Matvarebransjen

- Går baklengs inn i framtida

Etter endringer i Orkla denne uka består ledergruppa nå bare av menn.

ENDRINGER: Denne uka slanka Orkla ledergruppa si fra ti til seks konserndirektører, og Nils K. Selte tok over som konsernsjef. Det betyr også at det nå kun er menn i toppledergruppa. Her er Nils K. Selte sammen med styreleder Stein Erik Hagen. Foto: Thomas Brun / NTB
ENDRINGER: Denne uka slanka Orkla ledergruppa si fra ti til seks konserndirektører, og Nils K. Selte tok over som konsernsjef. Det betyr også at det nå kun er menn i toppledergruppa. Her er Nils K. Selte sammen med styreleder Stein Erik Hagen. Foto: Thomas Brun / NTB Vis mer
Publisert

Mandag ble det kjent at Nils K. Selte er ny konsernsjef i Orkla, og at Jaan Ivar Semlitsch går av. Det til tross for at Semlitsch gjerne ville fortsette i stillingen.

Men det er ikke bare helt i toppen av selskapet at det blir endringer. Orkla meldte også at Atle Vidar Nagel Johansen er ny konserndirektør for selskapets nye og samlede merkevarevirksomheter, som består av fire forretningsområder.

Ingvill T. Berg og Hege Holter Brekke er ledere for hvert sitt forretningsområde, og fra og med denne uka skal de rapportere til Nagel Johansen.

Med det mister Orkla sine to eneste kvinner i toppledelsen.

HER SLIPPER HAN BOMBEN: Forretningsmann Stein Erik Hagen (59) forteller hvordan han gjennom oppveksten forsto at han var homofil. Hagen har i mange år engasjert seg for homofiles rettigheter og for en åpen kirke. Video: NTB Scanpix / NRK Vis mer

- Følger ikke med i tiden

- Utfordringen er at man ikke følger med i tiden. Det betyr ikke at man skal fokusere på mangfold eller å ha en høy kvinneandel fordi det er «nice to have», men fordi det er kritisk viktig å ha i både ledergruppa og i styrerommet.

Det sier Loveleen Brenna, daglig leder i Seema - senter for mangfoldsledelse, til Kampanje. Hun reagerer på Orklas valg om å ikke ha kvinner i toppen.

- Det er jo noe med å være troverdig. Hvis du skal være troverdig og du ønsker å skape legitimitet og tillit, så må du «walk the talk». Da er det lurt å ta noen grep, slik at man ser nåtidas og framtidas utfordringer bedre. Det er like viktig for Orkla som for alle andre. Slik det er nå, går de baklengs inn i framtida, sier Brenna til nettstedet.

- Skal endre seg

Kommunikasjonsdirektør i Orkla, Håkon Mageli, innrømmer til Børsen at det ikke er heldig at det bare er menn i ledergruppa i Orkla.

- På sikt skal dette endre seg, sier han, og legger til:

- Orkla har i flere år hatt fokus på kjønnsbalanse på ulike nivåer i konsernet. Vi har uttalt målsetting om 50 prosent kvinnelige ledere.

Han viser til Orklas årsrapport for 2021, der det framgår at andelen kvinner med ledelsesansvar har økt fra 40 prosent for to år siden til 42 prosent ved utgangen av 2021.

Ifølge rapporten har andelen kvinner på høyere ledernivå, delen av ledergruppa for konsernfunksjoner, forretningsområder eller selskaper, økt til 38 prosent fra 35,5 prosent på to år.

Orkla står for kjente merkevarer som Toro, Nidar, Nora, Grandiosa og Kims, og leverer til blant annet Coop, Norgesgruppen og Rema 1000. Det er Stein Erik Hagen som er styreleder i selskapet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer