Flystreiken

Flyfast i 14 timer

Etter nesten tre timer i telefonkø på Norwegians kundesenter fikk Erlend Ingebrigtsen beskjed om at de ikke kunne gjøre noe.

SITTER FAST: Erlend Ingebrigtsen har sittet 14 timer på London Gatwick. Foto: Privat
SITTER FAST: Erlend Ingebrigtsen har sittet 14 timer på London Gatwick. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Klokka 07.30 tirsdag landet Erlend Ingebrigtsen (44) i London, på Gatwick flyplass. Flyet videre til Stavanger skulle gå klokka 11.00, men Norwegian måtte kansellere flygningen som følge av flyteknikerstreiken. Ingebrigtsen, som er bosatt i Østerrike, var på vei hjem til Stord for en begravelse. Mellomlandingen i London fra Genève gikk ikke helt som planlagt.

- Det er kaos her. En hel haug med folk som er fortvilet. Det er ingen her som jobber for Norwegian, så beskjeden jeg får, er at jeg må ringe til Norwegian. Det er ikke så enkelt, fortalte Ingebrigtsen til Børsen tirsdag kveld.

STUSSLIG: Erlend Ingebrigtsen sier han spurte Norwegian om å få noen matkuponger. - Men det fikk jeg ikke, sier han. Dette fikk 44-åringen kjøpt etter 25 minutter i kø. Foto: Erlend Ingebrigtsen
STUSSLIG: Erlend Ingebrigtsen sier han spurte Norwegian om å få noen matkuponger. - Men det fikk jeg ikke, sier han. Dette fikk 44-åringen kjøpt etter 25 minutter i kø. Foto: Erlend Ingebrigtsen Vis mer

Den pågående norske flyteknikerstreiken har ført til en rekke kanselleringer og innstilte flygninger. Tirsdag kveld varslet NHO lockout.

- Kunne ikke hjelpe

Til slutt fikk Ingebrigtsen huket tak i noen som jobber for Norwegian på Gatwick. De kunne ikke hjelpe. Etter nesten tre timer i telefonkø på Norwegians kundesenter fikk 44-åringen beskjed om at de ikke kunne gjøre noe, siden reisen var bestilt via reisebyrå.

Reisebyrået på sin side anbefalte ham å kansellere reisen, for så å kunne kreve pengene tilbake.

- De sa jeg kunne få ny billett onsdag, men det blir vanskelig når jeg har en begravelse jeg skal rekke, sukker Ingebrigtsen før han fortsetter:

RAMMER MANGE: NHO-sjefen Ole Erik Almlid kaller flyteknikernes krav for ekstreme, og sier de rammer mange. Video: Maja Walberg Klev / Reporter: Ralf Lofstad Vis mer

- Det endte med at jeg måtte ut av terminalen for å bestille ny flybillett. Nå har jeg vært gjennom sikkerhetskontrollen og passkontrollen tre ganger.

Ny billett

Klokka 21 hadde han ny billett med Norwegian. Med utsettelse til klokka 22.05 hadde han ventet i over 14 timer på flyplassen.

Andreas Hjørnholm, presseansvarlig i Norwegian, sier til Børsen at deres kundesenter for tida er svært travelt som følge av den pågående flyteknikerstreiken.

- Vi beklager at det har tatt lang tid før kunden kom i kontakt med oss. Dersom billetten din blir kansellert i forbindelse med streiken, vil kunden bli tilbudt ombooking til annen avgang, hvis det er aktuelt. Dersom han ikke har lykkes med å ombooke flyet på et tidspunkt som passer ham, har han i henhold til gjeldende regelverk krav på tilbakebetaling av pengene når han drar til stedet hvor han kjøpte billetten, sier Hjørnholm.

KAOS: I tillegg til den vanlige trafikken på Gatwick er det også togstreik i London. - Alle er ganske gretne her, sier Erlend Ingebrigtsen. Foto: John Sibley / Reuters / NTB
KAOS: I tillegg til den vanlige trafikken på Gatwick er det også togstreik i London. - Alle er ganske gretne her, sier Erlend Ingebrigtsen. Foto: John Sibley / Reuters / NTB Vis mer

- Men vi mangler flyteknikere - så skjer det noe uforutsett, kan det godt få konsekvenser for flytrafikken. Hvis en flygning blir berørt, får man som passasjer direkte beskjed fra Norwegian, sier Hjørnholm.

Onsdag er allerede 17 av Norwegians flygninger innstilt.

Rammer flere selskaper

Widerøe måttet tirsdag innstille 42 flygninger som direkte og indirekte følge av flyteknikerstreiken.

- Det stopper ikke der, sier kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, til Børsen.

LANG TELEFONKØ: På Norwegians kundesenter satt Ingebrigtsen nesten tre timer i kø. Foto: Privat
LANG TELEFONKØ: På Norwegians kundesenter satt Ingebrigtsen nesten tre timer i kø. Foto: Privat Vis mer

Hun venter altså følgefeil og flere innstilte Widerøe-fly. Deres fly går nemlig ikke tur-retur til en destinasjon, men flyr ofte en rundreise. Det gjør at innstillingene får følgefeil.

- Én ting er det planlagte vedlikeholdet av fly - det må utsettes, men noe annet er når uforutsette hendelser oppstår. Normalt ville en flytekniker da reist ut og så friskmeldt flyet. Det får vi nå ikke gjort, sier Solli.

Hvor mange Widerøe-flygninger som innstilles onsdag, er ikke helt klarlagt.

- Det er vanskelig å spå hvor mange som er berørt onsdag, sier Solli.

Hos SAS er ingen flygninger berørt av flyteknikerstreiken så langt. Om så skjer, vil passasjerer bli direkte kontaktet av SAS, opplyser selskapets pressevakt til Børsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer