Angrepet i Jemen:

Frykter full krise: - Giftig

Dramatikken i Rødehavet skaper dyp bekymring blant økonomieksperter.

FARETRUENDE: De siste åra har flere globale utfordringer sørget for gjentatte og vedvarende køer av enorme containerskip - som illustrert her utenfor havnene i Los Angeles og ved Long Beach i USA. Flere frykter at historien vil gjenta seg etter Jemen-angrepet natt til fredag. Foto: Mario Tama/Getty Images/AFP
FARETRUENDE: De siste åra har flere globale utfordringer sørget for gjentatte og vedvarende køer av enorme containerskip - som illustrert her utenfor havnene i Los Angeles og ved Long Beach i USA. Flere frykter at historien vil gjenta seg etter Jemen-angrepet natt til fredag. Foto: Mario Tama/Getty Images/AFP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- En ting vi kan være sikre på er at uroen vil fortsette, og at det vil komme en gjengjeldelse etter USA og Storbritannias angrep i Jemen, skriver sjefanalytiker Bjarne Schieldrop i SEB i en rapport fredag.

I flere uker har houthi-opprørere gjennomført angrep mot en rekke skip i Rødehavet. Angrepene har skapt voldsomme problemer for skipsfarten, som ikke lenger kan benytte seg av det som er en helt sentral rute for verdenshandelen.

Houthi-opprørere hevder å angripe fartøy som bidrar med støtte til Israel. Natt til torsdag svarte amerikanske og britiske styrker med å gå til angrep i Jemen.

- Det reduserer ikke risikoen for at konflikten sprer seg, sier Harald Magnus Andreassen i en kort kommentar til Børsen.

Flere av verdens største rederier har inntil videre besluttet å stans all skipsfart gjennom Rødehavet på grunn av flere angrep fra Houthi-militsen. Orlogskaptein og forsker ved Sjøkrigsskolen, Tor Ivar Strømmen, sier den dramatiske situasjonen kan få alvorlige konsekvenser for verdensøkonomien. Vis mer

Heftige kostnader

Eksperter frykter nå konsekvensene av en ytterligere eskalering.

- Jo lenger dette strekker seg ut og vi må stå i denne usikkerheten, jo mer utfordrende blir det. Usikkerheten er virkelig giftig for forsyningskjedene, sier Jess Dankert, visepresident i Retail Industry Leaders Association, til CNBC.

Enkelte rederier har av sikkerhetsmessige årsaker pauset operasjonene i Rødehavet, mens andre velger å ta omveien rundt Afrika. Den utvidede transportetappen koster imidlertid flere millioner kroner i drivstoff og sørger for å øke reiseveien med opp mot to uker.

Situasjonen sørger også for høyere fraktrater, lengre leveringstider og flere propper i den globale forsyningskjeden, påpekte analytiker Peter Bay Kirkegaard like før jul.

- Uforutsigbar og eskalerende

Bekymringen på lengre sikt er at uroen vil trigge en ny inflasjonsbølge. Oljeprisen har allerede steget markant etter nattas angrep, der oljeekspertene er bekymret for hvor høyt det kan gå.

Fredag har Volvo også besluttet å stanse sitt produksjonsanlegg i Belgia tre dager neste uke som følge av leveranseforsinkelser, melder nyhetsbyrået TT.

- Frykten i oljemarkedet er at regionen befinner seg på en uforutsigbar og eskalerende kurs, der oljeforsyningen til slutt kan gå tapt, skriver Schieldrop og fortsetter:

- Hvis situasjonen opphører, vil oljen flyte normalt gjennom Rødehavet og oljeprisen falle tilbake. En risiko er at nesten hver kjeller i houthi-kontrollerte deler av Jemen er stappfull av raketter og droner.

Stuper

Krisa risikerer også ramme den globale økonomien hardt, der flere drar paralleller til siste års containerkaos.

- Vi kan ende opp med å se en betydelig mengde containere og skip hope seg opp utenfor Long Beach i California, slik vi har sett i tidligere år, sier William George, forskningsdirektør ved ImportGenius til CNBC.

Ifølge Kiel-instituttet falt internasjonal handel kraftig fra november til desember. Nedgangen etter at houthi-opprørere gikk til angrep på skipene i Rødehavet, var på 1,3 prosent.

Instituttet opplyser at det vanligvis fraktes 500 000 containere gjennom Rødehavet daglig. Det antallet var nå redusert til rundt 200 000 per dag.

Etter nattas omfattende angrep, har houthi-opprørere bedt USA og Storbritannia om å forberede seg på «å betale en høy pris». De framholder at angrepene mot skip som skal til Israel kommer til å fortsette.