Taxireformen

Fortviler etter taxibonanza: - Urettferdig

Den siste tida har tradisjonelle taxiselskaper fått tøff konkurranse fra utenlandske aktører. Taxireformen var avgjørende for at danske Viggo kunne starte opp i hovedstaden.

- KATASTROFE: Den siste tida har tradisjonelle taxiselskaper fått tøff konkurranse fra utenlandske aktører. Illustrasjonsfoto. Foto: Heiko Junge / NTB
- KATASTROFE: Den siste tida har tradisjonelle taxiselskaper fått tøff konkurranse fra utenlandske aktører. Illustrasjonsfoto. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

- Før reformen, i hele Skandinavia, har service- og kvalitetsnivået vært veldig variert, sier toppsjef i den danske taxisatsingen Viggo, Kenneth Herschel til Børsen.

Han mener taxireformen har gitt selskapene mulighet til å konkurrere på service og pris.

- Det gir til slutt et bedre produkt for dem som skal transporteres fra A til B.

Siden regjeringen innførte taxireformen i november, har flere internasjonale aktører gjort sin inntreden i det norske markedet. Yango, Bolt og Uber, for å nevne noen.

Reformen gjorde det lettere å få taxiløyve og etablere seg som sjåfør. Det er ikke lenger nødvendig å være tilknyttet en taxisentral.

- Urettferdig

- Jeg synes taxireformen slår urettferdig ut. Vi er ikke redd for konkurranse, men det bør være på like vilkår, sier taxisjåfør for Oslo Taxi, Tom Benny Svensson til Børsen.

Han har kjørt taxi i 35 år, og mener det har vært en overetablering av nye aktører, og at timingen på reformen, midt i en pandemi, var dårlig.

Han mener det er viktig å være tilknytta en sentral, og at sjåførene bruker uniform.

- Når jeg kjører eldre, demente og barn, er det et omsorgsyrke. Du skal ikke være i tvil om at jeg tilhører bilen og at du får en trygg opplevelse. Det er ikke bare å sitte og kjøre bil, det er jeg redd blir borte, sier Svensson.

Han etterlyser bedre statlig kontroll på eksisterende og nye taxiløyver.

Siden reformen har det blitt tatt ut mer enn 50 prosent flere løyver i hovedstaden.

- Det er helt katastrofe. De har sluppet ulvene ut blant sauene, sa taxisjåfør gjennom 35 år, Eshetu Belete til E24.

Tilhenger av reformen

Det appbaserte selskapet Viggo tilbyr turer utelukkende med elektriske biler - og samarbeider med elbilselskapet Polestar, som skal levere kjøretøy.

Viggos danske sjef er tydelig på at selskapet ikke kunne startet opp i Oslo uten taxireformen.

- Er det plass til et nytt taxiselskap i Oslo nå?

- Det er et godt spørsmål. Reformen er kommet under coronanedstengingen. Selv om antallet nye løyver har eksplodert, har man ennå ikke sett den endelige utmålingen av etterspørselen. Det starter først nå, sier Herschel og legger til:

- Jeg mener det er viktig å få et selskap som Viggo til Norge fordi vi «fast tracker» den grønne omstillingen og en nullvisjonsløsning på gata.

Han mener det vil ta tid å gå fra det gamle systemet til det nye. «Hver gang et monopol fjernes», kommer en overgangsperiode, sier han.

- Vi ser i København, etter reformen der, at man har funnet et naturlig nivå: Nå har vi presist det antallet taxier som vi trenger der. Det samme vil skje i Oslo i Norge, at vi finner et naturlig nivå.

- Er dere en ulv blant sauer?

- Nei, det er vi ikke. Jeg er en stor motstander av monopol generelt. Alle former for monopol er godt for monopoleieren, men ikke godt for dem som kjøper varen. Derfor tror jeg reformen er riktig. Den kan kanskje forbedres, og det kan komme tilpasninger underveis.

- Men jeg tror generelt at reformen gir et bedre produkt til kunden, legger han til.

- Oslo Taxi har strenge krav til norskkunnskaper og alle sjåfører må gjennom et aspirantkurs. Man må bestå kjennskapsprøve. Hva med dere?

- Det samme er viktig for oss. Vi har et krav til god service. Vi har et krav til at man kan snakke språket. Og vi har selvfølgelig krav til løyvetillatelse, kjøreseddel og taksameter i bilen, sier Herschel.

ELBIL: Viggo samarbeider med elbilprodusenten Polestar. Foto: Fredrik Hagen / Dagbladet
ELBIL: Viggo samarbeider med elbilprodusenten Polestar. Foto: Fredrik Hagen / Dagbladet Vis mer
- NULLUTSLIPP: Danske Viggo og svenske Polestar inviterte politikere og journalister til frokostseminar Polestars lokaler i Oslo sentrum. Her er Heidi Nordby Lunde (H) og den danske sjefen i Viggo, Kenneth Herschel. Foto: Fredrik Hagen / Dagbladet
- NULLUTSLIPP: Danske Viggo og svenske Polestar inviterte politikere og journalister til frokostseminar Polestars lokaler i Oslo sentrum. Her er Heidi Nordby Lunde (H) og den danske sjefen i Viggo, Kenneth Herschel. Foto: Fredrik Hagen / Dagbladet Vis mer

Stiller seg undrende

- Det er et høyere tilbud enn etterspørsel i øyeblikket, sier kommunikasjonsrådgiver i Oslo Taxi, Birgitta Lim Ersland til Børsen.

Ifølge Ersland må stadig flere drosjeeiere jobbe lengre dager og tjener likevel ikke nok til å få endene til å møtes. Det er høye drifts-, vedlikeholds og forsikringsutgifter.

Hun mener de beste tjenestene blir levert av godt kvalifiserte sjåfører som har dette som heltidsyrke.

- Samtidig har drosjenæringen blitt hardt rammet av coronaviruset og de restriksjonene det har medført. Dette har ført til en generell nedgang i antall turer for allerede etablerte aktører. Vi stiller oss derfor undrende til at stadig flere ønsker å etablere seg i dette markedet slik det står nå, sier Ersland.

- Tøff konkurranse

Dag Kibsgaard-Petersen, konsernsjef i Cabonline Group - som eier Norgestaxi, er ikke nevneverdig bekymret, men:

- Det er liten tvil om at konkurransen på spesielt helg og kveld er tøff for hele bransjen. Samtidig er situasjonen i dagens taximarked sammensatt, sier Kibsgaard-Petersen til Børsen.

Coronapandemien har rammet katastrofalt for mange bransjer. Taxinæringen inkludert. Særlig drosjesjåfører som livnærer seg på holdeplass- og flyplassmarkedet, har erfart voldsomme omsetningsfall.

- Disse har naturligvis svært store utfordringer – også i dag. Årsaken er at corona har rammet volumet i sterk grad. Tillegget av aktører som Bolt, Uber, Yango og Viggo vil definitivt bidra til at situasjonen for aktørene innen holdeplass og flyplass også framover vil bli enda tøffere.

- Hva blir den største utfordringen framover?

- Jeg mener at de som ikke klarer å tilpasse seg den kontinuerlige utviklingen, vil falle fra. Med tanke på antallet aktører i markedet i dag, tror jeg sannsynligheten for nettopp dette, vil være stor. Men i all hovedsak tenker vi at det er bra med konkurranse og ønsker i den forstand Viggo velkommen, så lenge de følger norske lover og regler, sier Kibsgaard-Petersen.

KLIMA: Espen Barth Eide (Ap) og Heidi Nordby Lunde (H) debatterte klimapolitikk på Viggo og Polestars seminar. Taxireformen ble også et tema, der Høyre er for, mens Arbeiderpartiet går til valg på å fjerne deler av reformen. Foto: Fredrik Hagen / Dagbladet
KLIMA: Espen Barth Eide (Ap) og Heidi Nordby Lunde (H) debatterte klimapolitikk på Viggo og Polestars seminar. Taxireformen ble også et tema, der Høyre er for, mens Arbeiderpartiet går til valg på å fjerne deler av reformen. Foto: Fredrik Hagen / Dagbladet Vis mer

- Taxinæringa kan se på seg selv

Heidi Nordby Lunde (H) mener det er «bra det kommer inn aktører som bidrar til det grønne skiftet i bransjen, og tar klimaansvar.»

- Jeg ønsker dem velkommen og lykke til, sier Lunde om Viggo til Børsen.

- Sett i lys av fortvilelsen i taxibransjen etter reformen, trenger vi et taxiselskap til i Oslo nå?

- Ja, vi trenger godt regulert konkurranse, det er alltid en fordel for forbrukerne. Taxinæringa kan kanskje se på seg selv om hvorfor dette skjer og kommer. Taxinæringa har ikke fungert, og reguleringa av taxibransjen har ikke fungert til forbrukerens gode. Noe måtte gjøres, sier Lunde.

Høyre-politikeren legger til de gjerne tar dialog med næringen får å finne gode løsninger.

- Med fritt taxivalg er lettere å velge en taxi som er klimavennlig istedenfor å gå til dieselbilen, sier Lunde.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer