SAS-streiken:

Frykter varig krise:
- Barnslig oppførsel

Elleve dager ut i SAS-streiken, frykter eksperter at selskapets omdømme er skadet for alltid. Andre tror stumpene kan reddes - dersom de handler raskt.

KRISE: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs analyserer signalene fra partene i SAS-streiken Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- En rask avgjørelse kan kanskje redde noe av høstsalget for SAS, men det må ikke drøye lenge.

Det sier Hans Jørgen Elnæs, Flyanalytiker i Winair, til Dagbladet Børsen mens SAS sitter i forhandlingsrunde to med pilotene i Stockholm, elleve dager ut i streiken.

Administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, frykter på sin side at SAS' omdømme vil være skadd for alltid med denne streiken.

- Jeg tror dette blir et langvarig problem for SAS, så jeg er ikke positiv, sier han til Børsen.

Et skrantende image

Thykier påpeker at det finnes to oppfattelser av hva som vil kunne skje med SAS dersom det blir enighet mellom partene i streiken.

Den ene er at kundene vil juble over en løsning og at kundene glemmer relativt raskt. Det vil gi SAS mulighet til å bygge opp eget omdømme på nytt. Den andre er at omdømmet er skadd for alltid med denne streiken.

Selv tilhører han den siste gruppen.

TROR PÅ VARIG EFFEKT: Administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, frykter at SAS omdømme vil være skadd for alltid. Foto: DRF
TROR PÅ VARIG EFFEKT: Administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, frykter at SAS omdømme vil være skadd for alltid. Foto: DRF Vis mer

Thykier begrunner sitt ståsted i at han mener SAS hadde begynt å få et dårligere rykte allerede før streiken var et faktum.

- I tillegg til streiken nå, så hadde Københavns lufthavn også en streik i februar. Det var også en streik før coronapandemien, så alt i alt tror jeg bransjen hadde et image som var under press.

Når sommerferien sto på trappene, mener Thykier at mange likevel valgte å reise med SAS. Det mener han har sammenheng med mange gode forbindelser i Europa, særlig til middelhavsøyer hvor få andre flyr, en nokså god pris, og at SAS har vært kjent for å være et selskap med troverdighet.

- Under forhandlingene i vår var pilotene også tydelige på at en eventuell streik først ville komme etter påskeferien, for å unngå å ramme påsketuristene. Her viste de omsorg. Men hva slags omsorg viser pilotene nå, når de ødelegger sommerferien for tusenvis? spør Thykier.

- Barnslige

Samtidig understreker Thykier at SAS-ledelsen ikke gjør situasjonen bedre med å utvise en «ufleksibel holdning» med å finne alternativer for de streikende pilotene, i alle fall fram til høsten.

- I mine øyne så er situasjonen preget av en barnslig oppførsel, sier Thykier til Børsen.

Som administrerende direktør for DRF - bransjeforeningen for danske reisebyråer - forklarer Thykier at han hører at reisebyråene ikke selv kan booke om og finne alternative reisemuligheter for sine reisende.

Alt i alt påføres også de store økonomiske tap som følge av pilot-streiken.

- Imagemessig så tror jeg derfor at troverdigheten er borte for SAS, både hos reisebyråene og deres kunder.

Thykier mener SAS lenge har hatt en selvoppfattelse om at de kan komme seg gjennom alt. Han understreker imidlertid at det i dag finnes gode alternativer til flyselskapet, både av lavprisselskaper som eksempelvis Norwegian, men også andre store aktører.

Thykiers oppfattelse gjenspeiles også i en rykende fersk meningsmåling om danskers oppfattelse av SAS etter streiken.

I meningsmålingen utført av konsulentselskapet Caliber, som spesialiserer seg på analysere virksomhetes omdømme og image, kommer det fram at danskenes oppfattelse av SAS er endret markant, skriver danske Finans.

- Det er sjelden man ser et så dramatisk fall. Det skjer som regel når det skjer noe svært dramatisk i et selskap, sier administrerende direktør for Caliber, Shahar Silbershatz, til avisa.

Undersøkelsen viser at SAS omdømme i den danske befolkningen er endret markant siden 2018, men at omdømmet de siste to månedene er gått drastisk ned. Det er på spørsmålet om «integritet» at fallet er størst, skriver avisa videre.

- Kommunikasjon kan avgjøre

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror på sin side at jo raskere selskapet kommer til en løsning, desto mindre effekt får det i markedet. Men også han tar forbehold.

- Men man må huske på at flere hundre tusen passasjerer er berørt av dette. Over 2000 flighter er kansellert og SAS har kanskje gått på tap på 1,3 milliarder kroner, så vi får se hvor langt dette blir strukket, sier han til Børsen.

- Kan SAS' omdømme reddes, eller har selskapet uansett fått en varig knekk som følge av konflikten og den økonomiske krisa?

- Det er mange flyselskaper som har hatt veldig alvorlige økonomiske problemer. I de tilfellene har markedet historisk sett kommet veldig fort tilbake, så lenge selskapet har en god og ryddig plan som viser at det ikke er gjentakelsesfare.

Han mener SAS i utgangspunkt burde ha gode kort på hånda, som et selskap som «har stått støtt i det nordiske markedet i mange år, med mange lojale kunder.»

- Men kommunikasjonen fra SAS må være rimelig bra. Nå ligger ballen hos ledelsen. De må synliggjøre at de ikke er rammet av en «terminal disease» (dødelig sykdom, red.anm.) og at du ikke blir smittet av å fly med SAS. Piloter, crew og alle andre i selskapet må dra i samme retning, avslutter Elnæs.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer