Fullstendig kaos: - Veldig uforutsigbar sommer

Her hjemme truer streik med å velte folks sommerferieplaner. I Europa er det en enorm mangel på arbeidskraft.

SOMMERFERIE: Dette er triksene du må kunne før din flyreise for å unngå flykaos. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det blir en veldig uforutsigbar sommer, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til Børsen.

Her hjemme kan tida framover bli svært turbulent. Flyteknikerne er allerede i streik etter at forhandlingen med NHO Luftfart kollapset.

Mandag pågår det også forhandlinger mellom Fellesforbundet og NHO Luftfart, etter at medlemmene i fagforeningen stemte ned forhandlingsresultatet på Flyoverenskomsten.

VANSKELIG: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det kan bli vanskelig å være passasjer ved flere streiker i sommer. Vis mer

Blir de ikke enige, tas i første omgang bakkemannskap i Trondheim og Bergen ut i streik. I bakgrunnen lurer også mulighetene for en streik i SAS, der SAS-pilotene og selskapet så langt ikke har kommet til en enighet.

Store problemer i Europa

Ute i Europa er det også store problemer, men det dreier seg ikke bare om streik. Pandemien har vært svært krevende for flybransjen, og ifølge Reuters har bransjen mistet 2,3 millioner ansatte.

En betydelig andel av de tapte jobben befinner seg i Europa, og det går ikke raskt nok å få inn nye etter pandemien.

Det dreier seg i første omgang om bakkemannskap og sikkerhetsmannskaper, ifølge til lobbyistgruppa Air Transport Action Group.

Det gir store utslag, forteller Elnæs.

- Det er kaos på Heathrow, som må redusere kapasiteten. Det er redusert kapasitet på Schiphol, det er problemer i Paris og flyplassen i Brussel er stengt. Det er andre grupper innenfor luftfarten som planlegger aksjoner framover. Det er veldig uoversiktlig, forteller Elnæs.

På Heathrow ble det før helgen meldt om bagasjekaos, som følge feil på bagasjebånd. Det kom ei uke etter at sjefen for London-flyplassen, John Holland-Kaye, ba reisende stålsette seg for opptil 18 måneders flyplasskaos. Han viste til masseoppsigelsene av ansatte i bransjen under pandemien.

På etterskudd

Problemet med å få nok ansatte er ikke like prekært i Norge som det er ellers i Europa. Elnæs eksemplifiserer ved å vise til Gardermoen, der det jobbet 15 000 før pandemien. De aller fleste av disse jobbet ikke i Avinor, men som serviceleverandører.

- Det er sikkerhetskontroll, innsjekk, de som gjør gatearbeidet og de som håndterer bagasjen. Mange har blitt permittert, men på grunn av de norske permitteringsreglene har de fått lønn - i alle fall opp til et visst punkt, sier Elnæs.

Det samme permitteringssystemet har man ikke i Europa. Det dreier seg om lavlønnsgrupper, som driver med skiftarbeid.

- Mange av disse måtte finne seg nytt arbeid. Så må flyplassene ansette nye, og så kom omikron og det ble uoversiktlig. Skal vi ansette nye, eller skal vi vente? sier Elnæs.

- Flaskehals

Da omikron var i ferd med å løsne grepet, og reiserestriksjonene var i ferd med å oppheves, så kom krigen i Ukraina. Da ble det igjen stor usikkerhet rundt hvordan dette ville påvirke folks reiselyst.

- Det har ført til at de har satt bremsene på litt. Flyplassene har blitt slått kraftig ut økonomisk under pandemien, og da må du ansette når du trenger folk. De har ikke bremsa med vilje - de vet at sommeren kommer - men når de da skal ta grep og ansette så har de sannsynligvis kommet litt for seint i gang, sier Elnæs.

Et vesentlig moment akkurat nå er at alle som skal jobbe på en flyplass må bakgrunnssjekkes. Det tar nå opp mot ti uker.

- Det er den store flaskehalsen, sier Elnæs.

I tillegg til dette har flyselskapene problemer. Det står heller ikke helt klart for dem hvor mange de må ta inn, samtidig som noen ikke har fått levert fly de har bestilt.

- Det kommer av at fabrikkene ikke har fått delene de trenger, på grunn av logistikkproblemene i forbindelse med pandemien. Det er en perfekt storm i mange sammenhenger, og det er det vi ser resultatene av nå.

Tar krisegrep

Dette har ført til at flere av flyplassene nå tar krisegrep, ifølge Reuters. På Schiphol får 15 000 renholdere, bagasjehandlere og sikkerhetsvakter 5,25 euro mer i timen i hele sommer. De mangler også 500 sikkerhetsvakter.

På tyske flyplasser står rundt 20 prosent av stillingene innen sikkerhet, innsjekking og bakkemannskap ledig. Flylobbyen i landet har bedt myndighetene om å gi dem tillatelse til å hente 2000 midlertidige arbeidere fra Tyrkia.

På Charles de Gaulle i Paris må de fylle 4000 jobber innen sikkerhet, vedlikehold og salg.

Selskapet som står for sikkerheten på flyplassen betaler ut et engangsbeløp på 180 euro til ansatte som utsetter sommerferien til etter 15. september, og gir 150 euro til ansatte som klarer å skaffe personer til de ledige stillingene.

De store problemene vil etter alle solemerker spolere sommerferien til ganske mange.

- Store flyplasser nedskalerer antall fly og antall passasjerer, så det ikke blir så mange folk i terminalen. Ruter blir kansellert. Mange av rutene er veldig høyt booket, det er ikke så mange seter tilgjengelig på flyene, og da vil det sannsynligvis gå ut over en del av de som har booket og betalt billetter, sier Elnæs.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer