Full storm: Øl-salget stupte

Bryggeri-toppsjefen kritiserer det han mener er feilinformasjon og forvirring i sosiale medier.

REAGERER: Artisten Kid Rock raste mot øl-merket Bud Light i en video delt på sin Twitter-konto etter transpersonens innlegg. Reporter: Mia Engenes Bratlie. Video: Twitter / Tiktok / Instagram Vis mer
Publisert

Det skummet over for mange da transkvinnen Dylan Mulvaney postet en video på Instagram i april.

Til sine 1,8 millioner følgere viste Mulvaney fram en spesiallaget variant av USAs bestselgende øl - Bud Light. Ølboksen var utsmykket med et bilde av ansiktet hennes.

Salgsstup

Deretter kom transfobiske kommentarer, og oppfordringer til boikott av ølet, på løpende bånd.

Det merker bryggeriet bak Bud Light, Anheuser-Busch InBev, på bunnlinja.

Ferske tall fra Nielsen IQ viser at Bud Light-salget har stupt med 26 prosent i uka fram til 22. april, målt mot i fjor. I tillegg har to Bud Light-toppsjefer gått ut i permisjon, skriver Financial Times.

- Feilinformasjon

Ølgiganten har ved flere anledninger forsøkt å brannslokke. Nå går de ut og kritiserer «feilinformasjon og forvirring» i sosiale medier.

Toppsjef Michel Doukeris problematiserer de mange kommentarene som har rast i sosiale medier. Resultatet blir at den oppfattede virkeligheten baserer seg på det folk kommenterer, og ikke det som faktisk er sant, mener han.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.