– Vi fraråder påvirkere med mindreårige følgere fra å operere med «shoutouts» og konkurranser som går ut på at følgerne skal sende penger eller gi en gave av økonomisk verdi, skriver avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i brevet, ifølge en pressemelding fra Forbrukertilsynet.
Brevet er sendt til flere av de største norske profilene på den populære videoplattformen, og til de største influensernettverkene.
I brevet skriver Forbrukertilsynet at slik virksomhet kan være i strid med flere av reglene i markedsføringsloven som skal beskytte barn.
Advarselen gjelder også Snapchat, Instagram og YouTube, der en influenser kan ta betalt for å gi følgerne en «shoutout», altså at de offentlig nevner en bruker slik at brukeren kan få flere følgere.
– Vi er kjent med at noen påvirkere ber følgerne om å gi dem virtuelle gaver som koster penger mot en «shoutout», og tilfeller hvor det holdes konkurranser der det er om å gjøre å gi flest gaver i løpet av et gitt tidsrom, og den som har gitt gaver til høyest verdi i løpet av denne perioden, «vinner» en dag med påvirkere, skriver Forbrukertilsynet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger