Full lockdown: - Kan forsterke problemene

Kinas finanssentrum Shanghai er stengt ned grunnet covidutbrudd. Det har ført til at bedrifter får folk til å overnatte på arbeidsplassen for å holde hjulene i gang.

STENGT NED: Myndighetene i Shanghai har stengt ned store deler av byen for å stagge coronaviruset. Foto: Shutterstock / NTB
STENGT NED: Myndighetene i Shanghai har stengt ned store deler av byen for å stagge coronaviruset. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

For første gang siden starten av pandemien opplever Kina et kraftig utbrudd av viruset. Myndighetene i Shanghai strammer grepet for å bremse spredningen av coronaviruset i det kinesiske finanssenteret.

Nedgang i økonomien

Det har de gjort ved å dele byen i to, øst og vest. Fra mandag denne uka var øst, der finansstrøkene ligger, stengt ned, mens fra i onsdag ble det full nedstengning også av vestsiden.

Meningen var egentlig at man skulle vente til fredag med å stenge ned vestsiden, men stadig økende smittetall gjorde at myndighetene så seg nødt til å framskynde det, skriver Reuters.

Det er noe den kinesiske økonomien vil merke. Ifølge et anslag gjort av kinesiske økonomer vil en nedstengning av en by som Shanghai før til en reduksjon i det kinesiske bruttonasjonalproduktet med 4 prosent.

Blant industriene som nå blir rammet er bilbransjen. To store leverandører av komponenter til bilbransjen, Aptiv og ThyssenKrupp, stengte fabrikkene sine tirsdag som følge av coronatiltakene.

Da fulgte de i fotsporene til Tesla, som allerede har stengt sin fabrikk.

Sover på fabrikken

General Motors gjør det på en litt annen måte. Deres samarbeidspartner i Shanghai har opprettholdt produksjonen ved å be arbeidere sove inne på fabrikken, slik at de kan fortsette å få sendt produktene sine av gårde, skriver Reuters.

- På bilfronten er det sterk etterspørsel etter databrikker, som man har hatt problemer med å få levert, og som da gjør at man sliter med å levere biler. Hvis det også blir problemer med metaller som kommer fra Russland og Ukraina, som man er avhengige av, så kan det forsterke hele ubalansen, og gi høyere inflasjon den veien, sier sjefstrateg i Nordea Markets, Erik Bruce.

MÅ STOPPES: Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj gikk hardt ut mot Italia under nasjonalforsamlingen i Roma tirsdag 22. mars. Video: Reuters. Reporter: Magnus Paus / Dagbladet TV Vis mer

Beskjeden om nedstengningen av den østlige delen av byen kom søndag, og bedrifter og befolkningen fikk bare åtte timers varsel.

Det førte til at noen av finansinstitusjonene oppfordret sine ansatte til å skynde seg til kontoret, for å jobbe og bo der den kommende uka bak lukkede dører, litt inspirert av «Beijing-bobla» under OL som nylig ble avholdt, skriver Financial Times.

- Selskapet har satt ut campingsenger på kontoret, og det er også masse mat i kjøleskapet. Men jeg tok med meg et dusin kopper nudler sånn i tilfelle, sier Alex Wang, som jobber i en av de aktuelle bankene, til avisa.

Arbeidere som har sagt ja til å jobbe under disse forholdene, får en bonus på 157 dollar dagen.

- Gunstig

Bruce tror ikke nedstengningen i Shanghai får veldig stor effekt på verdensøkonomien, og at det er høye energipriser og alt som skjer i Vesten som i større grad vil sette sitt preg på verden.

- Men man kan argumentere for at det kan være gunstig med nedstengning i Kina, i den forstand at det blir mindre etterspørsel etter olje og metaller som det er mangel på, sier Bruce til Børsen.

DUKKET OPP: Etter massive spekulasjoner om hvor den russiske forsvarsministeren, Sergej Sjojgu, befinner seg, dukket han opp i en video publisert lørdag 26. mars. Video: AP. Reporter: Magnus Paus / Dagbladet TV Vis mer

Oljeprisen har som kjent skutt i været den siste tida, som følge av Russlands invasjon av Ukraina, men de siste dagene har prisen dalt litt igjen.

Det som riktignok kan bli et problem er at nedstengningen i Shanghai kan forsterke forsyningskjedeproblemene som har gitt til dels store problemer under coronapandemien.

- Vi er tett knyttet sammen. Fabrikker i Shanghai leverer deler til andre produksjoner. Dersom bedriftene stopper, eller går for lavere maskin, eller havner stenger, så blir det større problemer med å få tak i det man trenger i resten av verden. Det kan forsterke de problemene vi har på mange områder, og føre til at man ikke får tak i det man skal ha, sier Bruce.

Forhandlingstrøbbel

Den danske shippinggiganten Maerks har allerede advart om store transportforstyrrelser som følge av nedstengningen i Shanghai.

Selv om havna i Shanghai fortsatt er åpen, så er lagerlokaler og transport til og fra havna hardt rammet av coronatiltakene.

På toppen av dette er det snart forhandlinger om ny kontrakt mellom flere tusen amerikanske havnearbeidere og deres arbeidsgivere i noen av verdens mest kritiske havner.

Kontraktene utløper 1. juli, og gjelder 22 000 fagforeningstilknyttede havnearbeidere. Slike forhandlinger har tidligere utløst harde fronter og arbeidskonflikt, og det er frykt for at en streik vil kunne gi et nytt sjokk for verdensøkonomien.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer