Fryktet scenario: «Sjokk for verdensøkonomien»

Forhandlingene kan stikke betydelige kjepper i hjulene for verdenshandelen.

ANKRET OPP: De globale problemene ble illustrert tydelig av de vedvarende køene av enorme containerskip utenfor havnene i Los Angeles og ved Long Beach i USA. En eventuell streik ved havnene, vil få store konsekvenser. Foto: Mario Tama/Getty Images/AFP
ANKRET OPP: De globale problemene ble illustrert tydelig av de vedvarende køene av enorme containerskip utenfor havnene i Los Angeles og ved Long Beach i USA. En eventuell streik ved havnene, vil få store konsekvenser. Foto: Mario Tama/Getty Images/AFP Vis mer
Publisert

Forhandlingene om en ny kontrakt mellom flere tusen amerikanske havnearbeidere og deres arbeidsgivere, i noen av verdens mest kritiske havner, nærmer seg med stormskritt.

Mens de globale forsyningskjedene forsøker å stable seg på beina etter pandemiens brutale herjinger, kaster forhandlingene faretruende skyer over horisonten.

Verdens travleste

1. juli utløper kontrakten, som gjelder 22 000 fagforeningstilknyttede havnearbeidere. Nesten tre fjerdedeler av disse er tilknyttet de svært travle havnene ved Long Beach og Los Angeles, ifølge The New York Times.

Slike forhandlingsrunder har tidligere utløst harde fronter og arbeidskonflikt mellom arbeiderne og arbeidsgiverne.

Ifølge Jim McKenna, direktør i Pacific Maritime Association, som representerer containerterminalene i samtaler med fagforeningen, er sjansen for en avtale uten dramatikk 50-50.

- Ved de siste fire forhandlingene har det vært en form for brudd, sier McKenna til New York Times.

«Sjokk»

Flere frykter en langdryg prosess vil forstyrre shippingtrafikken og forplante seg til hele forsyningskjeden.

I kjølvannet av pandemien brøt det ut en global fraktkrise som har lagt alvorlig press på økonomien, forsyningskjedene og internasjonal handel. Utfordringene har resultert i både varemangel, kraftige forsinkelser i leveranser, og prispress på råvarer.

En situasjon uten framgang, eller en streik kan kunne «gi et nytt sjokk» for verdensøkonomien, skriver avisa.

For hvis partene ikke blir enige, vil det på ingen måte komme på et passende tidspunkt.

I USA er inflasjonen på det høyeste nivået på 40 år, og havnene er allerede oversvømt av trafikk. En fastlåst situasjon med havnearbeiderne vil gi nok en hodepine for global økonomi, som allerede preges av Ukraina-krigen. Som prikken over i-en kommer smitteoppblomstringen i «verdensfabrikken» Kina.

Kina-utfordringer

Den danske shippinggiganten Maersk advarer mandag om store transportforstyrrelser som følge av nedstengning i Shanghai, ifølge NTB.

Byen huser et av verdens viktigste havneanlegg, som nå er underlagt en omfattende nedstenging på grunn av coronautbrudd.

Havnen er fortsatt åpen, men lagerlokaler og transport til og fra havna rammes hardt av nedstengingene.

- Alt vil stenge

Den danske toppsjefen i Maersk, Søren Skou, har litt tidligere i år understreket at forhandlingene blir tøffe og at mye er på spill.

- Hvis det ender i streik, så stenger alt, lød den krystallklare advarselen fra Skou.

Overfor CNN Business sa han i februar at mer trøbbel er i vente.

- Jeg skulle ønske jeg kunne si at ting blir bedre, men akkurat nå er det ingenting i tallene som tyder på det, tilføyde han.

Han presiserte samtidig at shippingmarkedet allerede er under press, og at kapasiteten er sprengt.

For som Børsen tidligere har omtalt har en «perfekt storm» ført til at store deler av verdenshandelen er nede i knestående.

Handelsstanden sliter med å få tak i alt fra møbler, sykler og databrikker til olje og jernmalm. Flere har varslet at de ikke kan unngå å overføre noen av de høye kostnadene til butikkene, og at dette vil skje i løpet av 2022.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer