Forsvant etter svindelskandale

20 milliarder forduftet fra tysk finansgigant i slutten av juni. Nå har direktøren forsvunnet.

SKANDALE: Det tyske betalingsselskapet Wirecard kan ikke gjøre rede for 20 milliarder kroner. Nå har direktøren forsvunnet. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
SKANDALE: Det tyske betalingsselskapet Wirecard kan ikke gjøre rede for 20 milliarder kroner. Nå har direktøren forsvunnet. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Publisert

I slutten av juni ble det kjent at det tyske selskapet Wirecard har gått konkurs, etter at de ikke kunne redegjøre for et beløp tilsvarende 20 milliarder kroner.

Selskapets finansdirektør, Jan Marsalek, har forsvunnet kjølvannet av skandalen.

Sporløst forsvunnet

Lederen for Wirecard, Markus Braun, trakk seg med umiddelbar virkning da skandalen ble kjent. Seinere ble han pågrepet av politiet. Også finansdirektør Jan Marsalek, som betegnes som Brauns høyre hånd, har måttet gå fra selskapet. Nå har imidlertid sistnevnte forsvunnet.

Tyske påtalemyndigheter anser ham som en av de viktigste personene i svindelsaken.

- Han mistenkes for å ha manipulert selskapets overskudd i årevis, og dermed bidratt til å drive Wirecard inn i den prestisjetunge Dax 30-indeksen, skriver Financial Times.

Direktøren er derfor en person av interesse for tre vestlige etterretningsbyråer, og det er utsendt en internasjonal arrestordre.

Det har blitt spekulert i om den østerrikske finansmannen har flyktet til Filippinene, men denne informasjonen har imidlertid blitt avvist av det filippinske justisdepartementet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer