Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO):

Flyteknikerne langer ut mot NHO

NFO går i strupen på NHO med beskyldninger som «fagforeningsknusing». NHO Luftfart kjenner seg ikke igjen i påstandene.

HARD KONFLIKT: Tirsdag ble flere flyginger kansellert som følge av streiken. Enn så lenge er det ikke løsning i sikte. Tonen mellom NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) er fortsatt skarp tirsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
HARD KONFLIKT: Tirsdag ble flere flyginger kansellert som følge av streiken. Enn så lenge er det ikke løsning i sikte. Tonen mellom NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) er fortsatt skarp tirsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert

Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og arbeidsgiverforeningen NHO Luftfart står fremdeles på hver sin side av frontlinjen. Hittil er 106 flyteknikere tatt ut i streik, og natt til lørdag kan ytterligere 39 kolleger slå følge.

Det kan resultere i et voldsomt press på SAS, Norwegian og Widerøe - i form av forsinkelser og kanselleringer.

Børsen har vært i kontakt med flere flyteknikere som er organisert under NFO. Ingen av dem ønsker å uttale seg offentlig, men henviser til NFO-leder Jan Skogseth for kommentarer.

- Fagforeningsknusing

Nå forsvarer imidlertid NFO sine krav i en pressemelding og retter på samme tid kraftig skyts mot NHO Luftfart.

- De mest erfarne teknikerne kan jobbe i stilling som rådgir piloter, både på bakken og i lufta, når det oppstår tekniske problemer. Disse stillingene har alltid vært tilknyttet NFO, noen av flyselskapene har sågar i sin stillingsinstruks beskrevet at flyteknikerne plikter å jobbe i disse funksjonene ved behov, heter det innledningsvis i en pressemelding publisert på NFOs offisielle nettside mandag kveld.

- At NHO Luftfart nå jobber for å nekte NFO forhandlingsrett for denne gruppen flyteknikere kan vanskelig beskrives som annet enn fagforeningsknusing, står det videre.

VANSKELIG: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det kan bli vanskelig å være passasjer ved flere streiker i sommer. Vis mer

Ifølge NHO Luftfart krever NFO 60 kroner mer i timen, en anslått lønnsvekst på 17-18 prosent. Administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, anslo at flyteknikernes krav ville tilsvare 117 000 kroner ekstra i året.

Gjennomsnittslønna ligger på 783 000 kroner inkludert tillegg, ifølge Lothe. Flyteknikerne krever altså en årslønn på rundt 900 000 kroner. Det gjorde Lothe klart at var «helt ekstreme krav».

NFO mener på sin side at tida er overmoden for et lønnshopp.

- Den minste månedslønnen som kan betales en flytekniker, ifølge flyteknikeroverenskomsten i dag, er 37.620 kroner som gir en årslønn på cirka 451.447 kroner, skriver NFO på sine nettsider.

- Vi krever en minstelønnsøkning slik at vi har et minstelønnsnivå med en elektriker. Vi synes ikke dette er urimelig.

Tynnslitt tillit

NFO beskriver videre det de mener er et omfattende problem i bransjen. Organisasjonen argumenterer for at bedre betingelser og lønnsvilkår vil sørge for en sunnere rekrutteringsflyt og at teknikerne faktisk blir værende i sine stillinger.

- Vi er drøyt 400 flyteknikere i hele Norge fordelt på Babcock, Norwegian, SAS, Widerøe, Norse Atlanic Airways og KAMS. Flyselskapene får ikke rekruttert og demografien er grusom. Cirka 70 prosent av flyteknikerne er over 50 år. Minst 25 prosent kan gå i pensjon de neste fem åra, og i noen lokalavdelinger mer enn 50 prosent, står det skrevet i pressemeldingen.

STREIKEFARE: Det kan gå mot streik i SAS fra 29. juni. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair kaller det en dårlig situasjon for alle involverte. Vis mer

NFO hevder videre at NHO Luftfart ikke har tatt situasjonen i bransjen på alvor.

- Allerede i 2012 (for mer enn 10 år siden), ble vi enige med NHO om kursing om helseskader ved nattarbeid og oppfølgning med helsesjekk for medlemmer som jobber mye natt.

- Dette ble ikke fulgt opp, og vi ble igjen enige med NHO i mekling i 2020 om at dette skulle gjennomført innen utgangen av 2021. Per nå er det ennå ikke gjennomført, og vi jobber bare mer og mer nattarbeid. Tilliten til NHO er derfor svært tynnslitt.

NHO slår tilbake

NHO kjenner seg imidlertid ikke igjen i påstandene om «fagforeningsknusing.

- Vi har ikke nektet NFO forhandligsrett for grupper de allerede representerer, skriver direktør Torbjørn Lothe i en epost til Børsen.

Han avviser også at flyteknikere i Norge har minstelønn.

- Det blir derfor feil å snakke om minstelønn i denne sammenhengen. Det er bare et teoretisk minstenivå – en sikringsmekanisme slik at ingen andre skal komme inn og tilby veldig lave lønninger. Gjennomsnittslønnen for flyteknikere i Norge er 780 000, før lønnskravet de nå streiker for er lagt til.

Lothe har også fått spørsmål om kursing om helseskader og oppfølging med helsesjekk for nattarbeidere, som NFO mener ble lovet at skulle innføres.

Lothe forklarer at dette skulle avholdes innen utgangen av fjoråret, men at dette ble forsinket som følge av pandemien, og at dette nå jobbes med å få på plass.

- Flyteknikere gjennomgår regelmessig lovpålagte helseundersøkelser i regi bedriftshelsetjenesten (BHT). BHT informerer om blant annet mulige risikoer knyttet til nattarbeid og hvilke forebyggende tiltak den enkelte kan ta. Som ledd i å sikre at helseundersøkelsene er mest mulig treffsikre, har NHO Luftfart i samarbeid med NFO utarbeidet en såkalt bestillermal for bedriftshelsetjenesten spesielt rettet inn på flyteknisk personell, svarer han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer