Siden elsparkesyklenes inntog i norske byer har lover og regler fulgt etter i like stor fart.
Flere ulykker har meldt seg med byenes nye framkomstmiddel, og politikerne har vært kjappe på ballen for å trygge befolkningen.
Kanskje litt for kjappe, mener flere elsparkesykkelselskaper. Ved midnatt, natt til torsdag, trer en ny lov i kraft som krever at små elektriske kjøretøy har ansvarsforsikring.
- Ingen forhandlingskort
Per nå er det bare IF Forsikring som tilbyr dette til elsparkesykler.
- Vi har fortsatt ikke fått et endelig tilbud på bordet, så vi venter i spenning på hva som kommer. Det virker som det skal komme i dag. Det vil si at vi er nødt til å takke ja til det vi får - vi har ingen forhandlingskort i det hele tatt. Det vet motparten, for de er de eneste som har kommet med tilbud, sier Ryde-gründer Espen Rønneberg til Børsen.
Samme erfaring har også elsparkesykkelutleieren Tier.
- Vi er i sluttfasen med forhandlinger, men har ikke så mye forhandlingsrom når forsikringsselskapet vet at vi har 12 timer igjen. Det blir en uforholdsmessig høy sum vi må signere på. Det er ganske på grensa av uredelig. Vi har ikke noe valg. Enten signerer vi med IF, eller så stenger vi tjenesten. De har et enormt fortrinn, sier pressekontakt Julia Sandstø til Børsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger