Japanske restauranteiere fortviler over respektløs atferd på restauranter med sushi-transportbånd.
Børsen har tidligere skrevet om at japanske tenåringer som bedriver uhygieniske «pranks» på flere restauranter.
«Spøkene» dreier seg blant annet om personer som slikker på soyaflasker, tar på andres sushi og andre som strør store mengder av det sterke tilbehøret wasabi over sushien.
Tar affære
Tiden der gjester kunne nyte høyteknologisk sushi-servering fra samlebånd, ser dermed ut til å være forbi. Det melder The Guardian.

Sushikjeder -og restauranter kjemper for tiden en iherdig kamp for å opprettholde ryktet sitt som hygieniske spisesteder, tilsynelatende uten hell.
Flere har derfor sett seg nødt til å revurdere transportbåndene, i et håp om fortsatt å bli ansett som seriøse, hygieniske aktører.
En av de større sushi-tilbyderne i Tokyo tar nå affære, og skrur av alle transportbånd på sine 63 restauranter i tiden framover.
Kundene vil derfor få servert maten på tradisjonelt vis, via bordbestillinger.
Prosess
Endringene trer i kraft allerede i løpet av et par dager for enkelte utsalgssteder.
Alle transportbånd vil være skrudd av innen utgangen av april.
Selv om endringene blir gjennomført av hensyn til besøkende, er ikke alle like tilfreds.
- Dersom en roterende sushirestaurant ikke roterer, er det ikke da bare en vanlig sushirestaurant, skal være et av spørsmålene en ikke-navngitt bruker har stilt, ifølge samme avis.
Kunstig intelligens
Kura-sushi - en annen stor sushi-distributør basert i Japan, innfører mildt sagt utradisjonelle tiltak for å forhindre framtidige «skøyerstreker».
Bruk av kameraer med kunstig intelligens skal være et avgjørende tiltak for kjeden.
- Systemet kan angivelig oppdage «uvanlig» oppførsel fra våre kunder, sier sjef for PR i firmaet, Hiroyuki Okamato, til den japanske avisa Mainichi Shimbun.
Han legger imidlertid ikke skjul på at bruken av kameraer i praksis innebærer overvåkning av gjestene:
- Dette er ikke bare en krise for våre butikker, men for hele sushi-industrien generelt. Bruk av kunstig intelligens vil berolige kundene våre, selv om de blir satt under overvåkning, hevder han.