Fornebubanen er reddet

Henter 2 milliarder mer fra grunneierne og flytter mer av regninga fra Oslo til Viken.

FORNEBUBANEN: Oslo Byråd holder en pressekonferanse mandag kveld - det er ventet nye oppdateringer v... Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Byrådsleder Raymond Johansen bekrefter på en pressekonferanse mandag ettermiddag at Fornebubanen skal bygges.

- Det som har skjedd er at den totale prislappen har økt voldsomt. Da skjønner grunneierne, som er profesjonelle utbyggere, at de også må betale en større del av regninga, sier Johansen.

Han sier at de nå er avhengige av at både Bærum kommune og staten sier ja til prosjektet.

- Vi er avhengige av statlig godkjenning for å kunne benytte oss av disse bidragene, sier han.

Grunneiere langs Fornebubanen er villige til å bla opp over 2 milliarder kroner mer, forteller byrådslederen.

- Grunneierne kommer til å betale en vesentlig høyere del, men de får også en enorm verdigevinst. Burde vi ha klart å hente inn et langt høyere grunneierbidrag på et langt tidligere tidspunkt? Ja, det kan hende. Men husk at kostnadene har økt voldsomt, og da skjønner også grunneierne, som utmerket godt kan regne, at de også må bidra med mer, sier Johansen.

- Ny stasjon

- Oslos del av regninga ser ut til å bli 2,5 millard billigere, sier Johansen. Dette er ikke et resultat av forhandlinger, men av nye beregninger, sier han.

Dette skjer fordi fordelingsnøkkelen mellom Oslo og Viken endres. Opprinnelig lå det an til at Oslo skulle ta 53 prosent av regninga og Viken 47 prosent. Nå viser nøkkelen at 57 prosent dekkes av Viken og 43 prosent av Oslo.

Johansen sier at de er avhengige av en ny t-bane-stasjon på Majorstua. Dette er Viken fylkeskommune enig i, hevder Johansen.

- Vi mener at vi nå har en realistisk plan for å sikre en ny, oppgradert stasjon på Majorstua, for å sikre lønnsomhet på Fornebubanen, sier han.

Han omtaler stansen i forhandlingene som «dramatiske».

Mer kapasitet

Han sier at han forventer at staten blir med å finansiere utbyggingen. En av grunnene til at han forventer det, er at regjeringen allerede har vedtatt å utvide E18 ut av Oslo.

- Hvis noen tror at sluttsummen på Fornebubanen blir høy, kan dere jo spørre om hva sluttsummen på E18 blir. Det er en vei vi ikke ønsket oss, sier Johansen.

Han trekker også fram viktigheten av å sørge for at kapasiteten på linje 5 fra Vestli til Østerås opprettholdes og etter hvert at antall avganger fordobles.

SVs Sunniva Eidsvoll sier at det er et stort behov for bedre kapasitet på Majorstua for å sørge for bedre kapasitet på hele kollektivnettet i Oslo.

Høyere og tettere

Ifølge Dagbladets opplysninger, skal grunneiernes bidrag stige til inntil 2,15 milliarder kroner.

Forslaget forutsetter at grunneierne får bygge høyere og tettere på tomtene i Oslo. På Fornebu øker bidraget per kvadratmeter uten ytterligere økt utnyttelse.

Hele prosjektet har den siste tida stått i fare for å skrotes etter at Oslo Ap kom med en rekke krav for å kunne gi grønt lys til å fortsette å byggingen.

Mens kostnadsrammen først var beregnet til 16,2 milliarder kroner, er det foreløpige siste tallet 26,4 milliarder for den drøyt åtte kilometer lange T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu.

- Endelig ferdig

Venstre skriver i en uttalelse at de mener at det var på tide at denne prosessen ble avsluttet.

- Endelig er det slutt på et tre uker langt internseminar i Ap. Dette kunne de spart oss for ved å snakke sammen på Youngstorget for lenge siden. Men de har heller valgt å la alle som arbeider og bor langs den nye Fornebubanen, og i hele resten av byen, vente i uvisshet om de får et bedre t-banetilbud, skriver Venstres transportpolitisike talsperson Ola Elvestuen i en pressemelding.

Han krever nå at statsminister Jonas Gahr Støre også kommer på banen.

- Jeg registrerer at regjeringen fortsatt forholder seg helt passivt til utbyggingen av Fornebubanen. Det har vært stille som graven fra Støre, som er fra Oslo selv. Istedenfor å bidra med løsninger som tar prosjektet framover, som en økning av det statlige bidraget til 70 prosent, så har de sørget for økt usikkerhet om folk i Oslo i det hele tatt får et helt nødvendig kollektivløft. Det er dessverre ingen overraskelse etter å ha sett regjeringens ellers byfiendtlige politikk der de gang på gang nedprioriterer byene våre, skriver Elvestuen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer