Det kriserammede flyselskapet opplyste onsdag at ett av kjerneelementene i «nye Norwegian» er å trimme organisasjonen med mål om å kutte samlede personalkostander med 35 prosent.
Opplysningen kommer fram i det nesten 200 sider lange prospektet som Norwegian la fram onsdag.
Hvor mange som mister jobben er imidlertid et åpent og ubesvart spørsmål.
- Jeg har stilt spørsmål om hva som ligger i dette, men venter på svar, sier hovedtillitsvalgt i Norwegian, Alf W. Hansen, til Børsen.
Endret alt
Et av de ubesvarte spørsmålene er hva Norwegian-ledelsen regner som startpunktet for kostnadskuttet på 35 prosent i personalkostnader.
Ved utgangen av 2019 jobbet 9388 personer i Norwegian, inkludert mannskap som var innleid fra bemanningsselskaper.
Artikkelen fortsetter under:

Bildet som forklarer krisa
Drøyt tre av fire jobbet som pilot eller kabinansatt. Resten fordelte seg på administrasjon, bakkemannskap, teknisk vedlikehold og lager.
I Norge var det 2418 Norwegian-ansatte ved årsskiftet, ifølge opplysningene selskapet selv bringer i prospektet.
Så kom coronaviruset som førte til at 90 prosent av alle verdens fly ble parkert. Norwegian har redusert trafikken med 95 prosent og flyr for tida med sju fly - noe selskapet planlegger å fortsette med det kommende året.
Usikre på hva de mener
16. mars regnes som en mørk dag i Norwegians historie. Da besluttet selskapet å kansellere 85 prosent av flygingene og permittere 7300 medarbeidere.
En måned senere opplyste Norwegian at fire bemanningsselskaper, som Norwegian har brukt til å ansette piloter og kabinpersonale i Sverige og Danmark, hadde begjært seg selv konkurs.
Konkursen rammer ifølge selskapets børsmelding fra 20. april totalt 4705 piloter og kabinansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spania, Storbritannia og USA.
- Disse konkursene utgjør nesten halvparten av dem som jobbet i Norwegian før coronakrisa. Så vi er usikre på hva selskapet egentlig mener med å redusere personalkostnader med 35 prosent, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen til Børsen.
- Anser de at dette kuttet allerede er gjennomført, eller er det en ytterligere reduksjon fra dagens nivå? - utdyper hun.
Varsler oppsigelser
Mandag denne uka tok Norwegian et skritt tilbake fra kanten av stupet. Konkursspøkelset er ikke borte, men ble midlertidig sendt på gangen da aksjonærene stemte ja til kriseplanen som utløser 2,7 milliarder i statlige lånegarantier.

Take-off i skadeskutt Norwegian
Konsernsjef Jacob Schram hadde jobbet natt og dag fram mot den ekstraordinære generalforsamlingen. Nå kunne han rette fokus mot nye Norwegian.
- Det er klart at når man går fra en produksjon før coronakrisen, til en mindre produksjon etter corona, så sier det seg selv at vi kommer til å trenger færre folk - både i lufta og administrativt, sa han på Børsens spørsmål om det vil bli oppsigelser.
Kommer tilbake med mer
Men når Børsen onsdag spør hva Norwegian regner som utgangspunkt for å kutte samlede personalkostnader med 35 prosent i et nytt Norwegian, og om det er før eller konkursene i bemanningsselskapene, får vi et generelt svar på e-post fra presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson:

Avslører eneste norske storaksjonær
- Vi har jobbet med nye Norwegian en stund og så snart vi har mer å kommunisere om detaljene om hvordan det vil se ut, så kommer vi tilbake med mer informasjon. Nå gjør vi alt vi kan for å komme gjennom denne krisen, og planlegger for å kunne gjenoppta flyginger når restriksjonene letter.
- Å si opp kolleger er noe vi dypt beklager og ønsker vi kunne unngå, men vi har dessverre ikke hatt noe annet alternativ med tanke på hvordan pandemien har utviklet seg rundt om i verden, sier hun videre.
Kan bli brutalt
Hovedtillitsvalgt Alf W. Hansen var så sent som tirsdag i kontaktmøte med Norwegian-ledelsen.

Tror dette skjer med billettprisene
- Vi spurte om status for bemanning i nye Norwegian, uten å få noen konkrete tall. Det er jo gjort et stort innhogg i staben allerede som følge av konkursene i bemanningsselskapene. Om det blir noe mer i Norge, vet jeg ikke. Det kan bli brutalt, men vi tar ingen sorger på forskudd. Det kommer jo også an på hvordan markedet reagerer når vi kommer i gang igjen, sier han til Børsen.
Kritisk til dialog
Parat-leder Unn Kristin Olsen sier at verken hun eller fagforeningene i Norwegian hadde hørt om 35 prosent-kuttmålet før Børsen tok kontakt onsdag.
- Hva sier det om dialogen med selskapet?
- Den har ikke vært optimal. De tillitsvalgte hos oss er forundret og følger opp den nye informasjonen. Det er aldri kjekt å få slike opplysninger gjennom media.

- Det er en fantastisk dag
- Hva tenker du om at dere ikke er informert og ikke har klarhet i hva et slikt mål innebærer?
- Alle omstillingsprosesser går bedre når de tillitsvalgte er med fra starten og får fortløpende informasjon.