Geiranger:

Frustrasjon: - Selger nesten ingenting

Suvenirsjappa som ligger på kaia i Geiranger merker stor forskjell nå som cruisene uteblir. - Nordmenn kjøper veldig lite suvenirer.

KJØPER IKKE SUVENIRER: Daglig leder i suvenirbutikken Fjordbuda i Geiranger sier at nordmenn kjøper få suvenirer. Nå venter de på cruisturistene som kanskje får komme i slutten av august. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
KJØPER IKKE SUVENIRER: Daglig leder i suvenirbutikken Fjordbuda i Geiranger sier at nordmenn kjøper få suvenirer. Nå venter de på cruisturistene som kanskje får komme i slutten av august. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

GEIRANGER (Dagbladet): Ved ferjekaia, midt i sentrum av Geiranger, ligger suvenirbutikken Fjordbuda.

- Jakkene henger ikke der til vanlig, sier butikksjef i Fjordbuda Sander Hjelle, og peker på en stor del av første etasje som nå er gjort om til avdeling for sportsbekledning.

Han forteller til Børsen at butikken ikke lenger selger noe særlig av det de vanligvis satser stort på - nemlig suvenirer.

- Til vanlig er det fullt av folk i butikken fra klokka 09 til 20 hver dag i sesongen. Cruiseskipene kommer inn i sjutida på morgenen og kan være her til ni om kvelden, sier Hjelle.

GOD PLASSERING: Fjordbuda ligger midt på kaia og er godt synlig for cruisturistene som vanligvis kommer i land i Geiranger. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
GOD PLASSERING: Fjordbuda ligger midt på kaia og er godt synlig for cruisturistene som vanligvis kommer i land i Geiranger. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Bygda Geiranger huser 230 fastboende, men i turistsesongen fylles det lille verdensarvområdet opp av mer enn 700 000 cruiseturister. I 2019 var det hele 222 cruiseanløp innom bygda, og i 2020 var det planlagt 211. Nå er det ingen cruiseskip å se.

I år som i fjor har suvenirsjappa i Geiranger en veldig kort sesong.

- Nå har vi bare sesong fra seint juni til tidlig august. Utenom det er det ikke noe særlig, sier Hjelle.

TYNT: Daglig leder forteller at det er tynt med folk. Før pandemien sto folk som sild i tønne. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
TYNT: Daglig leder forteller at det er tynt med folk. Før pandemien sto folk som sild i tønne. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Under fem prosent

Før pandemien startet sesongen til suvenirsjappa i slutten av mars og strakte seg helt ut i november.

- De travleste sommerdagene var det smekkfullt i butikken. Da var det sikkert rundt 400-500 personer i butikken samtidig, og vanligvis har vi bare suvenirer i første etasje, sier han, og peker rundt seg i etasjen som nå huser mange andre gjenstander enn suvenirer.

- Men hvor mye suvenirer kjøper nordmenn?

- Veldig lite. Vanligvis selger vi 70-80 prosent suvenirer. Nå er det godt under fem prosent, sier Hjelle.

UPOPULÆRT: Under fem prosent av salget til Fjordbuda er nå suvenirer. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
UPOPULÆRT: Under fem prosent av salget til Fjordbuda er nå suvenirer. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Dette er jo en suvenirbutikk, men vi har ommøblert for nordmenn for å prøve å klare oss, sier han, og peker på alle klærne som nå befinner seg i første etasje.

I tillegg til å selge suvenirer, er Fjordbuda også en sportsbutikk. De er samtidig bygdas eneste bensinstasjon.

- Dere selger jo litt andre ting enn bare suvenirer. Hjelper det på salget?

- Litt, men det er ikke det samme som suvenirer. Suvenirer er kvantitet, og vi selger veldig mye suvenirer til vanlig. Nå selger vi nesten ingenting. Det er bare å se på antall ansatte vi er nå sammenliknet med hva vi pleier å være. I år er vi fem ansatte, og vanligvis er vi nesten tjue.

FAMILIEBEDRIFT: Brødrene Hjelle forteller at faren deres starta suvenirbutikken sammen med to barndomsvenner for rundt 30 år siden. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
FAMILIEBEDRIFT: Brødrene Hjelle forteller at faren deres starta suvenirbutikken sammen med to barndomsvenner for rundt 30 år siden. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Kristian Hjelle kommer bort til kassa. Han er broren til Sander, og forteller til Dagbladet at det går dårlig med flere av butikkene deres.

- Vi har jo butikker fra Stavanger og opp til Trondheim. Den i Trondheim er så å si nedstengt - i mange uker, og den i Stavanger går dårlig, sier Kristian.

Familiebedriften ble startet opp som suvenirbutikk i et ombygd naust i 1994. I dag har de 24 butikker i Norge.

Han forteller at butikken i Loen er den som går best nå.

- Mange tror at når man drar til Stryn så er det lite folk, men Stryn og Loen er veldig populært nå, sier han.

OMMØBLERT: Suvenirsjappa har ommøblert og flyttet jakker og sportsklær ned i først etasje, for å tilpasse seg norske turister. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
OMMØBLERT: Suvenirsjappa har ommøblert og flyttet jakker og sportsklær ned i først etasje, for å tilpasse seg norske turister. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Høyere enn noen gang

Stryn kommune har lang tradisjon for turisme. Allerede på 1800-tallet startet de med skyss av utenlandske turister med hest og kjerre - både til Loen og Briksdalen.

Ordfører Per Kjøllesdal (Sp) i Stryn kommune forteller til Børsen at turismen i Stryn er veldig viktig.

- Det er en helt sentral næring i kommunen. Det er mange bedrifter og personer her som har hovedinntekta fra turismen, sier ordføreren.

TURISTKOMMUNE: Ordfører i Stryn Per Kjøllesdal (Sp) sier at mange i kommunen har turismen som hovedinntekt. Her er han avbildet foran Loen Skylift, som siden 2017 har tiltrukket mange turister. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
TURISTKOMMUNE: Ordfører i Stryn Per Kjøllesdal (Sp) sier at mange i kommunen har turismen som hovedinntekt. Her er han avbildet foran Loen Skylift, som siden 2017 har tiltrukket mange turister. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Stryn kommune åpna Loen Skylift og en Via Ferrata i 2017 og 2018, som nå trekker enda flere turister til området.

- Det går alltid litt i bølger, men vi var inne i en veldig vekst på cruiseturisme nå de siste åra, og så ble det kutta tvert i fjor.

Han forteller at de har cruise-bestillinger for 2022 som er mye høyere enn det noen gang har vært.

- Per nå har vi 430 000 bestillinger i 2022. Det er mer enn vi noen gang har vært i nærheten av, sier ordføreren.

Nå er det snakk om to cruiseskip som skal komme til Geiranger, Loen og Briksdalen henholdsvis 27. august og 7. september, dersom forholdene tillater det.

Sander og Kristian Hjelle håper at de planlagte cruiseanløpene vil komme til Geiranger.

- Med cruise klarer vi å ha en lengre sesong og kan ha åpent store deler av året. Det er mange som sliter med det samme, så vi får bare ta det vi får. Vi håper at cruisene kommer i slutten av august, sier Kristian.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer