Den siste tida har matvareprisene skutt i været, og oppmerksomheten rundt prisøkninger har blitt stadig større.
At prisøkningene kommer i kjølvannet av to rekordår for dagligvaresektoren, der eierne har sett sine formuer ese ut, har bidratt til at både politikere og hvermannsen har rynket litt ekstra på nesa av dyrere varer.
Dagligvaregigantene viser til at deres utgifter øker - ikke bare stiger innkjøpsprisene, også andre innsatsfaktorer som strøm blir stadig dyrere - noe som tvinger dem til å øke prisene.
Nordmenn tror ikke på kjedene
Børsen har i den anledning fått InFact til å spørre et representativt utvalg nordmenn:
«I hvilken grad stoler du på at prisøkningene i dagligvarekjedene kun dekker deres egne økte utgifter?»
Resultatene må sies å være nedslående for kjedene:
Bare én av ti, 10,8 prosent, oppgir at de i stor eller svært stor grad stoler på kjedene.
Hele 60,4 prosent mener at prisøkningene i liten eller svært liten grad bare dekker kjedenes økte utgifter.
Menn er mer skeptiske til dagligvaregigantene enn kvinner, for 67,6 prosent av mennene mener prisøkningene ikke bare kan knyttes til økte utgifter. For kvinner er det samme tallet 53 prosent.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger