Kø på svenskegrensa:

Fortviler over «baconturister»: - Fullstendig kaos

Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund raser over det han mener er kaotiske tilstander på grensa.

BACON-TURISME: Det skal være tidvis lange køer med biler på vei inn til Norge over Svinesund. Foto: Jon Eeg / NTB
BACON-TURISME: Det skal være tidvis lange køer med biler på vei inn til Norge over Svinesund. Foto: Jon Eeg / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Helt siden myndighetene åpnet for allmenn ferdsel inn og ut av Sverige for vaksinerte, har det vært et fullstendig kaos, sier Johan Kristian Bjerke til Børsen. Han er regionsjef for Oslo, Akershus og Østfold, i Norges Lastebileier-Forbund.

Nå som grensehandelen har tatt seg opp, byr det på store trafikale problemer på Norges største grenseovergang, påpeker Bjerke.

- Når tusenvis av kjøtthungrige baconturister skal tilbake fra de svenske kjøpesentrene, og over den «nye» brua på Svinesund, skaper det enorme køer.

Han forstår at folk har savnet harryhandel, men fortviler over hvilke konsekvenser den økte pågangen har for godstransporten, når mange skal inn i Norge samtidig.

- KAOS: Regionsjef for Oslo, Akershus og Østfold i Norges Lastebileier-Forbund, Johan Kristian Bjerke. Foto: Stig Odenrud/NLF
- KAOS: Regionsjef for Oslo, Akershus og Østfold i Norges Lastebileier-Forbund, Johan Kristian Bjerke. Foto: Stig Odenrud/NLF Vis mer

Bruker høyrefila

- Problemet er at de bruker både høyre og venstre fil inn i Norge. Signalene på grenseovergangen er heller ikke tydelige nok på hvilke filer privatbilistene kan bruke.

Bjerke legger til at høyrefila inn er forbeholdt dem som skal fortolle varer - som gjelder for mange lastebilsjåfører. I denne fila legger mange av «baconturistene» seg, hevder han.

- Jeg snakker med mange lastebilsjåfører som må sitte fire timer i kø bare for å komme seg gjennom tollen. Det hører ikke hjemme noe sted, sier Bjerke.

De frakter mat, medisiner, klær og det landet trenger, ifølge Bjerke. Å vente i flere timer på grensa mener han er problematisk av flere grunner.

- Det er kritisk for næringen. Vi har tøffe kunder, som krever at vi leverer på tida. I tillegg er det regler for hvor lenge man kan kjøre uten å hvile. Hvis vi bryter hviletidsbestemmelsene, hjelper det ikke å si at vi har sittet fire timer i kø på Svinesund. Da har vi et stort, stort problem.

Vil åpne den gamle brua

Han fortviler over at «ingen tar ansvar for problemet». Nå håper han justisdepartementet kommer på banen.

- Noen må gi beskjed om at høyre fil er forbeholdt fortolling og næringstransport. Det må sørges for at alle privatbilistene som ikke skal fortolle holder seg i venstre fil.

Et annet alternativ er å åpne den gamle Svinesundsbrua, mener Bjerke. At flere harryhandlere «prøver seg» på å kjøre igjennom overgangen, som er forbeholdt dagpendlere, skal by på store problemer når politiet må snu bilene.

Bjerke mener at den gamle Svinesundsbrua bør åpnes for privatbilistene, mens den nye brua bør være for dagpendlere og næringstransport.

- Helt nødvendig

Justis- og beredskapsdepartementet svarer i en e-post til Børsen:

- På grunn av pandemien har behovet for innreiserestriksjoner og grensekontroll vært helt nødvendig, og dessverre har det ført til noen utfordringer ved de største grenseovergangene i sommer. Godstransporten på Svinesund har derfor fått et eget felt som de kan benytte inn til kontrollområdet, noe som har bedret kapasiteten for denne viktige gruppen. Politiet har fokus på å unngå at privatbilister, som ikke skal fortolle varer, benytter dette feltet, sier statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet, Lars Jacob Hiim (H) til Børsen.

Hiim legger til at han har stor forståelse for at køene er frustrerende for dem som må krysse grensen, som transportører og dagpendlere.

- Antallet privatbilister som har behov for å fortolle varer har økt i takt med den øvrige trafikken og er noe av forklaringen på flere personbiler i rødt felt. Det er skilting på svensk side som forklarer hvilke felt som skal benyttes. Ifølge både politiet og Toll så er ikke misbruket av rødt felt omfattende og enkelttilfellene som blir oppdaget må vente til ledig kapasitet i grønt felt.

Han legger til:

- Den gamle Svinesundsbrua har blitt åpnet for grensependlere og personell fra samfunnskritiske funksjoner slik at disse prioriterte gruppene unngår køene på E6. Det er ikke etablert en teststasjon ved den gamle Svinesundsbrua, og dette setter noen begrensninger på hvordan trafikken kan deles opp mellom de to stedene, skriver Hiim.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer