Tidligere i november ble det varslet at antallet skip som daglig får seile gjennom Panamakanalen, skal halveres i løpet av de neste månedene. Det skriver Wall Street Journal.
Panamakanalen er nemlig avhengig av ferskvann for at slusesystemet, som gjør det mulig for skip å bli hevet de 26 høydemeterne som skiller Atlanterhavet og Stillehavet, skal fungere.
Nå er kanalen rammet av en av de verste tørkeperiodene noensinne.
Dette har skapt en flere dager lang kø av skip som venter på å krysse kanalen før adventstida starter for fullt. Flere analytikere frykter nemlig at kanalen skaper en flaskehals for julehandelen.

Giftalarm: Fant 491 kjemikalier
150 skip i kø
De siste ti dagene har det vært en stor økning i antall skip som venter på tillatelse til å bli sluppet gjennom kanalen, skriver bransjeavisa ShippingWatch.
Mandag sto totalt 147 skip i kø, ifølge statistikk fra kanalmyndighetene.
Av disse hadde 54 meldt og reservert passering på forhånd.
For kort tid siden kom det meldinger om at det japanske rederiet Eneos Group hadde betalt svimlende 4 millioner dollar, tilsvarende 43 millioner norske kroner, for å få «snike» i køen.
Dette er ny rekord, skriver Fortune.

- Luksus-restaurant svartelistet
Over ei uke
Tidligere i år vedtok kanalmyndighetene at 31 skip kunne få krysse kanalen daglig. Dette var en nedgang fra gjennomsnittet som fram til da lå på om lag 36 skip om dagen.
I begynnelsen av november kom det ytterligere innskrenkninger. Fra midten av november har 25 skip fått tillatelse til å passere i døgnet, og fra februar neste år vil antallet reduseres til 18.
- Kanalen og landet vårt går mot den kommende tørkeperioden med en vannreserve som er på et minimum, sa kanalmyndighetene i en uttalelse.
- Panamakanalen oppfordrer kundene sine til å gjøre reservasjoner for at transitten skal gå som planlagt.
Ventetida for å slippe gjennom kanalen har samtidig tredoblet seg på bare to uker. I begynnelsen av november meldte kanalmyndighetene at skip som ikke hadde reservasjon, i snitt måtte vente 2,7 dager for å få krysse kanalen.
Nå har dette økt til et gjennomsnitt på 7,2 dager, ifølge oppdaterte tall.

Setter sluttdato
Kan påvirke
Dette er ikke første gang Panamakanalen er utsatt for tørke, men det er høyst uvanlig at det må settes inn tiltak i regnsesongen, som vanligvis varer fra mai til desember.
Allerede i august var analytikere bekymret for konsekvensene en reduksjon i daglige passeringer kunne ha for verdenshandelen, skriver Financial Times.
Samtidig har de advart om at restriksjonene som nå er innført, vil kunne påvirke julehandelen. Antallet skip som ønsker å krysse kanalen, øker nemlig i tida før høytida hvert år.
- Vi nærmer oss desember, høytida kommer, og alle julevarene skal leveres, uttalte kanalens visedirektør, Ilya Espino, til Reuters tidligere i år.
- Flere kunder har tatt kontakt fordi det nærmer seg vinter i Asia, og transporten av energiprodukter vil øke trafikken ytterligere. De er bekymret for køene.
I starten av november var det ventet forsinkelser på mellom to og tre dager på varer som transporteres gjennom kanalen. Dette tallet er trolig enda høyere nå som skipene har fått tredoblet ventetida si.
Mer enn tre prosent av verdenshandelen passerer nemlig gjennom kanalen, som blant annet frakter varer mellom Asia og den amerikanske østkysten.