Oslo:

Full diskusjon om «unødvendige» trikkestopp

Et forslag om midlertidig parkeringsforbud i handlegata Bogstadveien, har fått en lokal næringsforening til å se rødt. I et meningsinnlegg går de hardt ut mot byens trikkeførere.

KOLLEKTIV: Trikken på vei oppover handlegata Bogstadveien på Majorstuen i Oslo. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KOLLEKTIV: Trikken på vei oppover handlegata Bogstadveien på Majorstuen i Oslo. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert

«Gå ut og se på trikkeskinnene, de binder ikke / byen fast, de ligger nedfelt i gata»

«Trikkeskinnediktet» til Jan Erik Vold er like poetisk som det er beskrivende for bakgrunnen til den betente parkeringsdiskusjonen som har oppstått på Oslos beste vestkant, i handlegata Bogstadveien.

Der trikkene som kjent er avhengig av at ting går på skinner, har Bymiljøetaten sett seg mektig lei av feilparkerte biler som står i veien for dem og fører til forsinkelser.

Derfor har de også i år foreslått å innføre et midlertidig parkeringsforbud.

Det får daglig leder i Majorstuen og Bogstadveien Næringsforening, Jon Annar Berntsen, til å rase.

I et leserinnlegg i Avisa Oslo tar han bladet fra munnen, og hevder at trikkene ikke blir hindret like ofte som det rapporteres om, og går samtidig hardt ut mot byens trikkeførere:

- Det kan virke som om trikkeføreren fungerer som en aktivist i et politisk spill.

KRITIKK: Ciel Udbjørg har kjørt trikk siden 1986, og er sterkt uenig i påstanden om at trikkene stanser unødvendig. Foto: Privat
KRITIKK: Ciel Udbjørg har kjørt trikk siden 1986, og er sterkt uenig i påstanden om at trikkene stanser unødvendig. Foto: Privat Vis mer

- Mangel på forståelse

Parkeringsdebatten i handlegata har fått flere enn næringsforeninga til å sette julegrøten i halsen.

- Når trikken må åle seg forbi, er den faktisk hindret, skriver den rutinerte trikkeføreren Ciel Udbjørg i et svar til næringsforeningslederen, i samme avis.

Ifølge Sporveiens statistikk har feilparkerte biler de siste to åra ført til 80 driftsstans i den travle handlegata, noe som gjorde at trikken måtte vente i totalt 746 minutter.

Hun mener Berntsen, med sin påstand om at trikken stopper «unødvendig», mangler forståelse for andre i gata, og påpeker at trikkepassasjerene faktisk utgjør en god del av kundene i handlegata.

Udbjørg er videre kritisk til Berntsens påstand om at 27 prosent av kundene kommer i bil, og at de videre står for 49 prosent av omsetningen.

- I så tilfelle burde Bogstadveien vært et eneste langt konkursbo i fjor, de få ukene det var parkering forbudt. Men det var ikke slik det gikk, for omsetningen sank bare med fire prosent, skriver hun.

Dagbladet har vært i kontakt med Ciel Udbjørg, som opplyser at hun ikke ønsker å kommentere saken ytterligere, utover det som står i innlegget i AO.

JULEHANDEL: Jon Annar Berntsen frykter parkeringsplassene ryker før den travle julehandelen. Foto: Privat
JULEHANDEL: Jon Annar Berntsen frykter parkeringsplassene ryker før den travle julehandelen. Foto: Privat Vis mer

- Forstår at det er «touchy»

- Hva skal jeg si? Jeg føler kanskje at vi har blitt misforstått i vår sak, svarer Berntsen til Dagbladet, når han blir spurt om han har fått lest Udbjørgs leserinnlegg.

- Du skriver i kommentaren din at trikkeføreren fungerer «som en aktivist i et politisk spill». Det er en ganske hard anklage?

- Det var et spørsmål om hvorfor noen ser at trikken stopper oftere, med klarering for å kunne kjøre videre. Jeg forstår at det er «touchy», forteller Berntsen.

Han sier at kommentaren bare var et forsøk på å sette spørsmålstegn ved om det har kommet nye måter å loggføre stopp på, og at det ikke var ment som kritikk av trikkeførere eller trikken.

- Trikken er vi glade i. Vi har gått i tog for trikken og vi ber folk parkere sånn at trikken kommer fram.

PÅMINNELSE: Foreninga har hengt opp en rekke skilt der de oppfordrer folk til å parkere riktig. Foto: Privat
PÅMINNELSE: Foreninga har hengt opp en rekke skilt der de oppfordrer folk til å parkere riktig. Foto: Privat Vis mer

Berntsen forteller at de i likhet med Sporveien ønsker å få fjernet snø for å unngå parkeringsproblemer, og at de ønsker en dialog med Bymiljøetaten.

Divisjonsdirektør for mobilitet i Bymiljøetaten, Rune Gjøs, bekrefter til Dagbladet at de ikke har kontaktet næringsforeninga ennå.

- Akkurat nå jobber vi med å sammenstille vårt faglige grunnlag for løsninger innen midlertidige parkeringsforbud for å sikre framkommelighet for kollektivtrafikken i vintermånedene, sier Gjøs.

Han forteller at de ennå ikke har avgjort løsningen for i vinter, og at de etter å ha utarbeidet en plan ønsker innspill fra handelsstanden.

PROBLEMER: Ikke alt går på skinner på beste vestkant, foruten trikken. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
PROBLEMER: Ikke alt går på skinner på beste vestkant, foruten trikken. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Vi er livredde

I fjor ble parkeringsforbudet opphevet, blant annet etter sterk kritikk fra næringsforeningen.

Ifølge deres egne tall førte forbudet på de rundt 90 parkeringsplassene i handlegata, til en nedgang i omsetning på fire prosent i den aktuelle perioden.

- Det tyder på at det er en ganske liten kundegruppe som kommer med bil?

- Den er liten, men den er viktig. Vi er avhengig av alle som kommer hit, også de med bil, sier Berntsen, og fortsetter:

- Vi er livredde for at folk skal velge andre steder å dra til. For at kunder skal velge enklere og mer tilrettelagte steder å handle.