De seineste åra har stadig flere populære norske band og artister fått «sin egen» øl - eller vin.
Fans av rockebandene Kvelertak og Turboneger, og selvsagt alle andre, kan nyte henholdsvis Lovløs Kvelertak Rogaland Cider og Turbo Pils.
Namsos-bandet DDE lanserte på sin side Rai Rai-pilsen i fjor - oppkalt etter megahiten fra 1993.

Fullt flykaos: KLM stanser billettsalg
Fjernet etter kritikk
Artistene må imidlertid stort sett lene seg på markedsføring gjennom jungeltelegrafen.
Å reklamere for alkoholprodukter er som kjent ikke tillatt i Norge - ei heller på sosiale medier, ifølge Helsedirektoratet.
I fjor sommer meldte NRK at DDE fjernet 13 av 14 Instagram-innlegg etter kritikk fra direktoratet.
- Vi ønsker ikke å være med på noe ulovlig, sa frontfigur Bjarne Brøndbo til statskanalen.

Raser mot Putin: - Utpressing!
Det skjedde etter at Brøndbo og DDE delte en rekke bilder av den nevnte Rai Rai-pilsen.
- Snart helg
Fortsatt deler artister med jevne mellomrom bilder av egne alkohol-produkter - blant annet på bildedelingstjenesten Instagram.

Blant dem er Morten Abel. Stavanger-artisten har sin egen vin, kalt «Frøken Vil Ikke», samme navn som åpningssporet på sin første norskspråklige plate «I Fullt Alvor» fra 2015.
I et innlegg fra 2. mai i år publiserte Abel et bilde av vinen, tilsynelatende i hylla på Vinmonopolet. I posten, som ble publisert på en mandag, heter det: «Snart helg. #mortenabel #frkvilikke #påpolet».

Det er ett av flere innlegg med bilder av den aktuelle vinen.
Frontfigur i metallbandet Satyricon, Sigurd Wongraven, har de seineste åra gjort millionbutikk på egen vinsatsing - Wongraven.
Svartmetallmusikeren solgte i 2019 90 prosent av vinselskapet sitt til Vingruppen, som igjen eies av spritgiganten Arcus, der Stein Erik Hagen er største eier, ifølge Nettavisen.
Ifølge DN tjente Satyricon-vokalisten over 50 millioner kroner på salget.

Seinest 4. mai postet Wongraven Wines et bilde av Wongravens nye Barolo på Instagram. Der siteres vinetikketten, med inngående detaljer om den aktuelle vinens opprinnelsessted.

- Forbudt
På spørsmål om de aktuelle Instagram-postene er på kant med loven, svarer Helsedirektoratet at de ikke kommenterer enkeltsaker i media.
Men i e-posten til Børsen, opplyser Helsdirektoratet følgende:
- Alkohollovens hovedregel er at enhver omtale eller tiltak for å markedsføre alkohol er forbudt. På sosiale medier gjelder følgende: Personer og aktører som har økonomisk interesse i salg av alkohol kan verken omtale eller vise bilder av egne produkter i sosiale medier, skriver de.

Refser staten: - Stadig verre
Å lenke til andres positive omtale er heller ikke lov, opplyser de. Videre er det ikke tillatt å markedsføre andre typer varer og tjenester ved hjelp av alkohol.
- Privatpersoner, influensere, redaksjonelle medier mv., som ikke har økonomisk interesse i salg av alkohol eller andre varer/tjenester, kan i utgangspunktet fritt omtale og legge ut bilder av alkohol, skriver de, og legger til:
- Omtalen må likevel ikke skje på vegne av, være initiert av eller på noen måte sponset eller påvirket av en aktør som selger alkohol. Det er gjort unntak fra reklameforbudet for nøktern produktinformasjon og -bilder på produsenter og importørers egne hjemmesider, men unntaket gjelder ikke i sosiale medier.

Milliardær-legende: - Starten på tredje verdenskrig
- Vil slutte
Børsen har henvendt seg til Abel og Wongraven om hvordan de mener Instagram-innlegg av vinene kan forsvares - i lys av Helsedirektoratets klare beskjed.
- Morten sier han vil slutte å legge ut slike poster, skriver Morten Abels manager, Arne Svare, i en e-post til Børsen.
Han opplyser at artisten ikke ønsker å kommentere saken utover det.
Børsen har forsøkt å få en kommentar fra Wongraven gjennom flere henvendelser siden tirsdag, men disse er ikke besvart.
Børsen har vært i kontakt med administrerende direktør i Vingruppen, Øystein Gogstad-Andersen, som ikke ønsker å kommentere saken.