Mandag ble det kjent at Nils K. Selte er ny konsernsjef i Orkla, og at Jaan Ivar Semlitsch går av. Det til tross for at Semlitsch gjerne ville fortsette i stillingen.
Men det er ikke bare helt i toppen av selskapet at det blir endringer. Orkla meldte også at Atle Vidar Nagel Johansen er ny konserndirektør for selskapets nye og samlede merkevarevirksomheter, som består av fire forretningsområder.
Ingvill T. Berg og Hege Holter Brekke er ledere for hvert sitt forretningsområde, og fra og med denne uka skal de rapportere til Nagel Johansen.
Med det mister Orkla sine to eneste kvinner i toppledelsen.
- Følger ikke med i tiden
- Utfordringen er at man ikke følger med i tiden. Det betyr ikke at man skal fokusere på mangfold eller å ha en høy kvinneandel fordi det er «nice to have», men fordi det er kritisk viktig å ha i både ledergruppa og i styrerommet.
Det sier Loveleen Brenna, daglig leder i Seema - senter for mangfoldsledelse, til Kampanje. Hun reagerer på Orklas valg om å ikke ha kvinner i toppen.
- Det er jo noe med å være troverdig. Hvis du skal være troverdig og du ønsker å skape legitimitet og tillit, så må du «walk the talk». Da er det lurt å ta noen grep, slik at man ser nåtidas og framtidas utfordringer bedre. Det er like viktig for Orkla som for alle andre. Slik det er nå, går de baklengs inn i framtida, sier Brenna til nettstedet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger