«Gen Z» skaper hodebry for luksusmerkene

De store motemerkene sliter med å tiltrekke seg unge forbrukere.

FÆRRE UNGE: Generasjon Z er vanskeligere å lokke til luksusmerkene. Foto: Budril Chukrut / Shutterstock / NTB
FÆRRE UNGE: Generasjon Z er vanskeligere å lokke til luksusmerkene. Foto: Budril Chukrut / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

- Unge voksne verden rundt har vært en veldig sterk faktor for luksusvekst det siste tiåret, sier Gregory Boutte, digitaliseringssjef hos Gucci-eier Kering, til Reuters.

Den treden er i ferd med å snu, spesielt i Kina og USA. Henholdsvis rekordhøy arbeidsledighet blant unge (19,9 prosent) og skyhøy inflasjon sørger for at kjøpekraften til generasjon Z er lav. Det forklarer Kenneth Chow, ved konsulentfirmaet Oliver Wyman, til nyhetsbyrået.

Coronapandemien og Kinas nullsmittestrategi med knallharde nedstengninger har også truffet flere bransjer hardt - blant annet teknologi, som ofte ansetter unge.

- Dette kan være første gang en rekke unge voksne i Kina står overfor en slik økonomisk påvirkning, så det vil bli et testområde for hvordan disse forbrukerne kommer til å betale for luksusvarer framover, sier Show.

Ifølge han har flere luksusmerker senket salgsforventningene sine for det kinesiske markedet betraktelig, uten å nevne navn.

I tillegg er som kjent «Gen Z», født mellom 1996 og 2012, opptatt av miljø og bærekraft, i tillegg til at de ikke er like opptatt av tradisjonelle merkevarer som eldre generasjoner. De har vokst opp med internett, og lar seg ikke like lett friste av tradisjonelle reklamer - men heller influensere.

Merker som Burberry har notert en nedgang i salg av sneakere og slippers - en varegruppe som Gen Z og millenium-generasjonen tradisjonelt har brukt som inngang til luksusmerkene, ifølge Reuters.

MOTESHOW: Mange ble overrasket da modellene i Paris gikk ned catwalken i spiselige klær. Video: AP / Kameraone. Reporter: Julie Tran. Vis mer

Det er imidlertid håp for luksusmerkenes marked i Kina. Dersom den økonomiske situasjonen bedres, eller man finner riktig inngang hos generasjonen, er ønsket om luksusprodukter stor hos de unge forbrukerne i Kina.

- De er entusiastiske over luksusprodukter. Lockdowns, eller den midlertidige arbeidsledighetsraten kommer ikke til å endre deres langstids-preferanser, sier Yi Kejie, innholdsmarkedsfører.

I Norge er arbeidsledigheten på et historisk lavt nivå. Arbeidsledigheten blant unge mellom 15 og 24 år på 10,9 prosent.

Børsen har vært i kontakt med butikkjeden Høyer, som blant annet selger luksusvarer. De har foreløpig ikke merket noe nedgang blant yngre forbrukere i sine butikker, men har ingen ytterligere kommentar.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer