Flybransjen slår alarm: - Tøff vinter

Galopperende drivstoffpriser og fallende utenrikstrafikk, gjør at flyselskaper står overfor tøffe avgjørelser i høst.

VURDERE KUTT: Flyr vurdere å kutte i flytilbudet sitt, som følge av litt lavere fyllingsgrad i flyene, og skyhøye drivstoffpriser. Foto: Urbanandsport / NurPhoto / Shutterstock / NTB
VURDERE KUTT: Flyr vurdere å kutte i flytilbudet sitt, som følge av litt lavere fyllingsgrad i flyene, og skyhøye drivstoffpriser. Foto: Urbanandsport / NurPhoto / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

«Med den høye inflasjonen i USA og Europa som bakteppe, fortsatt høye drivstoffpriser og en reduksjon i oppdemmet reiseetterspørsel etter Covid, vil de kommende månedene bli være utfordrende for den globale luftfartsindustrien», skrev flyselskapet Norse i en børsmelding mandag morgen.

Sommeren i år var første sommer på tre år at folk igjen kunne reiser tilnærmet som normalt etter coronapandemien, men utfordringene er altså ikke over for en bransje som har vært gjennom ei krise.

Skyhøye drivstoffpriser

Norse skriver i børsmeldingen at fyllingsgraden i flyene nå er på vei nedover. I august var den på 69 prosent, mot 75 prosent i de to månedene før.

På toppen av dette kommer altså økte utgifter, da spesifikt representert gjennom skyhøye drivstoffutgifter, noe som gjør at de må sette seg ned og regne på om de skal redusere antall flyginger inn mot vinteren.

«Norse vil være forsiktige med tanke på programmet for vinteren 2022, og vurderer kontinuerlige alle ruter, inkludert å muligens redusere programmet i takt med etterspørselen», heter det i børsmeldingen.

Der skoen for alvor trykker nå, er på de skyhøye drivstoffprisene, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

- Flydrivstoffprisene er ekstremt høye nå, og prognosene jeg ser på framover inn mot slutten av året og inn i neste år sier at prisene ser ut til å øke, sier Elnæs til Børsen.

Vanligvis står drivstoffkostnadene for 20 - 25 prosent av utgiftene til et flyselskap. Med de galopperende prisene som har vært det siste året, anslår Elnæs nå at det dreier seg om et sted mellom 40 og 50 prosent.

Har ikke fastprisavtale

Når det gjelder drivstoffprisene fungerer det litt på samme måte som strømpriser. Selskaper kan ordne seg fastprisavtaler, som sikrer dem mot voldsomme prisoppganger.

Det har verken Norse, SAS, Norwegian eller Flyr.

- Prisen har gått opp 60 prosent, og det er en dobling i forhold til i fjor. Når selskapene ikke har sikret seg mot disse oppgangene, som de har pleid å gjøre, så handler det om pandemien, og at de har vært i en anstrengt situasjon, som har gjort det vanskelig å inngå denne typen kontrakter, sier Elnæs.

På toppen av dette kommer den høye inflasjonen, som vil påvirke vanlige folks privatøkonomi.

- Noe av det første man vurderer om man skal bremse litt på, er ferie- og fritidsreiser, sier Elnæs.

- Tøff vinter

For Flyrs del så har de en såkalt «Power by hour»-avtale for flyene sine, som gjør at de bare betaler for den tida de er i lufta. Dermed kan det være smart for dem å vurdere å gjøre noe med kapasiteten, konkluderer Elnæs.

- Når det gjelder de norske og europeiske selskapene så er de usikre på hvordan seinhøsten og vinteren blir. Jeg tror nok man kan forberede seg på en ganske tøff vinter - definert som at etterspørselen faller, sier Elnæs.

For de norske selskapene har innenrikstrafikken vært i en positiv utvikling, og er nå på samme nivå som i 2019. Langt verre er det for utenrikstrafikken. Den ligger betydelig under 2019-nivået, og trenden er fallende.

- Fra i sommer har selskapene flyttet mer av kapasiteten innenlands, så får vi se hvor sultne selskapene er på å fylle opp setene sine med tanke på priser, sier Elnæs.

Fordel for Ryanair

Med de skyhøye drivstoffprisene må selskapene fylle opp flyene mer, og helst med litt bedre betalte billetter enn de har hatt tidligere, for at det skal lønne seg.

- Da må man tenke på hva man gjør med den etterspørselen man har. Skal man stimulere etterspørselen gjennom attraktive priser? For eksempel Ryanair, som har en kapitalbase som er bunnsolid, kan gjør nesten hva de vil, påpeker flyanalytikeren.

For det er de mest kapitalsolide selskapene som møter de høye drivstoffavgiftene med mest motstandskraft.

- De selskapene som er bunnsolide har sikret seg til drivstoffpriser som er langt lavere enn det man ser i dag, og det betyr at de kan selge billetter til attraktive nivåer, uten at de taper penger på det, sier Elnæs, som konkluderer:

- Jeg skal si det såpass tydelig at vi bør regne med at det kommer en reduksjon i kapasitet for mange flyeselskaper i vinter.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer