Reiselivet:

- Gått fra kritisk til desperat

Store deler av reiselivet fanges fortsatt ikke opp av krisepakkene, advarer bransjeorganisasjonen Virke.

ADVARER: Etter at Stortinget vedtok den siste krisepakka, er det fortsatt store deler av reiselivsbransjen som likevel ikke er fanget opp av støtteordningene, ifølge Virke Reiseliv. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
ADVARER: Etter at Stortinget vedtok den siste krisepakka, er det fortsatt store deler av reiselivsbransjen som likevel ikke er fanget opp av støtteordningene, ifølge Virke Reiseliv. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB Vis mer
Publisert

- Unnskyld, men nå må jeg må legge på, det kommer pasienter inn her, sier Marit Utaker på telefon til Børsen.

Siden november i fjor har Utaker brukt tiden sin på noe helt annet enn vanlig. Egentlig er hun daglig leder i Oslo Guidebureau. Selskapet har gjennom 20 år spesialisert seg på guiding i Oslo, for privatpersoner og grupper.

Coronakrisen har truffet dem hardt. Samtlige 250 guider er uten jobb, i tillegg til fire av fem i administrasjonen. De har også sagt opp to ansatte.

Den eneste som holder hjula i gang, med en ti prosents stilling, er Marit Utaker.

Overhengende konkursfare

Hun er langt fra noe enestående eksempel. Etter at Stortinget vedtok den siste krisepakka, er det fortsatt store deler av reiselivsbransjen som likevel ikke er fanget opp av støtteordningene, ifølge Virke Reiseliv.

- Behovet for ytterligere tiltak for de virksomhetene innen reiseliv som i realiteten ikke har hatt mulighet til å ha aktivitet siden før corona, er betydelig. Situasjonen er ikke lengre bare kritisk, den er desperat, sier Astrid Bergmål, leder i Virke Reiseliv til Børsen.

Bransjeorganisasjonens ferske medlemsundersøkelse forteller med rene tall hvor krevende nedstengingen er:

  • Tre av fire (74 prosent) av reiselivsvirksomhetene hadde et omsetningsfall på 90 prosent eller mer i januar, sammenliknet med forventet omsetning før pandemien.
  • Ni av ti (86 prosent) av reiselivsbedriftene har permitterte i dag.
  • En av tre (36 prosent) sier det er reell risiko for at de vil gå konkurs som følge av pandemien.

- Fellesnevneren er at dette er virksomheter med stort kundegrunnlag. I stor grad håndterer de turister fra utlandet, sier Bergmål.

- Katastrofe

Marit Utaker i Oslo Guidebureau har siden november spedd på med en 50-60 prosent stilling på en helsestasjon for små barn.

- Det er noe jeg gjør fordi jeg tenker at det er nyttig. Det er en «coronastilling», som ikke eksisterer til vanlig. Helsestasjonen har behov for flere folk på grunn av de strenge coronatiltakene og smittevern.

Ifølge Utaker skulle 2020 bli «all time high»-året for Oslo Guidebureau. De regnet med 20 millioner kroner i omsetning i 2020. Slik gikk det ikke. I stedet ble det rundt millionen.

- Jeg syns det er katastrofe, men de stengte grensene får vi ikke gjort noe med. Det var litt åpning i juli og august, men veldig kort. Da hadde vi litt drift, men ikke mye.

ANNERLEDES HVERDAG: Sjef i Oslo Guidebureau, Marit Utaker, jobber for tiden på en helsestasjon. - Noe jeg gjør fordi jeg tenker at det er nyttig. Foto: Oslo Guidebureau
ANNERLEDES HVERDAG: Sjef i Oslo Guidebureau, Marit Utaker, jobber for tiden på en helsestasjon. - Noe jeg gjør fordi jeg tenker at det er nyttig. Foto: Oslo Guidebureau Vis mer

- Treffer dårlig

Det eneste de kan benytte seg av for å bøte på tapet, er kompensasjonsordningen. Og der er det ikke så mye å hente, ifølge Utaker.

- Vi skulle gjerne hatt en ordning som traff. Kompensasjonsordningen blir bare symbolsk, den treffer veldig dårlig for oss, sier hun, og forklarer hvorfor:

- Vi har få faste kostnader, og har ansatt egen regnskapsmedarbeider. Med eksternt regnskap kunne vi fått dekket lønnskostnadene. Det er mange slike ting som gjør at vi faller utenfor.

- Hvordan oppleves det?

- Det er ingen som egentlig ser oss så godt. Vi forsvinner kanskje litt i mengden.

Kunder avventer

Utaker sier at kundene avventer, med tanke på booking til den kommende sommersesongen. Men de melder om svært stor interesse og reiselyst hos utenlandske kunder som ønsker å besøke Oslo og Norge igjen.

- Vi tilbyr guiding hele tiden. Vi skreddersyr til enhver tid. Det er tilbud om guidede turer til Oslos befolkning hele året.

Men ifølge Utaker utgjør utenlandsturister minst 90 prosent av kundene. De uteblir når verken cruiseskip, busser eller fly går som normalt.

- Vi er overbevist om at det markedet vi hadde før, kommer tilbake. Men vi må overleve fram til det. Mitt inntrykk er at mange vil komme til Norge. Folk hadde kommet om det var mulig.

Det eneste som nå holder Oslo Guidebureau i live, er oppsparte midler.

- Vi har vært flinke til å spare penger fra gode tider. Dermed holder vi ut. Men det har tært på sikkerhetsbufferen, som nå er blitt ganske mye mindre, sier Utaker.

Noe å glede seg over

Av det som ble banket gjennom i Stortinget denne uka, og som Virke Reiseliv finner grunn til å glede seg over, trekker Astrid Bergmål fram bistand til reisegaranti og forlengelse av kompensasjonsordningen ut juni.

- At Stortinget dessuten bevilget en milliard kroner til omstilling og utvikling av reiseliv og eventbransjen er et viktig gjennomslag. Vi forventer nå at Innovasjon Norge innen kort tid kommer med mer informasjon om den ordningen. 1 milliard til kommunale krisepakker er også et betydelig bidrag til særlig utsatte virksomheter, sier Bergmål.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer