Julehandelen:

Frykter tomme butikkhyller

Global forsyningskrise truer årets julehandel. Ifølge DB Schenker kan det bli enda verre.

KRITISK: Nille-sjef Kjersti Hobøl forteller om en kritisk tid i forkant av julesesongen . Foto: Berit Roald / NTB
KRITISK: Nille-sjef Kjersti Hobøl forteller om en kritisk tid i forkant av julesesongen . Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fraktforstyrrelser, produksjonsutfordringer og kaos ved verdens havnepunkter truer fortsatt årets julehandel.

Mens det før kostet om lag 3000 dollar å frakte en 20 fots container sjøveien fra Kina, er prisen nå opp mot 18.000 dollar, melder Dagens Næringsliv.

Blir neppe bedre

- I år bør du nok starte julehandelen før desember om du skal være sikker på å få tak i gavene du ønsker, sier direktør for sjøfrakt hos DB Schenker i Oslo, Christian Flatum, til DN.

Han sier det er en risiko for at julepynten kan komme i januar.

- Å få inn julevarer i januar er en katastrofe for oss, det går bare ikke, sier Nille-sjef Kjersti Hobøl til DN.

Økte priser og tomme butikkhyller

Utfordringene skyldes for få skip og containere, manko på fabrikkarbeidere og havnearbeidere, og store flaskehalser i de store havnene i USA og Europa.

Ifølge Dagens Næringsliv har det globale fraktmarkedet økt med tre-fire prosent i året fram til nå. Fra januar til juni 2021 har det derimot økt med 17,5 prosent.

Christian Flatum forklarer til DN at det er store utfordringer i hele verdikjeden fra råstoff via fabrikkene til transportleddet og ut til kundene.

Blir neppe bedre

Fraktratene fra Asia til Europa har økt med 700 prosent på tolv måneder. Det er det forbrukerne som for svi for med økte priser og tomme butikkhyller.

Direktør hos DB-Schenker i Oslo, Christian Flatum, tror ikke situasjonen blir bedre med det først. Han tror heller situasjonen kan bli enda verre etter nyttår.

NHOs ferske analyse «Økonomisk overblikk» viser at det er optimisme knyttet til næringslivet i Norge. Likevel peker NHO på femdoblingen av pris for å frakte containere, og den høye råvareprisen for mat, metaller og energi som faktorer som kan bremse den ventede veksten.

Kritisk situasjon

Til Dagbladet forteller Nille-sjef Hobøl om en kritisk situasjon i forkant av en av årets største sesonger.

- Det er fortsatt forsinkelser og varelinjer som ikke har ankommet sentrallageret.

Hobøl forklarer at situasjonen er uforutsigbar, men tror og håper fortsatt at varene skal komme i tide.

- Varene er lastet på båter, men det er kaos på havnene og mange båter i kø, sier Hobøl til Nille.

Krav for transportarbeidere

Tidligere i høst skrev de globale interesseorganisasjonene på arbeidsgiver- og arbeidstakersida for flertallet av alle transportaktører et krast brev til FN, verdens statsledere, Verdens helseorganisasjon og ILO, hvor det ble hevdet at verdens transportsystemer står på randen av kollaps.

Det hevdes i brevet at transportarbeidere har holdt verdenshandelen i gang under krevende forhold gjennom pandemien. Tross tydelige oppfordringer til regjeringer og myndigheter om å skaffe fri ferdsel for transportarbeidere.

IRU, IATA, ICS OG ITWF krever nå at globale transportarbeidere skal få fri og trygg ferdsel på tvers av grensene, og et rykk fram i vaksinekøen, i tråd med retningslinjer som er tegnet opp av Verdens helseorganisasjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer