Gennadij (54) døde mens han fisket «bærekraftige reker»

Høyre og Ap: - Dette er direkte skammelig og rystende.

DØDE: Familiefaren Gennadij (54) døde mens han fisket reker som ble solgt til et norsk mottak som solgte reker som var miljømerket. Foto: Privat
DØDE: Familiefaren Gennadij (54) døde mens han fisket reker som ble solgt til et norsk mottak som solgte reker som var miljømerket. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Sist lørdag fortalte Dagbladet den brutale historien bak «bærekraftige reker», som hadde blitt solgt med miljømerket «Den blå fisken». Bak rekene skjulte det seg en historie om sult, manglende sikkerhet og ulovlig fiske, viser Dagbladets granskning.

2015 døde familiefaren Gennadij (54) på grunn av den manglende sikkerheten i båten.

Historien om ukrainske Gennadij er ikke den eneste som viser at «bærekraftige sjømat» har blitt produsert under ulovlige arbeidsforhold.

Dagbladet har avdekket hvordan miljømerket «Den blå fisken» har sertifisert fiskemottakene hvor Arbeidstilsynet har avdekket lønn ned til 21 kroner i timen, ulovlige boforhold og arbeidsdager opp til 18 timer.

- Svindles

- Her svindles forbrukerne, sier Høyres næringspolitiske talsperson Kårstein Eidem Løvaas, til Dagbladet.

- Dette strider mot hva som er det etterlatte inntrykket. Når først vi forbrukere velger en vare ut fra dette miljømerket, så tenker vi at merket gjelder for hele produksjonen, ikke bare for enkelte deler av den, sier Løvaas fra regjeringspartiet Høyre.

Også opposisjonspartiet Arbeiderpartiet reagerer sterkt på Dagbladets avsløringer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer