De seineste åra har stadig flere populære norske band og artister fått «sin egen» øl - eller vin.
Fans av rockebandene Kvelertak og Turboneger, og selvsagt alle andre, kan nyte henholdsvis Lovløs Kvelertak Rogaland Cider og Turbo Pils.
Namsos-bandet DDE lanserte på sin side Rai Rai-pilsen i fjor - oppkalt etter megahiten fra 1993.
Fjernet etter kritikk
Artistene må imidlertid stort sett lene seg på markedsføring gjennom jungeltelegrafen.
Å reklamere for alkoholprodukter er som kjent ikke tillatt i Norge - ei heller på sosiale medier, ifølge Helsedirektoratet.
I fjor sommer meldte NRK at DDE fjernet 13 av 14 Instagram-innlegg etter kritikk fra direktoratet.
- Vi ønsker ikke å være med på noe ulovlig, sa frontfigur Bjarne Brøndbo til statskanalen.
Det skjedde etter at Brøndbo og DDE delte en rekke bilder av den nevnte Rai Rai-pilsen.
- Snart helg
Fortsatt deler artister med jevne mellomrom bilder av egne alkohol-produkter - blant annet på bildedelingstjenesten Instagram.
Blant dem er Morten Abel. Stavanger-artisten har sin egen vin, kalt «Frøken Vil Ikke», samme navn som åpningssporet på sin første norskspråklige plate «I Fullt Alvor» fra 2015.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger