Fortvilte ansatte: «Kjære Jacob»

Piloter og kabinansatte i mange land ber Norwegian-sjefen forklare hvorfor de må returnere sine ID-kort og uniformer.

Publisert
Sist oppdatert

Mens norske ansatte kan glede seg over at redningsplanen for Norwegian er vedtatt, er det uro blant flyselskapets utenlandske ansatte.

Det viser et felles brev fra Norwegian-fagforeninger i USA, Spania, Italia, Norge, Sverige, Frankrike og Storbritannia til Norwegian-sjef Jacob Schram som ble sendt onsdag.

«Kjære Jacob», begynner brevet.

«Etter suksessen med aksjonærene/obligasjonsieierne, har Norwegian nylig bekjentgjort at arbeiderne må returnere sine ID-kort, uniformer etc. Dette har skapt en del forvirring blant de ansatte og fagforeningene», står det.

- Dialogmøte

I brevet ber fagforeningene om et hastemøte («urgent meeting») med Schram om Norwegians neste beslutninger om «sine arbeidere og deres framtid på kort sikt i selskapet».

- Vi vil gjerne ha et dialogmøte, bekrefter René-Charles Gustavsen. Han er leder i Norwegian Kabinforening, en av avsenderne, som organiserer Norwegians norske kabinansatte med cirka 1000 medlemmer.

Mye av uroen blant utenlandske ansatte skyldes at de mandag 4. mai fikk en nedslående melding:

Den 6. mai klokka 2359 ville de miste tilgangen til Norwegians IT-systemer. Dette gjaldt basene i USA og Spania, og London Gatwick, Arlanda og Helsingfors.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer