Mulig SAS-streik

- For mye å tape

Om det blir SAS-streik onsdag, kan det gå hardt utover reisende i hele Skandinavia.

STREIK: Ved midnatt går kanskje SAS pilotene ut i streik. Foto: Nicolas Economou/NurPhoto/Shutterstock
STREIK: Ved midnatt går kanskje SAS pilotene ut i streik. Foto: Nicolas Economou/NurPhoto/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forhandlinger pågår for fullt i Stockholm. Titusenvis av reisende kan bli berørt om SAS-pilotene går til streik natt til onsdag.

Like før fristen sa riksmekleren sier til E24 at partene fortsatt står langt fra hverandre. En knapp halvtime etter fristen - 00.30 - er det fortsatt ingen avklaring.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror bare partene blir sittende overtid - om de nærmer seg en løsning.

- Jeg antar at om partene er nær en løsning i kveld, så kommer de til å bli sittende ut i morgentimene, men om spriket er for stort så gir de seg nok ved midnatt, sier han til Børsen.

Kan bli spesielt vanskelig for de som skal hjem, forteller flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Kan bli spesielt vanskelig for de som skal hjem, forteller flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

Kan bli vanskelig å komme seg hjem

Om det blir streik kommer en rekke flygninger til å bli kansellert, og flere reisende må finne alternative løsninger for å komme seg på tur. Ifølge Elnæs vil SAS i løpet av en vanlig uke operere omtrent 650 flyruter hver dag.

Om de 900 pilotene går ut i streik, vil omtrent 300 av disse bli kansellert.

Det kommer til å føre til at flere passasjerer ikke kommer seg av gårde på den etterlengtede første ferien etter pandemien.

Elnæs forklarer at SAS har avtaler med andre flyselskaper hvor de hjelper hverandre om passasjerer må ombookes og de ikke har kapasitet på egne fly.

- Det er et dataprogram som gjennomfører ombookingene, så det går fort og det er vanligvis veldig effektivt.

- Er det nok plasser tilgjengelig til å få alle de berørte passasjerene til destinasjonene sine om pilotene går ut i streik?

- Det er et godt spørsmål, for det er det veldig lite oversikt over. Men med så mange passasjerer tror jeg ikke det er nok seter tilgjengelig til å bare plassere de på et annet fly. Så jeg tror det kan ta tid, spesielt om streiken varer.

Elnæs sitt tips hvis du finner deg i denne situasjonen er å selv sjekke alternative reiser på søkemotorer som Expedia, og alternativt bestille billetter direkte gjennom flyselskapene.

- På den måten vil du lettere ha oversikt over egne billetter og reise. Men det er mulig du må belage deg på mellomlandinger og lengre ventetid.

- Om det blir streik er det ingen som vet hvor lenge den varer, den kan være over allerede i morgen, om to dager eller to uker.

Derfor påpeker Elnæs at de avlyste adgangene kan bli ekstra leit for de som skal reise hjem.

- Nå er det høysesong og derfor er mange reiser og hotellene fullbooket flere steder. Det kan bli vanskelig for kundene. Derfor føler nok begge parter i forhandlingene på presset med å finne en løsning.

- En streik, og i hvert fall ikke en lang streik, er etter min mening, ikke en situasjon SAS vil ha godt av. Konsekvensene av det kan bli store for selskapet.

FLYEKSPERT: Frode Steen, tror vi kan unngå streik. Foto: NHH
FLYEKSPERT: Frode Steen, tror vi kan unngå streik. Foto: NHH Vis mer

Tror vi kan unngå streik

- Jeg håper det samme som de fleste nordmenn at vi slipper streik, og jeg tror også det er det som kommer til å skje.

Det sier flyekspert Frode Steen. Han er professor ved Norges Handelshøyskole, og har i tiår vært en ekspertstemme i flybransjen.

Han er enig med Elnæs at en streik ikke vil være bra for SAS. Han tror heller ikke en streik er i pilotenes beste interesse.

- Jeg tror pilotene rett og slett har for mye å tape på dette.

Han sier pilotene kan velge å gå ut i streik for å etablere seg og sine krav. Men han påpeker at SAS er i en såpass sårbar situasjon at en streik kan ødelegge selskapets mulighet for å komme seg videre.

- Jeg tror de som sitter og gjør forhandlingene er smarte mennesker og skjønner dette. SAS er avhengig av å bli refinansiert, og de trenger økonomisk støtte og en spareplan som alle er med på.

- Derfor har de rett og slett ikke råd til å tape flere millioner hver dag på en streik. Og dessuten, hvem tør å refinansiere et selskap der de ansatte kjemper mot en nødvendig effektivisering?

INGEN KJÆRE MOR: Jan Christian Vestre er klar på hva Norge skal bidra med og ikke skal bidra med for å hjelpe den økonomiske situasjonen i SAS. Video/Reporter: Øystein Andersen Vis mer

Vil ikke gi mer penger

Regjeringen vil ikke gi SAS mer penger, men åpner for å omgjøre sin utestående gjeld til aksjer i selskapet.

Det betyr i praksis at Norge, som i 2018 solgte seg ut av SAS, igjen kan bli aksjonær i flyselskapet.

Under en pressekonferanse tirsdag morgen var næringsminister, Jan Christian Vestre (Ap) tydelig om at partene selv bør komme til en løsning for å kunne konvertere gjeld til aksjer.

Den norske stat har 1,5 milliarder i utestående gjeld hos SAS. Kriselånet ble gitt under coronapandemien.

Hvorvidt regjeringen faktisk kommer til å la SAS omgjøre gjelden til aksjer og dermed bli SAS-eier, beror på hvordan staten vurderer flyselskapets økonomiske redningsplan.

- SAS må stå på egne bein. Norske skattebetalere skal ikke være forsikringspoliser for selskaper. De må selv drive for egen regning og risiko, sier næringsministeren,

Men regjeringen er ikke interessert i å holde på SAS-aksjer i lang tid.

- Jeg vil gjerne understreke at den norske regjeringens posisjon er at vi ikke ser for oss å bli en langsiktig eier, forklarte næringsminister Jan Christian Vestre tidligere.

Allerede onsdag kan SAS bli lammet en omfattende pilotstreik dersom meklingene for de norske, svenske og danske pilotene ikke fører fram.

Kan bli dyrt hos andre

Med mangel på fly hos SAS kan det bli større rift hos de andre flyselskapene. Steen tror ikke og vil ikke spekulere på om andre selskaper kommer til å justere opp sine priser av den grunn. Men setene hos andre flyselskaper kan fortsatt bli dyrere.

- Det vi vet er at det er få seter tilgjengelig, både på grunn av flyteknikerstreiken og fordi det er høysesong. Uansett om det er streik eller ikke går prisene opp når det er få seter tilgjengelig.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer