Forsvarer Stordalen: - Fullstendig usaklig

Tillitsvalgte reagerer sterkt på Bjørnar Moxnes' kritikk av Petter Stordalen. Rødt-lederen stiller seg uforstående til reaksjonene.

TAS I FORSVAR: Petter Stordalen har opptrådt forbilledlig under pandemien, ifølge tillitsvalgte i Fellesforbundet, som mener Rødt-lederens kritikk er skivebom. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
TAS I FORSVAR: Petter Stordalen har opptrådt forbilledlig under pandemien, ifølge tillitsvalgte i Fellesforbundet, som mener Rødt-lederens kritikk er skivebom. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det er fullstendig urimelig og usaklig av Bjørnar Moxnes å henge ut Petter Stordalen i media, for å fiske stemmer på et grunnlag som ikke engang er korrekt, sier Djervat Hisenaj til Børsen.

Hisenaj er leder for hotell- og restaurantarbeiderforeningen i Fellesforbundet på Vestlandet.

Han reagerer sterkt på Rødt-lederens gjentatte angrep på hotellkongen og den økonomiske støtten hans konsern har fått fra regjeringen i forbindelse med pandemien.

- Han er ingen uskyldig småbedriftseier, men en mektig forretningsmann som presser på for å få det som han vil. Og alle de hotellansatte som hver dag bidrar til å gjøre Stordalen enda rikere, kommer langt, langt ned på lønnsstatistikken, mens Petter klipper snorer og skåler i champagne. Den delen av virksomheten hans fortjener et kritisk lys, det må ikke havne i skyggen av et folkelig image, sa Moxnes til Børsen forrige uke.

valgomat logo

Hvilket parti passer for deg?

Start testen

- Har behandlet de ansatte svært bra

Hisenaj forteller at flere tillitsvalgte har reagert på Moxnes' uttalelser - etter hans syn med rette.

- Fakta er at Stordalen har behandlet sine ansatte svært bra under pandemien. Det har ikke vært noen oppsigelsesrunder i Choice, slik det har vært i andre kjeder, og han har hele veien vært opptatt av å berolige de ansatte, sier Hisenaj.

Konserntillitsvalgt Merethe Sutton i Nordic Choice deler Hisenajs oppfatning av kritikken.

- Det føles litt urettferdig. Vi har hatt et veldig fint forhold til ledelsen, som under pandemien har lyttet til oss tillitsvalgte som aldri før, sier hun.

Sutton viser blant annet til at hotellkonsernet ikke iverksatte oppsigelser blant de hotellansatte, da andre kjeder gjorde nettopp dét. I oktober i fjor bekreftet Nordic Choice overfor E24 at også de hadde sendt ut oppsigelser, men da i hovedsak ved hovedkontoret.

- Så vidt meg bekjent er ingen blitt oppsagt ved hotellene, sier Sutton.

VALG: Tre partiledere vil bli Norges neste statsminister. Vi forklarer og legger regjeringskabalen. Laget av Marte Nyløkken Helseth og Marie Røssland. Vis mer

- Umoralsk

Både Sutton og Hisenaj mener Stordalen må tåle kritikk når den er berettiget, men at Moxnes i denne saken er urimelig.

- Det føles som han bruker oss i et politisk spill, som valgflesk for å mele sin egen kake. Det er umoralsk, og blir helt feil, sier Sutton.

Fellesforbundet er i utgangspunktet enige i Rødt-lederens overordnede budskap - at fellesskapets midler ikke skal havne i velbemidlede bedriftseieres egne lommer.

Da Scandic i januar varslet oppsigelser av mer enn 300 årsverk, til tross for at regjeringen hadde forlenget permisjonsordningen, forlangte fagforeninga full stans i framtidig krisestøtte til hotellkjeden dersom dette ble gjennomført.

- Man kan gjerne kritisere bedriftseiere som prioriterer å øke lederlønninger framfor å holde ansatte i jobb. Vi er en bransje med lave lønninger i utgangspunktet. Da er det usmakelig at bedriftseiere får kompensasjon, sier opp folk, og koser seg med litt ekstra i egen pengepung, sier Sutton.

Dette har ikke vært situasjonen i Nordic Choice, ifølge Sutton, som mener det bør være enkelt for Rødt-lederen å finne folk som faktisk fortjener kritikken.

- Gir ikke mening

Bjørnar Moxnes stiller seg uforstående til de tillitsvalgtes reaksjoner.

- Å hevde at vi angriper Stordalen for å bli populære gir ikke helt mening. Om vi var ute etter ren popularitet finnes det andre milliardærer det er langt mer populært å rette kritikken mot, skriver Rødt-lederen i en e-post til Dagbladet.

Han påpeker at Sutton selv var kritisk til at selskapet ikke strakte seg lenger ved siste lønnsoppgjør før pandemien. De tre foregående åra hadde Stordalen tatt ut utbytte i hundremillionersklassen, ifølge Frifagbevegelse.

I starten av pandemien hevdet en annen tillitsvalgt i Fellesforbundet, Merethe Solberg, at Stordalen tok seg svært lite tid å snakke med de tillitsvalgte. Solberg presiserer i dag at dette ble gjort for å få til et bedre samarbeid med ledelsen i starten av pandmien. Hun stiller seg bak Hisenaj og Suttons uttalelser.

- Mange hotellansatte husker nok også at han midt under en hotellstreik åpnet et nytt hotell uten fagorganiserte. Så vi mener, i likhet med mange tillitsvalgte, at det er grunn til å følge litt kritisk med på hva Stordalen gjør - ikke bare hva han sier, skriver Moxnes, og legger til:

- Det er fint at Stordalens hoteller ikke har sagt opp folk, men det fritar han ikke fra kritikk for at hotellkjeden i gode tider prøver å dele minst mulig på overskuddet, verken i form av skatt eller lokale tillegg, mens de i krisetider jobber knallhardt for å få staten til å ta tapene.

Moxnes mener hans kritikk i hovedsak har vært rettet mot regjeringen og deres innretning av kriseordningene - ikke mot Stordalen.

- Det ble ikke stilt strenge nok krav til dem som fikk støtte. Vi kan ikke ha det slik at fellesskapet skal betale tapene når det er krise, mens bedriftseierne skal få gevinsten når det går bra.

Mener støtten har vært nødvendig

Stordalens konsern Strawberry Group fikk ifølge E24 utbetalt 218,5 millioner i kompensasjon i perioden mars til august 2020. I mai skrev avisa at hotellkonsernet hadde feilberegnet kostnadene, og at de dermed må tilbakebetale 14,4 millioner kroner.

Ifølge Stordalen selv har konsernet tatt et tap på 2,7 milliarder kroner, og fått dekket om lag ti prosent av dette.

- Har støtten Nordic Choice har fått vært nødvendig?

- Ja, i aller høyeste grad, er dommen fra konserntillitsvalgt Merethe Sutton.

- Men, jeg skulle ønske midlene var øremerka, slik at man kunne sluppet å komme i en situasjon der man ble anklaget for å berike seg selv. Det er noe regjeringen burde kommet med.

Djervat Hisenaj i Fellesforbundet mener støtten har vært avgjørende for at ikke flere bedrifter har gått konkurs.

- Mesteparten av støtten har gått med til å redde arbeidsplasser. Tida vil vise om noen har misbrukt ordninga, sier han.

Børsen har vært i kontakt med Stordalens pressekontakt, som opplyser at han ikke ønsker å kommentere saken. Konsernsjef i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth, skriver følgende i en e-post:

- Det viktige for oss er dialogen og samarbeidet med våre ansatte og tillitsvalgte. Sammen har vi klart å ta Nordic Choice Hotels gjennom den største krisen i bransjens historie. Sammen skal vi også gjenreise selskapet, slik at vi kan fortsette å skape tusenvis av inkluderende arbeidsplasser og være viktige bedrifter og næringslivsaktører.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer