Follobanen:

Frykter nye utsettelser: - Helt krise

Tirsdag er det hastemøte i Samferdselsdepartementet etter at Follobanen ble et førjulsmareritt. Ordføreren forventer konkrete datoer for når jernbanen kan åpne.

FOLLOBANEN: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har innkalt ledelsen i Bane NOR, Jernbanedirekt... Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

11. desember åpnet endelig Follobanen med pomp og kongelig prakt etter 13 års arbeid og 36,8 milliarder kroner brukt. Flere avganger og halvert reisetid utgjorde et etterlengtet togtilbud mellom nye Ski stasjon og Oslo sentralstasjon.

Men allerede da kongefamilien tok jomfruturen var toget åtte minutter forsinka. Det ble bare starten på en rekke problemer for den nye jernbanen, som stengte på ubestemt tid 25. desember. Da hadde det vært både brann og røykutvikling i et koblingshus på Ski stasjon.

OPPGITT: Gruppeleder i Nordre Follo Frp, Knut Tønnes Steensen hadde sett fram til å bruke Follobanen. Her blid på Ski stasjon før «alt» gikk galt. Foto: Liv Lønnum/Frp
OPPGITT: Gruppeleder i Nordre Follo Frp, Knut Tønnes Steensen hadde sett fram til å bruke Follobanen. Her blid på Ski stasjon før «alt» gikk galt. Foto: Liv Lønnum/Frp Vis mer

De berørte er mildt sagt oppgitt. En som derimot ikke er like overraska over utfordringene med Follobanen, er assisterende direktør i Transportøkonomisk insititutt, Kjell Werner Johansen.

- At ting ikke funker når det er nytt, er ikke første gang, sier han til Dagbladet Børsen.

Krever granskning

Frps gruppeleder i Nordre Follo, Knut Tønnes Steenersen, gikk før nyttår ut med en pressemelding og krevde granskning av situasjonen.

- Man begynte å snakke om Follobanen i '89, og en prislapp på 12 milliarder. Det har bare blitt utsatt og utsatt, samtidig som at togtilbudet Østfoldbanen bare har blitt dårligere og dårligere. Her har vi alltid sagt at når Follobanen kommer, blir det bra - som en unge som har gleda seg til julaften, sukker han overfor Børsen.

TOK TUREN: Sissel Madsø Granvang rakk å prøve Follobanen den korte tiden den var åpen. Video: Lars Eivind Bones / Dagbladet. Vis mer

Julaften kom og gikk, men det samme kan ikke akkurat sies om togene.

Siste nytt er at Follobanen åpner tidligst i februar. Det har fått Samferdselsdepartementet til å innkalle Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et hastemøte tirsdag, for en redegjørelse for stengningen av Follobanen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil også ha en status på arbeidet med å rette og finne årsaken til feilene som har ført til stengningen.

Frykter problemene fortsetter

- Jeg håper å få vite hva som er problemet og hva som har skjedd. Bane Nor sier jo at de ikke kan garantere en åpning i februar heller. Det er mye usikkerhet. Noen må undersøke om banen er god nok, og om den vil være stabil i åra framover, sier Tønnes Steenersen (Frp).

Han frykter nemlig at problemene med Follobanen bare vil fortsette.

GRAVFUNN: Arkeologer fra Norsk institutt for kulturminneforskning er nå igang med utgravingen av rundt 100 middelaldergraver som ble funnet i Middelalderparken i Oslo, under arbeidet med Follobanen. Video: Svein Dybdahl / Dagbladet Vis mer

- Jeg er jo i Frp og da tenker man jo sånn om offentlige prosjekter at det alltid er overskridelser og tull og tøys, sier han humoristisk, og legger til:

- Men jeg er faktisk litt overraska. Jeg antok jo at når man har hatt så mye penger og så mye tid at alt var testa og ut man visste hva man gjorde. Nå er det helt krise. To av tre tog er innstilt. Det er elendig reklame for å reise kollektivt nå.

Hanne Opdan (Ap), ordfører i Nordre Follo, forventer at det vil komme konkrete datoer utav hastemøtet.

- Jeg forventer svar og en konkret beskjed om når dette kan forventes å være løst. Vy bør sette opp taxier og busser om nødvendig, sier hun til Børsen.

UTÅLMODIG: Ordfører i Nordre Follo, Hanne Opdan (Ap). Foto: Fredrik Hagen / NTB
UTÅLMODIG: Ordfører i Nordre Follo, Hanne Opdan (Ap). Foto: Fredrik Hagen / NTB Vis mer

- Ikke overrasket

Assisterende direktør i Transportøkonomisk insititutt, Kjell Werner Johansen, påpeker overfor Børsen at utfordringen med jernbane er at det er veldig mye «mikkmakk» som skal henge sammen.

Det er det som er jernbanens «akilleshæl», påpeker han.

- Og i dette området er det veldig mye gammelt og nytt, altså generasjoner av utstyr som er satt sammen over en veldig lang tidsperiode. Da oppstår det lett problemer.

- Så du ble ikke overrasket over at det oppsto problemer på Follobanen nå?

- Nei, jeg ble veldig lite overrasket. At dette skulle gå helt knirkefritt hadde heller overrasket meg. Det er svært mye som skal henge sammen og samvirke for at dette skal gå, men jernbanenettet er veldig sårbart for hendelser ett eller annet sted, og området er sårbart ettersom togene går svært tett gjennom Oslo S og tunellen under byen.

IKKE OVERRASKET: Assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt, Kjell Werner Johansen. Foto: Tøi
IKKE OVERRASKET: Assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt, Kjell Werner Johansen. Foto: Tøi Vis mer

- Kan bli en bagatell

Samferdelselsminister Nygård har vært klar på at han forventer noen første svar på problemene med Follobanen etter dagens møte, men regjeringen har gitt Bane Nor til 16. januar med å komme med en større redegjørelse for problemene med Follobanen.

Hvor skoen trykker, er det derfor for tidlig å si noe sikkert om.

Bane Nor har selv uttalt at det antas at problemene som har medført varmgang med etterfølgende røykutvikling i tekniske anlegg, både i søndre del av tunnelen og i et teknisk bygg på Ski, skyldes forhold knyttet til returstrøm og jording.

Dette kan potensielt være gode nyheter, mener Johansen.

- Når det gjelder utfordringene rundt dette med returstrøm, så høres det kanskje ut som noe som kan fikses relativt enkelt, sier han og kommer med en aldri så liten sammenenligning:

- Det er kanskje verdt å huske at man ikke klarte å utnytte fullt ut det nye dobbeltsporet som ble lagt ved mellom Lysaker og Asker gjennom Ruteplan-2012 før flere år seinere. Så i det lange løp kan det være at denne utfordringen man opplever nå blir ansett som en bagatell. Men det er klart; det er jo fryktelig irriterende for dem som står på Ski stasjon nå.

FERDIGBORRA: I 2018 ble siste fjellrest spist opp av boremaskina som banet vei for Follobanen. Foto: Tore Meek / NTB
FERDIGBORRA: I 2018 ble siste fjellrest spist opp av boremaskina som banet vei for Follobanen. Foto: Tore Meek / NTB Vis mer

- Har vi investert nok penger i jernbane de siste åra, eller er underinvestering en potensiell faktor?

- Jeg synes ikke man kan si det nå i 2023. Nå bruker staten nesten like mye penger på jernbane som på vei, mens jernbane bare står for rundt fem prosent av persontransporten. Veien står for rundt 80 prosent. Så er det ikke godt å si hva som er «nok» penger, for det er jo uendelig mye penger som kan brukes. Men vi har altså brukt fryktelig mye mer penger de siste 10-12 åra enn man har gjort i tiåra før.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer