Natt til tirsdag ble pilotstreiken i SAS offisielt avsluttet.
Men selv om streiken er over, har selskapet en vanskelig tid foran seg. To år med pandemi gjorde flyselskapene til en av de største taperne, og under den langvarige streiken har SAS fossblødd penger.
I februar lanserte konsernet spareprogrammet «SAS Forward», som tar sikte på å redusere årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner. De vil også omgjøre gjeld på 20 milliarder svenske kroner til aksjer, og hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i friske penger.
- Testet om vi var på rett spor
Styreleder i SAS, Carsten Dilling, sier til finans.dk, at potensielle investorer har hatt en luke inn til forandlingene som har pågått i Stockholm den siste uka, gjennom selskapets finansielle rådgivere.
Han mener også at interessen fra både eksisterende og nye investorer er stor, og tviler på at det går til det steget at en konkurrent kommer inn for å kjøpe deler av eller hele SAS.
Avtalen som ble signert mellom ledelsen og pilotene natt til tirsdag, strekker seg over 5,5 år.
Ifølge Simon Pauck Hansen, direktør med ansvar for driften i SAS, har det vært et viktig krav fra potensielle investorer at avtalen skulle ha en viss varighet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger