Renault forlater Russland:

«Forferdelig» Sovjet-bil kan gjøre comeback

Et gammelt bilmerke fra sovjettida, kjent for sine mangler, kan nå gjøre comeback.

TILBAKE: Etter at Renault pakket sakene sine og dro, ønsker Moskva-ordføreren at denne Sovjet-klassikeren gjør comeback. Her er en Moskvich-427 avbildet i Minsk i Hviterussland i 2017. Foto: Vasily Fedosenko / Reuters / NTB
TILBAKE: Etter at Renault pakket sakene sine og dro, ønsker Moskva-ordføreren at denne Sovjet-klassikeren gjør comeback. Her er en Moskvich-427 avbildet i Minsk i Hviterussland i 2017. Foto: Vasily Fedosenko / Reuters / NTB Vis mer
Publisert

En russisk bil fra sovjettida, kalt Moskvich, kan gjøre et overraskende comeback i Russland, etter at Renault kunngjorde at de forlater landet denne uka, melder blant annet Reuters.

Trakk seg ut

Mandag føyde Renault seg inn i rekken av selskaper som forlater landet etter Ukraina-invasjonen.

- I dag har vi tatt en vanskelig, men nødvendig beslutning. Vi tar et ansvarlig valg overfor våre 45 000 ansatte i Russland, sa Renault-sjef Luca de Meo i en uttalelse.

De kunngjorde at de selger Renault i Russland, i tillegg til sin andel på nesten 68 prosent i AvtoVAZ, Russlands største bilprodusent, som blant annet står bak bilmerket Lada.

Moskva by tar over eiendelene til den franske bilgiganten etter Russland-exiten, ifølge Reuters.

- Forferdelig

Etter at Renault pakket sakene sine og dro, kunngjorde Moskvas ordfører, Sergey Sobyanin, at han vil nasjonalisere Renaults bilfabrikk i byen.

Han vil bruke fabrikken til å gjenopplive det nedlagte bilmerket Moskvich, som betyr «innfødt fra Moskva». Den var i sin tid designet for å være en rimelig familiebil.

Det aktuelle bilmerket er lite kjent utenfor Russlands grenser, og ble grunnlagt 1930 - og holdt i drift fram til 1991.

Som med mange andre bilmerker fra østblokklandene, slet Moskvich med kvalitetsproblemer, ifølge CNN.

Selv offisielle Sovjet-tjenestemenn skal ha påpekt de flere manglene på Moskvich 408-bilen fra 60-tallet, framkommer det i boka «Cars for Comrades», skrevet av Lewis Siegelbaum.

Forfatteren av boka omtaler bilen som «forferdelig», skriver kanalen.

- Legendarisk

Til tross for manglene, ble sovjetiske myndigheter og Renault enige om å modernisere fabrikken og øke produksjonen til 200 000 biler innen 1975, ifølge boka.

I kjølvannet av at Sovjetunionen gikk i oppløsning, ble bilprodusenten privatisert og seinere slått konkurs, ifølge Reuters.

Ordføreren i Moskva forklarer i en bloggpost hvorfor han vil børste støv av det gamle bilmerket.

- Den utenlandske eieren har besluttet å stenge Renault-anlegget i Moskva. De har rett til å gjøre dette, men vi kan ikke tillate at tusenvis av arbeidere blir stående uten arbeid, sier Moskva-ordføreren i uttalelsen, ifølge Reuters.

Han omtaler bilen som «legendarisk».

- I 2022 vil vi åpne en ny side i historien til Moskvich, tilføyer han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer