Flykrise: - Vil møte veggen

Vestens sanksjoner får noen til å slå alarm om russisk flysikkerhet. - Det ville være en forferdelig situasjon om det skulle skje noe med et fly som ikke er i luftdyktig stand, sier flyekspert.

STRAFFET: Russlands flybransje er hardt rammet av tiltak. Det frykter noen vil gå på sikkerheten løs. Foto: Kirill Kudryatsev / AFP / NTB
STRAFFET: Russlands flybransje er hardt rammet av tiltak. Det frykter noen vil gå på sikkerheten løs. Foto: Kirill Kudryatsev / AFP / NTB Vis mer
Publisert

Vestens knallharde økonomiske straffetiltak mot Russland har sendt landets flyindustri i en solid skvis. Russiske flyselskaper er avskåret fra store deler av verden, blant annet med et flyforbud i EU, USA og Canada.

Sanksjonene gjør også at flygiganter som Boeing og Airbus er hindret fra å levere reservedeler og tilby vedlikeholdstjenester til russiske flyselskaper, ifølge CNN.

- Prioriterer ikke sikkerhet

Noen mener dette vil gå på flysikkerheten løs fordi flyene i løpet av uker kan gå tom for nødvendige deler, eller fly uten så hyppige utstyrsbytter som er anbefalt.

- Den russiske regjeringens prioriteringer inkluderer ikke forbrukersikkerhet og pålitelighet, sier Charles Lichfield, visedirektør i GeoEconomics Center ved tenketanken Atlantic Council, til CNN.

Russlands utenriksdepartement har selv uttalt at vestlige sanksjoner kan sette passasjersikkerheten i fare, ifølge Reuters.

Passasjerfly er pålagt et konstant tilsyn, alt fra daglige kontroller til tungt vedlikehold hvert sjette år. Russland har en avansert flyflåte i motsetning til for eksempel Iran, som også har vært underlagt vestlige flysanksjoner.

Enkelte analytikere frykter en mulig løsning er å «kannibalisere» andre fly på bakken, inkludert de som eies av leasingselskaper.

- Russland vil måtte lage et fullverdig vedlikeholdssystem for noen typer fly. Men før det vil de måtte «kannibalisere» noen fly for bruk som reservedeler, sier Oleg Panteleev, sjef for analysebyrået AviaPort, til Reuters.

BOMBING: Oberstløytnant Geir Hågen Karlsen tror verken Nato eller Russland ønsker å gå til krig mot hverandre, men om Russlands angrep går utover de allierte nabolandene kommer Nato til å reagere. Programleder: Håvard Tanche-Larsen Knutsen Vis mer

- Vil møte veggen

Ifølge flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs har russerne en viss produksjon av egne fly.

- Men jeg er høyst usikker på om de vil være i stand til å levere instrumenter og mye annet selv. De vil møte veggen på et eller annet tidspunkt framover, sier Elnæs til Børsen.

Elnæs mener imidlertid at en stans i leveranse av deler og servicebistand ikke behøver å bety at alle flyene blir stående på bakken umiddelbart.

- Alle deler har en viss levetid, som måles i alt fra antall landinger til motorstarter. Nå har Russland i overkant av 500 av utenlands-leasede fly, og de kan potensielt sette et antall av disse på bakken for å bruke dem som delefly. Da vil de kunne opprettholde en viss trafikk over en stund, fortsetter han.

Russland kan vende seg til tvilsomme alternativer hvis beholdningen går tom, som å motta uautoriserte deler fra Kina eller forsyninger «under bordet» fra Iran, tror Panteleev.

- Ville vært forferdelig

Flyanalytiker Elnæs viser til at moderne luftfart er tuftet på sikkerhet. Han mener det er vanskelig å se for seg at russiske flyselskaper og landets luftfartsmyndigheter vil være villig til å gamble med kundenes sikkerhet for å holde flyene i lufta.

- Ved sivile operasjoner står sikkerheten alltid øverst. Det virker derfor veldig lite sannsynlig at man vil operere fly i Russland som ikke tilfredsstiller sikkerhetskravene, sier Elnæs.

- Det ville være en forferdelig situasjon om det skulle skje noe med et fly som ikke er i luftdyktig stand, legger han til.

Signerte lov

Leasingselskaper eier rundt 80 prosent av Russlands kommersielle flyflåte, bestående av nesten 900 fly. De leasede flyene har en samlet verdi på 13,3 milliarder dollar, cirka 120 milliarder kroner. EU har gitt selskapene frist til å terminere kontraktene og hente tilbake flyene sine innen slutten av måneden.

Men et unisont krav om å få tilbakelevert flyene sine, har på ingen måte blitt møtt med velvilje fra russisk side - Vladimir Putin signerte mandag loven som tillater utenlandske fly leid av russiske flyselskaper å bli registrert som flyselskapenes eiendom.

NORDEN: Statsminister i Norge Jonas Gahr Støre mener landene i Norden må ha et tett samarbeid nå som Europa står i en dramatisk situasjon. Vis mer

Knusende for økonomien

En flyindustri med brukket rygg mener flere vil være knusende for russisk økonomi.

Lichfeld viser til at landet er verdens største målt etter landmasse, og at de er avhengige av en oppegående flybransje for å holde de økonomiske hjulene i gang. Blant annet for å transportere ingeniører, andre arbeidere og utstyr til fjerne oljefelter.

Elnæs istemmer:

- Flyindustrien er viktig for Russland. Det er et land med voldsomme avstander fra øst til vest. Alternativet er jernbane og buss, som ikke går over hele landet. De er helt avhengige av infrastrukturen i luftfarten for å komme seg rundt. Så det som skjer nå er ingen god situasjon for de som skal reise, landet eller økonomien i det hele tatt.

Han legger til:

- Jeg har hørt internasjonale aktører si at russisk luftfart nå kan bli satt 20-30 år tilbake i tid. Staten er allerede investert i Aeroflot, men vil måtte ta grep for at andre private selskaper skal kunne holde seg i lufta. Alt dette blir mye mer komplisert, jo mer tid som går. For det vil være færre reisende og fallende inntekter. De russiske flyselskapene går derfor en usikker tid i møte, sier Elnæs.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer