Fiskeoppdrett:

Fryktet at millioner kunne renne ut i dette hullet

Verdier for flere titalls millioner sto strandet i et norsk øysamfunn.

SPERRER VEIEN: Dette hullet byr på store problemer for en av Norges største næringer. Foto: Trøndelag Fylkeskommune
SPERRER VEIEN: Dette hullet byr på store problemer for en av Norges største næringer. Foto: Trøndelag Fylkeskommune Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

SISTE: Etter over 17 timer ble veien som stoppet fisketransporten åpnet igjen onsdag ettermiddag, melder lokalavisa Hitra-Frøya.

Et hull i Trøndelag skapte onsdag enorm hodebry for noen av landets største oppdrettsselskaper.

For da styrtregnet meldte seg tirsdag kveld, sørget store vannmasser for å grave ut grunnen under fylkesvei 714 i Orkland. Veien ble følgelig stengt og den eneste omkjøringsmuligheten for de som skulle til og fra øyregionen Hitra og Frøya, var bare åpen for personbiler.

Dermed var noen av landets største oppdrettsselskaper kastet ut i en potensiell krise. For øyregionen huser anlegg og kontorer for milliardkonsernene Salmar, Mowi og Lerøy.

Salmar meldte onsdag at rundt 40 vogntog var forhindret fra å laste eller komme seg ut fra øya.

- Laks er ferskvare, så innen denne sektoren er det ingen som har det travlere med tanke på transport. Vi legger til grunn at Vegvesenet gjør jobben sin, sa konsernsjefen selv, Gustav Witzøe, til Børsen onsdag formiddag.

TRAVELT: Oppdrettsmilliardæren og konsernsjefen for Salmar, Gustav Witzøe, har dårlig tid med å få vogntogene ut på veien igjen. Foto: Jon Hauge / Aftenposten / NTB
TRAVELT: Oppdrettsmilliardæren og konsernsjefen for Salmar, Gustav Witzøe, har dårlig tid med å få vogntogene ut på veien igjen. Foto: Jon Hauge / Aftenposten / NTB Vis mer

Han henviser til Salmars fabrikksjef Frode Arntsen for ytterligere kommentarer. Han har foreløpig ikke besvart Børsens henvendelser. Til lokalavisa Hitra-Frøya sier han imidlertid at situasjonen vil bli «veldig alvorlig hvis dette blir langvarig».

Ifølge lokalavisa fraktes det i hektiske perioder opp mot 100 vogntog ut av øyregionen hvert døgn. Hvert vogntog frakter fisk med en anslått verdi på rundt fem millioner kroner, så det er enorme verdier som står på spill.

- Dersom det blir langvarig stenging må vi slutte å slakte fisk og stenge slakteriet. Da må vi laste av bilene som er lastet, og fryse inn laksen, sier Arntsen til lokalavisa.

Påvirker ansatte

Han varsler samtidig at en eventuell stenging av slakteriet vil få ringvirkninger helt tilbake til oppdrett i sjøen, hvor fisk er klargjort for slakting. Det vil også påvirke selskapets ansatte. Arntsen er også bekymret for hvordan situasjonen påvirker Salmars kunder.

- For dem er det svært alvorlig. Deres virksomhet er basert på at de får laks hver dag. Når de ikke får noe, så har heller ikke de arbeid til sine ansatte. Det er en potensielt alvorlig og ekkel situasjon, sier han.

Frykter «kjempeproblem»

Verdens største oppdrettsselskap Mowi er også dypt bekymret over situasjonen.

- Det spørs hvor langvarig det blir. Hvis det blir bare i dag så er det løsbart, men om det går over flere dager så blir det et kjempeproblem. Det begynner å bli jul, og kunder har bestilt og venter på julelaks. Vi håper det løser seg fort i løpet av dagen, sier fabrikksjef Olaf Reppe ved Mowi Ulvan til lokalavisa.

Han sier at de slakter fisk så lenge de har plass, men varsler at de kan bli nødt til å stoppe slaktet i kveld - dersom veien ikke åpnes igjen. Reppe har ikke besvart Børsens henvendelser onsdag.

Lerøy Midt uttaler til avisa at de er i gang med å kartlegge situasjonen og opplyser at de jobber med å finne alternative løsninger.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer