Bekymring for bilindustrien:

Frykter brutal jobbslakt: - En fiasko

- Lever på falske forhåpninger, advarer fagforeningsleder.

STOR FRYKT: En massiv satsing på elbiler betyr at et enormt antall arbeidsplasser kan forsvinne fra den tyske bilindustrien. Foto: Tobias Schwarz / AFP / NTB
STOR FRYKT: En massiv satsing på elbiler betyr at et enormt antall arbeidsplasser kan forsvinne fra den tyske bilindustrien. Foto: Tobias Schwarz / AFP / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Et massivt antall arbeidsplasser står på spill i den tyske bilindustrien, ifølge en av industriens mektigste fagforeninger.

- De som tror det er mulig å veie opp for jobbene som nå går tapt med nye arbeidsoppgaver, lever på falske forhåpninger, advarer Jörg Hofmann, leder i fagforeningen IG Metall, overfor nyhetsbyrået Reuters.

Han mener landet må forberede seg på «en fiasko» innen sysselsetting.

Den tyske bilindustrien er i dag arbeidsplass for rundt 260 000 personer. Hofman frykter titusener av disse risikerer å miste jobben i løpet av de nærmeste åra. Helt konkret dreier det seg om personell som jobber med teknologi knyttet til forbrenningsmotorer.

- Selv om det blir investert i nye områder, som batteriteknologi, er det snakk om en stor utfordring. Men uten investeringer og industrialisering i Tyskland står vi overfor en sysselsettingsfiasko, fortsetter han.

Stygge tall

Den tyske regjeringen har planer om å kutte landets CO₂-utslipp med 65 prosent innen 2030, sammenliknet med nivåer fra 1990-tallet. Det innebærer langt strengere krav til landets viktige bilindustri, og en enorm satsing på elbiler.

En fersk undersøkelse som ble publisert torsdag, viser enda verre tall enn de Hofman legger til grunn.

For ifølge tallene står minst 175 000 arbeidsplasser knyttet til produksjon av fossilbiler i fare for å forsvinne innen 2025. Det som direkte resultat av den massive satsingen på elbiler, ifølge Det tyske instituttet for økonomisk forskning (Ifo).

Tallet er langt høyere enn de 75 000 arbeidstakerne som er ventet å gå av med pensjon innen 2025.

Siden batteridrevne biler krever langt mindre monteringsarbeid enn biler som bruker fossilt brennstoff, er bilgigantene nå nødt til å adressere risikoen for at mange vil bli arbeidsledige, mener Ifo, som står bak undersøkelsen.

- Overgangen til elbiler representerer en enorm utfordring, spesielt for mellomstore leverandører, sier Ifo-president Clemens Fuest til nyhetsbyrået Reuters.

BILULYKKE: Anders Kirk Johansen, nevøen til Lego-overhodet Kjeld Kirk Kristiansen, tok sin Suzuki Jimny til en verdi på 356 000 kroner ut på isen. Det gikk slik. Video: Anders Kirk Johansen Vis mer

Ifo mener nøkkelen er å komme i gang med omskolering av ansatte allerede nå.

- Siden man allerede nå kjenner til gapet, har bedriftene mulighet til å ta de rette grepene i god tid. Som for eksempel omskolering og videreutdanning, sier Ifo-forsker Oliver Falck.

Ifølge Reuters tar imidlertid ikke Ifo-undersøkelsen, som er utarbeidet på oppdrag av bil-lobbygruppen VDA, hensyn til etableringen av nye arbeidsplasser innen produksjon av elbiler og batterier til disse bilene.

Trenger millioner av elbiler

Men selv om det er trygt å anta at den samlede effekten elbilsatsingen vil ha på arbeidsplasser i industrien, er mindre enn de anslåtte 100 000 jobbtapene innen 2025, frykter Hofman at det fortsatt vil være snakk om titusener av tapte arbeidsplasser.

Han anslår at regjeringens krav vil bety at det kommer til å være behov for mellom 14-16 millioner elbiler på tyske veier, som er et kraftig hopp fra tidligere prognoser på 7-10 millioner elbiler.

- Vi forventer at innen det tidspunktet (2030, red.anm.) så vil minst to av alle tre nye biler være helelektriske eller hybridbiler. Hver eneste nye elbil, er en mindre bil med forbrenningsmotor.

Børsen skrev i 2019 om hvordan år med skandaler, nyvinninger og det definitive startskuddet på Det grønne skiftet hadde sørget for at den største industrien i Europas største økonomi er rystet til grunnvollene.

- Det er som en perfekt storm, sa Christian Lie, sjefstrateg i Danske Bank, til Børsen den gang.

Sjelden gladnyhet

Etter det som har vært en brutal periode for Europas viktigste økonomi, har tyskerne imidlertid endelig noe å glede seg over.

For april-tall fra forskningsinstituttet Ifo viser at tysk industri nå forventer raskere tempo i bestillinger.

Den aktuelle indikatoren steg til 30,4 poeng i mars, det høyeste nivået siden 1991. I februar var den nede på 21,5.

- Ordrebøkene fylles opp, og det er fortsatt mye å ta igjen etter kriseåret. Særlig elektro- og bilindustrien har et ønske om å øke produksjonen betydelig, sa Ifo-ekspert Karl Wohlrabe for en måned siden.

For bilindustrien økte indeksen fra 32 til 46 poeng.

Tysk industri har nå opplevd en vekst i ordrene tre måneder på rad, og veksten er i stor grad drevet av økt etterspørsel på hjemmemarkedet. Ordrene fra Tyskland økte med nesten 5 prosent i mars, mens veksten i internasjonale ordrer var på 1,6 prosent, ifølge NTB.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer