Forbrukertilsynets direktør Elisabeth Lier Haugseth sier at gjennomgangen av sakene de har fått fra XXL ikke avdekker manipulering av pris, selv om det heller ikke kan utelukkes.
Derfor blir det heller ikke noen sanksjoner fra Forbrukertilsynet overfor sportsgiganten. Men det betyr likevel ikke at XXL går fri, sett med tilsynets øyne:
- Det fremstår ganske klart at meningen med de fiktive transaksjonene må ha vært å skjule mulige brudd på markedsføringsloven. Målet har vært å føre forbrukerne og Forbrukertilsynet bak lyset. Derfor går vi til det skritt å politianmelde XXL for mulig brudd på straffelovens bestemmelse om bevispåvirkning, sier Haugseth i en pressemelding til Børsen.
Det var E24 som skrev om anmeldelsen først.
- Selv om det ikke er grunnlag for å sanksjonere XXL etter markedsføringsloven, finner Forbrukertilsynet likevel at saken bør vurderes etter straffeloven. Dette faller utenfor Forbrukertilsynets myndighet og kompetanse, og vi sender saken videre til politiet, skriver Forbrukertilsynet i pressemeldingen.
XXL-kjedens pressesjef Marte Ramuz Eriksen sier til Børsen at de nå skal gå grundig gjennom brevet fra Forbrukertilsynet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger