp. Å kjøpe brukte gaver til dem kan faktisk være svært positivt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer