SAS-streiken

- Føler meg som en idiot

Oppsiktsvekkende detaljer fra innspurten av pilotmeklingen.

STREIK: Formann i Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod, forteller at han føler seg brukt etter at SAS og pilotene ikke klarte å komme frem til en løsning søndag formiddag. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer
Publisert

STOCKHOLM (Dagbladet): - Vi ble veldig sjokkert over utviklingen. Vi forsto ingenting.

Slik beskriver pilot Henrik Thyregod stemningen rundt bordet i skjebneminuttene rett før 900 SAS-piloter ble sendt ut i streik mandag.

Kort tid etterpå uttalte Thyregod til Børsen at SAS kastet inn et nytt krav ett minutt over 12, som var satt som foreløpig siste frist av partene for å bli enige.

Nå kommer han med flere oppsiktsvekkende detaljer fra de siste dagene, timene og minuttene fram til ledelsen og pilotene ikke hadde mer å snakke om - annet enn den offentlige ordkrigen som nå utspiller seg.

Også SAS-toppsjef Anko van der Werff avslører detaljer fra innspurten som hittil ikke har vært omtalt eller kjent.

Mekler sendt hjem

Henrik Thyregod er leder i Dansk pilotforening og nestleder i den skandinaviske SAS Pilot Group. Han har dermed vært tett på gjennom hele forhandlings - og meklingsprosessen.

- Etter drøyt to uker, kom det endelig til et gjennombrudd lørdag. Vi var enige med SAS, og det var bare papirarbeidet som gjensto. Dette utsatte vi til søndag, fordi det var blitt seint. Også sendte vi forliksmannen (tilsvarende riksmekleren, red.anm.) hjem til Danmark. Det var jo ikke lenger noe behov for mekling, siden vi jo var enige, sier han til Børsen.

- Dere var enige?

- Vi var i mål. SAS sa at deres krav og behov i spareplanen var dekket inn. Alle punkter var på plass. Vi skulle bare skrive papirer.

Krevde åtte års avtale

Så enkelt var det likevel ikke, ifølge den danske pilotforeningslederen.

- Søndag var en helt ny scene satt. Det kom nye krav fra SAS. Det var litt spesielt. Men vi kom SAS i møte med flere innrømmelser i løpet av søndagen. Det så nok en gang bra ut, men mandag morgen kom det nye krav fra SAS på bordet. Blant annet krevde de da flere års varighet på avtalen og ytterligere økonomiske innstramminger.

SAS-ledelsen krevde ifølge Thyregod hele åtte års varighet på tariffavtalen.

- SAS ønsket en lang avtale i forbindelse med restrukturering av selskapet. Det hadde vi forståelse for. Det var åtte års lengde som ble lagt inn som et krav. Vi gikk litt bort fra det, men jeg vil ikke kommentere detaljer på dette punktet.

- Hva vil du si er en vanlig avtaleperiode?

-Ett år, kanskje to. Det er helt usedvanlig å be om åtte års varighet. Jeg har aldri hørt om det før.

Skrudd opp

Pilotene valgte likevel, ifølge Thyregod, å strekke seg nok en gang.

- Mandag formiddag ga vi SAS de siste innrømmelser, for å få det hele på plass. Vi var klare til å gå ut og proklamere den nye overenskomsten i alle tre landene, sier han.

SAS-STREIKEN: Konsernsjef i SAS, Anko van der Werff avviser pilotens påstander overfor Børsen, og mener at SAS Forward skal bli velykket i en pressekonferanse 5. juli etter at streiken begynte mandag 4. juli. Vis mer

Deretter skulle dramatikken bli skrudd opp ytterligere noen hakk, ifølge nestlederen i pilotgrupperingen som samler foreningene i Norge, Sverige og Danmark til én enhet.

- Rett etter klokka 12 kom SAS med enda et krav. Vi ble veldig sjokkert over den utviklingen. Vi forsto ingen ting.

SAS-toppsjef Anko van der Werff avviser denne framstillingen.

- Det kjenner jeg bestemt ikke til, sier van der Werff til Børsen om at det skal ha blitt lagt inn et krav i siste minutt.

- Fristen ute

Thyregod fastholder imidlertid historien, og kommer nå med ytterligere detaljer.

Ifølge den danske pilot-toppen er det nemlig slik at det er forhandlingsdelegasjonen fra SAS som går til det avgjørende skrittet å kunngjøre sammenbrudd.

- Det kom absolutt et nytt krav ett minutt over 12. Men innen vi i det hele tatt hadde rukket å se å se nærmere på dette kravet, ble det bare kunngjort at nå var det for seint, fristen var utløpt og det var streik.

SAS-toppledelsen avviser dette:

- Det er selvfølgelig ikke sant. Vi har i flere uker forsøkt å finne en løsning, inkludert å gå med på flere utsettelser, sier van der Werff til Børsen.

SAS-STREIK: Hotellkonge Petter Stordalen sier han synes det er ufattelig leit at ting har blitt som de har blitt i SAS. Video: Expressen. Reporter: Daniel Ingmo Vis mer

Styreleder Carsten Dilling sa det på følgende måte da SAS la fram nyheten om at selskapet søker konkursbeskyttelse tirsdag:

- Å spekulere i at vi bruker pilotene som en brekkstang i denne prosessen blir helt feil. De tar helt feil.

Forstår det nå

Thyregod mener at det ikke er tilfeldig at prosessen med å søke konkursbeskyttelse kommer dagen etter at det ble en pilotstreik som setter halvparten av SAS sine fly på bakken.

STREIK: Konsernsjef i SAS Anko van der Werff raser etter at det nå blir pilot-streik. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer

- SAS har vist stor interesse for å søke konkursbeskyttelse helt siden Anko van der Werff kom inn i selskapet. Allerede i fjor høst fikk vi beskjed fra New York om at det var noe på gang. Så det har vi kjent til i lang tid. Det har også blitt framlagt her under forhandlingene. Men at det skulle komme så raskt, var vi ikke klar over, sier han og legger til:

- Nå forstår vi bedre hvorfor vi ikke kom i mål. Det var ingen på andre siden av bordet som ønsket at vi skulle komme i mål. Jeg forsto bare ikke hvorfor.

- Som en idiot

Roger Klokset, leder for SAS-pilotene i Norge, sier tirsdag at SAS-ledelsen har trenert og strukket ut forhandlingene uten intensjon om å inngå noen avtale.

KONSERNSJEFEN I HARNISK: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs om pilotstreiken i SAS. Video: Dagbladet TV Vis mer

- SAS bruker pilotene som brekkstang inn i en konkursbeskyttelse, sier Klokset blant annet.

På spørsmål om han er enig i en slik beskrivelse, trekker den danske pilotlederen pusten dypt.

- Jeg føler meg som en idiot. Det er helt klart, sett i ettertid. Vi ble mer og mer imøtekommende, og kunne gå med på nesten hva som helst for å unngå en streik nå på sommeren, som jo ødelegger ferieplaner for alle våre passasjerer. Men ikke noe hjalp. Vi var i mål, så var vi ikke i mål, så var vi på nytt i mål, men så var vi ikke i mål, sier han oppgitt.

- Jeg synes jo det er litt grotesk at vi sendte den danske riksmekleren hjem til Danmark, i den tro at alt var på plass, også gikk det som det gjorde. Det er jo absurd, tilføyer han.

Vanskelig å forestille seg

Konfrontert med den blanke avvisningen fra SAS-ledelsen, som slår tilbake og mener at pilotene er den uansvarlige part som nå farer med løse påstander, sier Thyregod:

- Vi var minst ti personer, inklusive meklere fra Norge, Sverige og Danmark, som lørdag ble informert om at nå var vi i mål. Og deretter, på nytt mandag, etter nye store innrømmelser. Det er vanskelig å forestille seg at det er jeg som gjengir forløpet feil.

- Vil du si at dere er brukt?

- Jeg føler meg absolutt brukt i et spill her. Spesielt når SAS går så hardt ut og proklamerer at det var vi som ville streike. Vi var forberedt på å lage en overenskomst. Men ledelsen forberedte helt andre ting, med et brev som gikk ut rett etter bruddet, og allerede avlyste flyginger til USA. Så det hele føles planlagt. Jeg føler meg i hvert fall som en idiot.

Ville berge sommerferien

Framlagt kritikken fra pilotene, fastholder SAS-toppsjef at hensynet til investorene forutsetter at spareplanen SAS forward må gjennomføres.

- Kravene i forward har vært kjent siden februar, og er ikke endret. Vi har ikke lukket noen dører de siste dagene, tvert om har vi gått med på nye frister for å jobbe sammen med pilotene for å finne en løsning, sier han.

Ifølge toppsjefen forsøkte selskapet dessuten å få til en utsettelse som ville berget sommerferien for 30 000 - 40 000 passasjerer som nå daglig rammes av streiken.

- Mandag morgen foreslo vi å utsette forhandlingene med pluss minus seks uker, til midten eller slutten av august, for deretter å gjøre et nytt forsøk på å komme fram til en enighet. Men dette ble ikke godtatt av pilotene, sier van der Werff til Børsen.

BLIR MINDRE: Flyanalytiker i Winair tror dette blir konsekvensene dersom SAS kommer seg gjennom konkursbeskyttelsen. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

- Hvordan ser du veien videre?

- Vi må løse dette så raskt det er mulig, fordi streiken rammer både passasjerer og selskapet. Men å påstå at vi utnytter pilotene, bruker dem og at vi ønsket en streik, det er selvfølgelig ikke sant.

- Men tidspunktet for å søke konkursbeskyttelse er vel ikke tilfeldig?

- Vi har vært åpne om en slik mulig prosess i flere uker. Søknaden er nå framskyndet av streiken, fordi vi taper inntil 100 millioner kroner hver dag i inntekter.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer