Rema-Reitan

Fløy privatfly etter klimaskryt

«Vi elektrifiserer!», skrev Ole Robert Reitan på Facebook. Få dager senere tok han familiens fossile privatfly til Malaga.

IKKE PÅDRIVER PRIVAT: Ole Robert Reitan i matvarekjeden Rema 1000 gikk høyt ut med en nyhet om kjedens klimaprofil. Privat tok han privatfly til Malaga i jula. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
IKKE PÅDRIVER PRIVAT: Ole Robert Reitan i matvarekjeden Rema 1000 gikk høyt ut med en nyhet om kjedens klimaprofil. Privat tok han privatfly til Malaga i jula. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert

«Vi elektrifiserer! Denne uka mottok vi de første elektriske lastebilene til REMA 1000 Danmark.»

Det skrev Ole Robert Reitan, sjefen for det familieeide selskapet Reitan Retail og dagligvarekjeden Rema 1000, på Facebook like før jul.

Få dager senere skriver Nettavisen at Reitan andre juledag satte kursen mot Malaga i Spania, og en ferieeiendom ikke langt fra den spanske byen.

Reiste fossilt

Av artikkelen går det fram at Reitan på sin Spania-tur ikke benyttet en av el-lastebilene han omtalte i Facebook-innlegget, men en Falcon 2000 fossil privatjet.

FALCON: Et fly av denne typen, Falcon 2000, er det Ole Robert Reitan skal ha reist med til Malaga. Foto: NTB Scanpix/Aviation Images/REX
FALCON: Et fly av denne typen, Falcon 2000, er det Ole Robert Reitan skal ha reist med til Malaga. Foto: NTB Scanpix/Aviation Images/REX Vis mer

Det har medført kritikk og noen syrlige bemerkninger, blant annet i kommentarfeltet.

PÅDRIVER: «Det gleder meg å kunne være med som en pådriver for dette», skriver Ole Robert Reitan på Facebook om Reitan-selskapenes elektrifisering. Det har vakt reaksjoner. Illustrasjon: Skjerdump fra Facebook.
PÅDRIVER: «Det gleder meg å kunne være med som en pådriver for dette», skriver Ole Robert Reitan på Facebook om Reitan-selskapenes elektrifisering. Det har vakt reaksjoner. Illustrasjon: Skjerdump fra Facebook. Vis mer

«2 privatfly som går hit å dit ganske så ofte kan familien ha da ... ettersom dem e så "grønn"», skriver én.

Omdømme-ekspert Ketil Raknes, som leder Institutt for kommunikasjon på høyskolen Kristiania, mener Reitan står overfor et klassisk liv- og-lære-problem.

- For Reitan blir det nå vanskeligere å snakke om klima, sier han til Nettavisen, som til den siste arikkelen ikke har fått noen kommentar om privatflyene fra Reitans presseansvarlige Berit Hvalryg.

Reitan-talsperson: - Et dilemma

I forbindelse med en artikkel om Reitans privatfly for ei uke siden, sendte hun Børsen følgende kommentar:

«Bruken av fly er et dilemma. Derfor kjøper vi klimakvoter og vurderer bruken fortløpende. Utover dette har vi ikke mer å legge til i denne saken.»

Rødts Sofie Marhaug sa nylig til Børsen at for å ha demokratisk legitimitet i klimapolitikken, må utslipp kuttes «på toppen».

- Det er det motsatte som skjer. De rikestes utslipp vokser, mens kjøpekraften går ned for de fattigste. Da blir forholdet mellom utslipp og formue veldig tydelig, sa Marhaug.

To privatfly

Ifølge Nettavisen har Reitans familieselskaper to privatfly, hvorav det ene er registrert på Reitan AS og det andre på Rema 1000 Norge AS. Dette bekreftet Berit Hvalryg tidligere denne måneden.

Hun opplyste at det sistnevnte flyet er lagt ut for salg.