Elsparkesykler

Fortviler over lov - øker kostnaden

Natt til torsdag går forsikringsfristen ut. Om ikke elsparkesykkelselskapene punger ut, fjernes framkomstmidlene fra gata.

BLIR DYRERE: Når elsparkesykkelselskapene må betale millionbeløp for ansvarsforsikring, må forbrukerne ta regninga. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
BLIR DYRERE: Når elsparkesykkelselskapene må betale millionbeløp for ansvarsforsikring, må forbrukerne ta regninga. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer
Publisert

Siden elsparkesyklenes inntog i norske byer har lover og regler fulgt etter i like stor fart.

Flere ulykker har meldt seg med byenes nye framkomstmiddel, og politikerne har vært kjappe på ballen for å trygge befolkningen.

Kanskje litt for kjappe, mener flere elsparkesykkelselskaper. Ved midnatt, natt til torsdag, trer en ny lov i kraft som krever at små elektriske kjøretøy har ansvarsforsikring.

- Ingen forhandlingskort

Per nå er det bare IF Forsikring som tilbyr dette til elsparkesykler.

- Vi har fortsatt ikke fått et endelig tilbud på bordet, så vi venter i spenning på hva som kommer. Det virker som det skal komme i dag. Det vil si at vi er nødt til å takke ja til det vi får - vi har ingen forhandlingskort i det hele tatt. Det vet motparten, for de er de eneste som har kommet med tilbud, sier Ryde-gründer Espen Rønneberg til Børsen.

Samme erfaring har også elsparkesykkelutleieren Tier.

- Vi er i sluttfasen med forhandlinger, men har ikke så mye forhandlingsrom når forsikringsselskapet vet at vi har 12 timer igjen. Det blir en uforholdsmessig høy sum vi må signere på. Det er ganske på grensa av uredelig. Vi har ikke noe valg. Enten signerer vi med IF, eller så stenger vi tjenesten. De har et enormt fortrinn, sier pressekontakt Julia Sandstø til Børsen.

BUSTED: En elsparkesykkel-tyv i Kongsvinger ble arrestert etter å ha blitt avslørt av et Tesla-kamera! Video: Privat Vis mer

Sandstø forteller at forsikringsavtalen vil komme på rundt 17 millioner kroner, og at dette utgjør rundt 20 prosent av omsetningen til selskapet.

- Den kostnaden må legges på forbrukerne - altså at det blir 20 prosent økning på leieutgifter framover, sier hun.

Reagerer på tidsfrist

Hun forklarer at Tier vurderte å bytte ut hele elsparkesykkelflåten sin med elsykler, da disse ikke er underlagt ansvarsforsikring - eller promillegrense. Det ble imidlertid for dyrt.

- Jeg synes det er snedig, de går jo raskere enn elsparkesykler. Men det er jo ikke sånn at skadelegevakter rapporterer om skader på elsykler, for de har vært her så lenge, og er ikke noe nytt. Det er litt som trampolineeffekten på 2000-tallet. Da var det masse medieoppslag på antall skader og hvor livsfarlig denne trampolinen var, sier hun.

Sandstø påpeker at de fleste skadene har vært i forbindelse med fyllekjøring, og at ulykkene, med promillegrense og nattestengt, har blitt kraftig redusert. Hun er likevel for ansvarsforsikring.

- Problemet er at det er så kort tidsfrist, man har hatt tre måneder på seg, og det har vært sommerferie. Forsikringsselskapet har ikke hatt tid til å lage en pakke. Det er problematisk, det burde kostet langt mindre.

Ryde hadde imidlertid en annen tilbyder på banen - Alliance Forsikring.

- De hadde en betydelig bedre avtale enn den IF kom med. Men de trakk seg etter at vi hadde akseptert tilbudet. Vi snakker betydelige summer her, flere ganger høyere enn hva vi hadde sett for oss. Det er en kinkig situasjon, sier Rønneberg i Ryde.

FARLIG: Med stjålne kaféstoler festet til elsparkesykler, filmer personer hverandre når de kjører av gårde. Video: Fredrik Wahlstedt / Twitch.tv/Slop3. Reporter: Klaus Holm Fjellro / Dagbladet TV. Musikk: Epidemic Sound. Vis mer

Den som imidlertid eier en privat elsparkesykkel trenger ikke å ha på plass forsikringen før 1. januar. Det synes Rønneberg er merkelig.

- For tjenesten og mikromobilitet i Norge er det ytterst alvorlig. Mikromobilitet har blitt ekstremt populært, og politikerne har uttrykt at de ønsker det, blant annet for det grønne skiftet. Men jeg sliter litt med å se at handling og ord står i stil her.

Ryde leier ikke lenger ut i Oslo og Kristiansand, men har 619 000 kunder fordelt på Bergen, Trondheim, Stavanger, Sandnes og Bodø.

Risiko koster

Til avisa Trd. By sier Voi at sparkesyklene kommer til å være i drift, og at kundene er dekket fra torsdag.

Kommunikasjonssjef i If, Sigmund Clemetz, synes ikke det er unaturlig at kommersielle selskap er misfornøyde med tilbud som går utover ens egen økonomi.

- All forsikring blir prissatt på grunnlag av risiko. Personskader som alvorlig hodeskade kan bety erstatning på et tosifret millionbeløp. Det betyr at om en utleieaktør bare har én sånn skade i løpet av et år, så vil mesteparten av forsikringssummen gå til det, sier han til Børsen.

Han er likevel enig i at å få på plass lovgivningen har gått fort i svingene.

- Selv om Samferdselsdepartementet sier at man har jobbet med dette siden rundt nyttår, så trenger et forsikringsselskap ganske mye informasjon for å tilby en forsikring. Det er fortsatt en del spørsmål vi gjerne skulle hatt svar på. Det var først ved juni ting begynte å falle på plass, også har det vært en sommerferie imellom, og våre folk har jobbet på spreng for å gå i gang en forsikringsløsning, sier han.

Han etterlyser også flere aktører som tilbyr forsikring, men påpeker at dette underbygger at det er stor risiko forbundet med forsikring til elsparkesykkel.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer