SAS

Fortsatt i spill: - Nødløsning

SAS har flere ess i ermet for å få selskapet tilbake på rett kjøl.

VANSKELIGE TIDER: SAS tar sikte på å hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i frisk kapital. Om de ikke får til det, har de likevel flere andre muligheter for å få inn friske penger i selskapet. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet
VANSKELIGE TIDER: SAS tar sikte på å hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i frisk kapital. Om de ikke får til det, har de likevel flere andre muligheter for å få inn friske penger i selskapet. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet Vis mer
Publisert

Natt til tirsdag ble pilotstreiken i SAS offisielt avsluttet.

Men selv om streiken er over, har selskapet en vanskelig tid foran seg. To år med pandemi gjorde flyselskapene til en av de største taperne, og under den langvarige streiken har SAS fossblødd penger.

I februar lanserte konsernet spareprogrammet «SAS Forward», som tar sikte på å redusere årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner. De vil også omgjøre gjeld på 20 milliarder svenske kroner til aksjer, og hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i friske penger.

STREIK: Reiselivsjournalist Odd Roar Lange mener både ledelsen og pilotene må ta ansvar for SAS-streiken. Vis mer

- Testet om vi var på rett spor

Styreleder i SAS, Carsten Dilling, sier til finans.dk, at potensielle investorer har hatt en luke inn til forandlingene som har pågått i Stockholm den siste uka, gjennom selskapets finansielle rådgivere.

Han mener også at interessen fra både eksisterende og nye investorer er stor, og tviler på at det går til det steget at en konkurrent kommer inn for å kjøpe deler av eller hele SAS.

Avtalen som ble signert mellom ledelsen og pilotene natt til tirsdag, strekker seg over 5,5 år.

Ifølge Simon Pauck Hansen, direktør med ansvar for driften i SAS, har det vært et viktig krav fra potensielle investorer at avtalen skulle ha en viss varighet.

- Når man går inn som potensiell investor, er det helt avgjørende at det er en varighet rundt situasjonen, og det er det nå. Piloter har vært en gruppe som flere ganger har valgt konflikveien. De har styrken til å gjøre livet vanskelig for bedriften midt i økonomiske vanskeligheter, hvis de vil. Det tør ingen investorer gå inn i, sier han til den danske avisa.

- Nødløsninger

I starten av juli søkte SAS og noen av selskapets datterselskaper om konkursbeskyttelse i USA. Det betegnes som Chapter 11, som kort fortalt er en juridisk prosess for finansiell restrukturering under tilsyn av en føderal amerikansk domstol.

Ifølge SAS' styreleder Carsten Dilling, har selskapet skissert opp tre planer for å få det tilbake på rett kjøl igjen.

- Plan A er å få avtalen på plass, som vi fikk på plass i natt, slik at vi kan fortsette SAS Forward-reisen og gjennomføre det vi tror er den eneste riktige planen for selskapet. Plan B er at vi dessverre måtte gå til Chapter 11 for å få SAS Forward til å skje i riktige tempo, sier han til finans.dk.

Den siste planen, som han omtaler som plan C, er å selge eiendeler.

- For hver brikke i Forward-planen vi får på plass, jo mindre blir risikoen for at vi skal nedskalere selskapet. Det skal betraktes som nødløsninger, sier han til avisa.

- Alt er mulig

Flyanalytiker i Winair, Hans Jørgen Elnæs, mener det kan hende at SAS må hente inn midlertidig kapital ved å selge unna eiendeler.

- Det enkleste er avgang- og landingsrettigheter på London Heathrow, som kan selges, leies bort, eller selges med gjenkjøpsavtaler. Alt er mulig der, Men hvis SAS kvitter seg med de, så kan de ikke bruke dem selv, som er en viktig inntektskilde, sier han.

Han betegner SAS' kundedatabase som selskapets kronjuvel, som han mener har en verdi av flere milliarder kroner, og selskapets egne fly.

- Men du får ikke en kjøper på alt dette på 1, 2, 3. Så i utgangspunktet er nok det siste utvei, hvis de ikke får hentet inn kapital fra investorer slik de har planlagt, sier han.

Elnæs tror likevel det er alfa og omega for selskapet å bygge opp igjen kundenes tillit og SAS' omdømme.

- De må gjøre noen grep for å få opp kundelojaliteten og merkevaren. Jeg tror det er umusikalsk å selge billige flybilletter når de er i sin livs største økonomiske krise. Jeg tror de heller må bruke Eurobonus på en god måte, og holde prisene fornuftige, sier han.

Han forteller at SAS ikke har fullbooka fly, og at de nå har mulighet til å tilby dem til kunder med bonuspoeng.

- Dette er ingen «easy match» for SAS, men de har egenskapene til å klare dette. Interessen for investorer er til stede, og kreditorene er ikke helt misfornøyd med den nye avtalen som nå er på plass. Så jeg tror de har en sjanse til å klare denne snuoperasjonen, sier han.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer