SAS-streiken:

Frykter varig krise:
- Barnslig oppførsel

Elleve dager ut i SAS-streiken, frykter eksperter at selskapets omdømme er skadet for alltid. Andre tror stumpene kan reddes - dersom de handler raskt.

KRISE: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs analyserer signalene fra partene i SAS-streiken Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- En rask avgjørelse kan kanskje redde noe av høstsalget for SAS, men det må ikke drøye lenge.

Det sier Hans Jørgen Elnæs, Flyanalytiker i Winair, til Dagbladet Børsen mens SAS sitter i forhandlingsrunde to med pilotene i Stockholm, elleve dager ut i streiken.

Administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, frykter på sin side at SAS' omdømme vil være skadd for alltid med denne streiken.

- Jeg tror dette blir et langvarig problem for SAS, så jeg er ikke positiv, sier han til Børsen.

Et skrantende image

Thykier påpeker at det finnes to oppfattelser av hva som vil kunne skje med SAS dersom det blir enighet mellom partene i streiken.

Den ene er at kundene vil juble over en løsning og at kundene glemmer relativt raskt. Det vil gi SAS mulighet til å bygge opp eget omdømme på nytt. Den andre er at omdømmet er skadd for alltid med denne streiken.

Selv tilhører han den siste gruppen.

Thykier begrunner sitt ståsted i at han mener SAS hadde begynt å få et dårligere rykte allerede før streiken var et faktum.

- I tillegg til streiken nå, så hadde Københavns lufthavn også en streik i februar. Det var også en streik før coronapandemien, så alt i alt tror jeg bransjen hadde et image som var under press.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.