Cruiseskip i Norge

Stavanger , 20220802 , cruise-ship , cruise , turister , Foto: Shad Madian / Dagbladet
Stavanger , 20220802 , cruise-ship , cruise , turister , Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer

Etter to års pandemi er cruiseskipene tilbake for fullt i Stavanger.

Det setter ikke alle pris på.

- De parkerer midt i middagstallerkenen vår, sier Bernt Posch.

Freser mot «monsterskipene»: - Respektløshet

Publisert
Sist oppdatert

STAVANGER (Dagbladet Børsen): - Kaffen i morgensola, den er det slutt på.

Bernt Olav Posch (55) skuer oppgitt over gjerdet på eiendommen sin. Utsikten over fjorden og Stavanger sentrum, er nok en gang erstattet av et monumentalt cruiseskip.

Etter to år med pandemi, er fartøyene tilbake for fullt. Med det blusser en betent debatt opp igjen. Politikere ønsker et tak på antall skip - men møter motstand fra havnemyndigheter.

Midt i skvisen står Posch, som får gigabåtene omtrent på egen dørstokk. Han oppsummerer frustrasjonen slik:

- Det er veldig kort fortalt at de parkerer midt i middagstallerkenen vår.

Når Børsen er på besøk, er det «Viking Jupiter» som ligger i havna - et av milliardær Torstein Hagens skip. Det er 227 meter langt, og kan ta 930 passasjerer.

CRUISE-NABO: Bernt Posch. Foto: Shad Madian / Dagbladet
CRUISE-NABO: Bernt Posch. Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer

55-åringen understreker at de gjerne ønsker cruiseturister til byen.

- Men vi må finne en annen løsning på hvor de ligger. Vågen vår er liten og intim, og båtene er 300 meter lange og 70 meter høye. Så når det ligger to sånne her, er Vågen borte.

I tillegg er det støy, brannøvelser, motorduring og eksos, ifølge Posch.

CRUISESKIP: Beboere i Stavanger er ikke fornøyd med cruiseskipene, dette sier reiselivsdirektør Per Morten Haarr og havnedirektør Magne Fjell om situasjonen. Reporter: Matias Grinde. Foto: Shad Madian. Klipp: Marthe Tveter Gjønnes. Vis mer

- Så det er mye negativt, men selvfølgelig er det mye positivt med cruisetrafikken, sier han.

Hans nabo, Svein Aase, stiller seg bak budskapet.

- Jeg føler det er en veldig respektløshet fra myndighetene å tillate den typen arrangement med cruisetrafikken inne i en liten havn. Det er irriterende hver eneste gang du sitter i leiligheten din, du går ut på terrassen, du nyter litt utsikt og friluft, og der kommer disse monsterskipene - opptil 70 meter høye og blokkerer alt - det er veldig irriterende, sier Aase til Børsen.

FORSKJELL: Slik ser utsikten fra Poschs inngangsdør ut, med og uten cruiseskip. Foto: Shad Madian / Dagbladet
FORSKJELL: Slik ser utsikten fra Poschs inngangsdør ut, med og uten cruiseskip. Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer

- Spredde beina i speedo

Et olympisk spydkast unna, i et idyllisk trehus, bor Gaye Lynne Rosland (77). Hun har i en årrekke engasjert seg i samme sak.

- Jeg har vært involvert fordi det av og til er vanskelig å leve med lyden som kommer.

Ifølge Rosland bruker cruiseskipene høyttalerne, noe de egentlig ikke har lov til av Havnevesenet.

Rosland understreker at turistene er viktig for økonomien. Både hun og Posch forteller imidlertid historier om turister som plutselig står inne i husene til folk og tar bilder.

BEBOER: Gaye Lynne Rosland. Foto: Shad Madian / Dagbladet
BEBOER: Gaye Lynne Rosland. Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer

Et minne fra noen år siden har festet seg:

- En gang var det veldig varmt, og det var et cruiseskip her nede. Der var det en mann som satt ute på balkongen i en speedo, med beina sånn, sier Rosland og sprer armene.

- Og rett ut til hele verden for å se – men hele verden var Gamle Stavanger, sier hun og ler.

Huset hennes ligger rett ved Øvre Strandgate, en pulsåre for turistene gjennom Gamle Stavanger.

Lydbildet i denne gata er en cocktail av prat på minst ti forskjellige språk, latter og måkeskrik - akkompagnert av en frisk blomsterduft.

TRYKK: Gamle Stavanger. Foto: Shad Madian / Dagbladet
TRYKK: Gamle Stavanger. Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer

Som et teppe over det hele ligger en svakt pulserende during fra det enorme cruiseskipet nede ved havna. Er man posisjonert mellom trehusveggene, kan vibreringen kjennes i kroppen.

Turistgruppene, stort sett pensjonister, subber igjennom gata i et bedagelig tempo mens guidene leder an.

CRUISETURISTER: John og Marcia fra USA synes Norge er nydelig. De forstår frustrasjonen enkelte lokale har overfor cruiseskipene. Foto: Shad Madian / Dagbladet
CRUISETURISTER: John og Marcia fra USA synes Norge er nydelig. De forstår frustrasjonen enkelte lokale har overfor cruiseskipene. Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer

De lukter på blomster, tar bilder, ler og prater om hva ulike ord er på norsk, og hvor flott Stavanger er.

- Festlig og gøy

Ekteparet Linn og Karleif Taksdal, som bor midt i den travle turistgata, har opplevd at enkelte går rett inn i huset deres. Men det er ikke noe problem.

- Jeg hadde døra oppe en gang, og da kom det en dame inn, men jeg synes jo bare det er festlig. Det er gøy! Hun snakket ikke så godt engelsk, så det var litt vanskelig å kommunisere, sier Linn Taksdal.

- Men nei, det plager ikke meg. Vi kan jo ikke bo her hvis vi ikke liker folk, skyter hun inn.

PLAGES IKKE: Linn og Karleif Taksdal. Foto: Shad Madian / Dagbladet
PLAGES IKKE: Linn og Karleif Taksdal. Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer

Verken cruiseskipene eller turistene har de noe å utsette på.

- De (cruiseskipene) kommer inn om morgenen, og går når jeg kommer hjem fra arbeid, så man merker dem nesten ikke, sier mannen Karleif.

- Vi trives her, og er ikke lei verken av turisme eller cruisebåter eller noe, sier han, før kona skyter inn:

- Her skal vi bli værende til vi blir båret ut!

Elsker turistene

Hvor mye penger cruiseturistene faktisk legger igjen strides de lærde om. De spiser alle måltider på skipene, er i byen noen timer og kjøper kanskje et «turist-troll» før de returnerer, hevder enkelte overfor Børsen.

Men for Gabriela A. Stensland gir de definitivt klingende mynt i kassa.

Hun driver «Gabrielas Jewellery» rett ved cruiseskipshavna.

Hun synes i motsetning til Posch, Aase og Rosland at cruiseskipene ligger ypperlig til. Det kan man kanskje forstå:

TURISTBUTIKK: Gabriela Stensland hjelper to eksemplarer av sine beste kunder - amerikanerne Steve og Cheryl Luhrs. Foto: Shad Madian / Dagbladet
TURISTBUTIKK: Gabriela Stensland hjelper to eksemplarer av sine beste kunder - amerikanerne Steve og Cheryl Luhrs. Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer

- Jeg har drevet her i 12 år, og mine beste kunder er amerikanere og engelskmenn. Amerikanere spør mange ganger ikke om pris, de sier bare «kan jeg dra kortet?»

Og det kan være varer for mellom 10 000-12 000 kroner, ifølge Stensland.

- Så det er veldig deilig. De amerikanerne som kommer hit, er ikke fattige amerikanere, sier hun.

- En skam

I år ventes 227 cruiseanløp til Stavanger. Nytt i år er at enkelte av cruiseskipene vil fortøye i Mekjarvik i Randaberg og på Somaneset og Piren i Sandnes, ifølge Aftenbladet.

Stensland reagerer sterkt på at noen skip sendes til Mekjarvik, som hun omtaler som et «stygt industriområde».

Hun hevder at misfornøyde turister har klaget til henne om dette.

- Jeg synes det er helt forferdelig, sier hun.

- Vi trenger disse cruiseskipene, ikke send de til Mekjarvik og andre byer. Jeg kan forstå Sandnes. Men i Mekjarvik - det er en skam. Skam for dere som velger dette.

BLANT VERDENS STØRSTE: Verdens femte største cruise, MSC Meraviglia, på besøk i Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Ekspertene advarer mot farlig luft som følge av de enorme utslippene. Foto/video: Finn Magne Grande Vis mer

- Hvis disse politikerne vil snakke med meg, har jeg masse historier å fortelle, sier hun.

Vekker internasjonal oppsikt

Dokumentaren «View», regissert av Odveig Klyve, har sørget for at cruiseskipene i Stavanger har vakt internasjonal oppsikt.

Filmen, som ligger på YouTube, viser cruiseskipenes inntog foran gamlebyen.

Klyve forteller at filmen ble vist på USAs største dokumentarfilmfestival i New York. Der ble den plukket opp av The New Yorker, som har kjøpt rettighetene.

Filmen er vist på festivaler verden rundt.

FILMSKAPER: Odveig Klyve har manus og regi på filmen «View», som har fått enorm oppmerksomhet. Foto: Shad Madian / Dagbladet
FILMSKAPER: Odveig Klyve har manus og regi på filmen «View», som har fått enorm oppmerksomhet. Foto: Shad Madian / Dagbladet Vis mer

- Den tilbakemeldingen jeg har fått når jeg har vært med og presentert den, er at «dette angår oss og, og det opplever vi også», sier Klyve til Børsen.

- Det er noe som engasjerer, fordi det er mange som føler seg berørt av den enormt voksende cruiseindustrien, som invaderer lokalsamfunn.

På The New Yorkers Instagram-konto har filmen i skrivende stund 1,3 millioner visninger. Når man leser kommentarfeltet er det ingen tvil om at Klyves film setter følelsene i sving.

- Ser bra ut bortsett fra de fæle cruiseskipene, skriver en.

- Disse obskøne fartøyene må forbys permanent, erklærer en annen.

«Ekkelt», «monstrøst», «skandaløst» og «forferdelig» er bare noen av adjektivene man finner videre nedover.

Betent debatt

Cruisedebatten er et tema Stavangers toppolitikere er svært opptatt av.

I 2020 vedtok de et tak på 200 cruiseanløp i året. Men Stavangerregionen Havn IKS, med direktør Magne Fjell i spissen, fjernet tidligere i år dette taket, ifølge Stavanger Aftenblad.

Selv om politikerne vedtok et tak på 200 anløp, trenger de ikke å følge det, mener de. Fjell mener det bryter med havne- og farvannsloven å sette et tak.

De viser til en tålegrenseanalyse for hvor mye byen tåler. Konklusjonen er at cruisetrafikken i 2019, det foreløpige toppåret, var godt innenfor tålegrensen - på sju ulike parameter: byen og regionens tålegrense, miljømessig tålegrense, havnas tålegrense, sosial tålegrense, visuell tålegrense, økonomisk tålegrense og juridisk tålegrense.

Dermed ønsker de heller å sette et tak på 3 cruiseskip, med inntil 9000 passasjerer - daglig.

- Vi så på om Stavanger som cruisehavn hadde gått over det vi anbefaler at den tåler. Og det var ingenting i 2019 som indikerte det, sier reiselivsdirektør Per Morten Haarr til Børsen.

- Men vi så at skipene er store, og det visuelle er ganske voldsomt. Derfor har vi tenkt å la skipene være ankra opp lenger ut i fjorden, så de ikke skjemmer gamlebyen, legger han til.

- Har ikke økonomi

Dermed er det kanskje en løsning i sikte for Posch, Aase og Rosland - som alle ønsker cruiseskip på en annen plassering. Havnedirektøren bekrefter planene, men sier imidlertid at havna ikke har råd - ennå.

- Per Morten Haarr har helt rett i at de gamle kaiene er planlagt bygget ut for å kunne ta imot store cruiseskip. Dette har imidlertid veldig stor kostnad og Stavangerregionen havn har ikke økonomi til dette. Dersom Stavanger kommune ønsker denne utbyggingen, må kommunen bidra finansielt, sier Fjell til Børsen.

- Vi har også utvidet gjestehavna i Vågen (indre havn) betydelig. Det har medført at kaiene har blitt «kortere» og følgelig har mindre kapasitet til å ta imot større cruisebåter. Cruisebåtene blir følgelig parkert mye lenger ut enn tidligere. Sånn sett har Stavangerregionen havn allerede oppfylt byens ønske om å dempe cruiseskipspresset i indre havn. Vi har også et godt samarbeid med Sandnes havn, slik at også de har tatt imot noen cruiseskip for å avlaste indre havn i Stavanger.

Fjell sier at landstrømstasjon skal bygges lenger ut ved Bjergstedkaien, dersom Stavanger kommune godkjenner reguleringsplanen.

- Denne stasjonen kan benyttes ved bruk av dagens kaier. Det er bare å legge lange nok ledninger, sier havnedirektøren.

Bekrefter planer

På spørsmål om kommunen vil bidra finansielt, sier fungerende ordfører Dagny Sunnanå Hausken (Sp):

- I utgangspunktet så er dette Stavangerregionen Havn sitt ansvarsområde. IKS er de største eierne. De håndterer våre havneforespørsler, sier Hausken til Børsen.

Hun sier det er planer om å flytte lenger ut, så skipene ikke ligger i Indre Vågen, men kan ikke si når det eventuelt skjer.

TEST: Dagbladet er på plass i Stavanger for å teste om måkene liker croissant eller pommes frites best. Reporter: Matias Grinde. Foto: Shad Madian. Klipp: Marthe Tveter Gjønnes. Vis mer

- Jeg forstår at skipene kan være sjenerende. På den annen side er det en viktig næring i byen.

Hun sier de er opptatt av å balansere dette med tanke på antall skip og hvor de ligger.

- Vi har gjort noen grep, og kai lenger ut kommer jo.

-Er det greit at cruiseskipene ligger der de gjør i dag?

- De må nok regne med at noen av de kommer inn der også. Sånn er det er i en by, det er alltid konfliktområder. Alle skulle ønske de hadde utsikt. Det er ikke så lett.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer