USS «Gerald R. Ford»:

Frekk hilsen: - Sees om ni måneder

Flyselskapet Norse Atlantic ønsker de amerikanske soldatene som har landlov i Oslo tilbake om ni måneder. Reklamesjef kaller stuntene retta mot sjøfolka for «harry».

OPPDRAG UTFØRT? Flyselskapet Norse er blant dem som utnytter at verdens største krigsskip for tida er i Oslo. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
OPPDRAG UTFØRT? Flyselskapet Norse er blant dem som utnytter at verdens største krigsskip for tida er i Oslo. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det amerikanske hangarskipet USS «Gerald R. Ford», verdens største krigsskip, seilte inn mot Oslo onsdag formiddag.

Oslo er den første byen mannskapet på 4500 soldater kommer til, og får fri i, på lang tid.

- Vi sees

Det har blant annet gjort at baren Heidi's Bier Bar ved Rådhuset nå tar imot betaling i dollar. De har også utvidet åpningstidene og oppbemannet baren ut helga.

Norske reklamebyråer er heller ikke seine om å snu seg rundt når det skjer ting i hovedstaden.

Heidi's bier bar i Oslo sentrum ønsker å gjøre det lettere for amerikanerne å kjøpe øl. Video: Anette Beckhaug. Reporter: Mia Engenes Bratlie. Vis mer

Torsdag morgen kunne oppmerksomme forbipasserende på Aker Brygge se en ny utendørsannonse fra flyselskapet Norse Atlantic Airways.

«Missionary accomplished? We'll see you in 9 months, sailor», står det på annonsen, med bilde av et Norse-fly og prisen på en flyging fra USA til Oslo.

Kampanje omtalte saken først.

Her må verdens største krigsskip vike - for danskebåten!. Reporter: Edward Stenlund. Video: US Navy / NTB / MarineTraffic Vis mer

- En morsom mulighet

- Å knytte mennesker og kulturer sammen på tvers av kontinenter, er det vi lever for i Norse Atlantic, skriver Norses kommersielle direktør, Bård Nordhagen, i en e-post til Børsen.

- Det er rimelig å forvente at flere av amerikanerne kommer til å gå inn for å hygge seg de få dagene de har på land, og at de virkelig vil forelske seg i Norge, så her så vi en morsom mulighet for å gjøre flygingene våre mellom USA og Oslo mer kjent og samtidig framheve våre lave priser, fortsetter han.

Også den amerikanske burgerkjeden McDonalds har satt opp nye utendørsannonser på Aker Brygge som henviser til de amerikanske soldatene.

VISER VEI: McDonalds. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
VISER VEI: McDonalds. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

«Welcome home, sailors», står det på deres variant, med koordinater til sin egen filial ved Rådhuset og Aker Brygge.

Onsdag var også den norske kondomprodusenten Geil ute med en oppfordring til soldatene om å ikke ta med seg en uønsket suvenir hjem igjen.

- Harry og rart

Reklamestuntene har fått stor oppmerksomhet i sosiale medier, men imponerer langt fra alle.

- Generelt sett så er jeg allergisk mot å spille på sex, og jeg klarer ikke gjøre det selv, sier byråleder i Oslo Reklamebyrå, Michael Risnes til bransjemagasinet Kampanje.

- Jeg syns det er harry og litt rart, sier Risnes om fremstøtene fra henholdsvis Geil og Norse.

Det er imidlertid kondommerket som får hardest medfart av byrålederen.

- Norse-reklamen er hvert fall litt sjarmerende, mens arbeidet fra Geil syns jeg er dårlig håndverk og rett og slett litt enkel, sier Risnes, som mener reklamen er en dårlig kopi av 7/11 sin reklame fra 2018, «Welcome to the land of Chlamydia».

Daglig leder i Geil svarer på kritikken slik:

- Det enkle er ofte det beste. Det er en tydelig beskjed og budskap. Man kan enkelt kritisere det for det, men det er også det som gjør det sjarmerende. Hadde man pakket det inn i sofistikerte grafiske elementer, kunne budskapet blitt mer tørt, sier han til Kampanje.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer