Full cruisestrid: - Steder vil dø

Bergensere flest vil redusere cruisturismen av hensyn til klima. MDG foreslår totalforbud av store skip, men anklages for å ta livet av Kyst-Norge.

MYE TRAFIKK: Om lag en fjerdedel av verdens cruiseskip er innom Bergen. Foto: Shutterstock / NTB
MYE TRAFIKK: Om lag en fjerdedel av verdens cruiseskip er innom Bergen. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BERGEN (Børsen): Cruiseturisme setter store avtrykk på norsk natur og klimagassutslipp. Det skriver Reisemålsutvalget i sin ferske rapport, som mener de skadelige utgiftene er den viktigste utfordringen for næringen.

Utvalgsleder Trine Skei Grande presenterte hovedfunnene under et arrangert om cruiseturisme i regi av Bergen Næringsråd fredag. Hun mener at det er mulig å gjøre næringen mer bærekraftig i framtida.

- Hvis vi innfører nye teknologier på skipene, sørger for at de sosiale arbeidsforholdene er bra om bord, så går det an å gjøre nettopp det. Jeg har troen på at cruisenæringen har ei framtid, men da må de se på de grønne løsningene framover, sier Skei Grande til Børsen.

Dette er en sak fra Dagbladet Bergen. Les alle saker her.

Vil redusere trafikken

Den tidligere Venstre-lederen og nåværende Footprint-rådgiveren har ikke alle med seg på dette.

DEMONSTRERER: Ankomsten av cruiseskipet MSC Orchestra i Venezia, Italia, har skapt store reaksjoner i den historiske byen. Video: KameraOne. Reporter: Klaus Holm Fjellro / Dagbladet TV Vis mer

Cruiseturismen har i mange år splittet Norges nest største ny. Om lag en fjerdedel av alle cruiseskip i verden, ankommer Bergen, og hvert år stilles spørsmål om hvor mange skip og turister det egentlig er plass til.

I en fersk undersøkelse gjennomført av Bergen kommune, kommer det fram at hele 6 av 10 bergensere synes at cruisetrafikken bør reduseres av klima- og miljøhensyn.

- Størrelsen må kraftig ned

MDGs førstekandidat i Bergen, Thor Haakon Bakke, er blant næringens mest høylytte motstandere. Han har omtalt cruisenæringen som «turismens svar på kullkraft».

Partiet ønsker å forby store cruiseskip, og begrunner dette med at teknologien ikke har kommet langt nok for at vi skal kunne nå klimamålene.

- Størrelsen på skipene må kraftig ned. Det betyr at det ikke vil være plass til casinoer, vindmaskiner og badeland, sa Bakke i et innlegg på fredagens cruisearrangement.

Frykter for Kyst-Norge

Han fikk imidlertid hard motbør blant deltakerne fra turistnæringen.

- Jeg er glad for at MDG har liten innflytelse, for dette vil føre til en avfolkning langs kysten. Så enkelt er det. Mange steder vil dø. Da vil Norge bli som Nord-Sverige, uten et jævla menneske, tordnet Helge Skaar fra Aksjon for bærekraftig cruise turisme (ABC).

CRUISESKIP: Beboere i Stavanger er ikke fornøyd med cruiseskipene, dette sier reiselivsdirektør Per Morten Haarr og havnedirektør Magne Fjell om situasjonen. Reporter: Matias Grinde. Foto: Shad Madian. Klipp: Marthe Tveter Gjønnes. Vis mer

Aksjonen mener at turisme er nødvendig for å opprettholde Norges bosettingsmønster, og mener at økt bruk av miljøvennlig teknologi er en sentral del av løsningen.

- Det er 100 anløpssteder for cruise rundt i Norge, og for veldig mange av disse stedene er det volumet som cruiseturistene utgjør helt avgjørende for spisesteder, attraksjoner, for å kunne opprettholde disse samfunnene og for å skape arbeidsplasser, sier Skaar til Dagbladet.

- Så du mener det er realistisk å få ned utslippene i stor nok grad?

- Ja, cruise må forholde seg til målsettingen for reduksjon av utslipp som er vedtatt, fortsetter Skaar.

Går mot cruiserekord

Utvalgsleder Skei Grande omtaler Bergen som et kroneksempel på en havn som har tatt i bruk dagens lovverk for å regulere hvor mange skip og turister som får anløpe byen.

Likevel er det i år ventet cruiserekord i Bergen.

Bystyret har vedtatt at opp mot fire skip og totalt 8000 passasjerer kan anløpe Bergen Havn daglig.

I argumentasjonen for å slippe til så mange skip, trekkes det fram at utslippene fra skipene bare utgjør om lag 0,22 prosent av de totale utslippene i kommunen.

- Påvirker en fjerdedel av cruiseflåten

Bakke i MDG mener på sin side at problemet ligger et annet sted: De store mengdene fossil energi som brukes for å frakte skipene fra havn til havn.

Finansbyråd Per-Arne Larsen (V), som har det øverste ansvaret for havna, forstår problematikken, men mener det er viktigere å være med og påvirke i stedet for å «feie for egen dør». Bergen Havn har blant de strengeste klima- og miljøkravene i verden, forsikrer han.

- Vi er en populær destinasjon. Vi har imot rundt en fjerdedel av hele cruiseflåten hvert eneste år, og da påvirker vi en fjerdedel av cruiseflåten til å bli grønnere. Hver gang de kommer her, så måler vi de på klima- og miljøscore. Og hver gang blir de bedre, sier Larsen til Børsen.

Tips oss om Bergen!

Har du et tips fra bergensområdet? Kontakt vårt lokalkontor.

- Bra for Kyst-Norge

Han mener dette påvirker de totale utslippene i større grad, enn om Bergen bare skulle stenge skipene ute.

- La oss si at Bakke har rett i hele svartmalingen sin. Hva gjør vi med det? Det hjelper ingenting på svartmalingen om vi sier nei til skip. Vi kan bare påvirke det bildet, dersom vi har virkemidler til å påvirke. Og det har vi når vi tar de imot og stiller krav hver gang de kommer, fortsetter finansbyråden.

MDG-toppen mener på sin side at det er næringen som svartmaler når de mener forslaget om å forby større skip, vil ruinere Kyst-Norge.

- Naturen som cruiseturistene kommer for å oppleve, ødelegges blant annet av utslipp fra den cruiseindustrien. Vårt forslag er at det nok er mulig å få på plass en bærekraftig turistnæring til sjøs, men den turistnæringen må basere seg på veldig, veldig mye mindre skip enn det som anløper norske havner i dag. Og hvis du har en turistnæring som er basert på veldig små skip det går an å elektrifisere i dag, så vil også folk bruke mer tid i land, da får hotellene større inntekter og kafeene og turoperatørene større inntekter. Det er bra for Kyst-Norge, sier Bakke til Børsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer