Gigantsvindel: Lurte kunder i ti år

Omtalt som «den største bedragerisaken du aldri har hørt om».

FØRT BAK LYSET: I en ny dokumentarserie tar blant andre skuespiller Mark Wahlberg for seg den utrolige historien om en gigantisk svindeloperasjon som rammet McDonald's-kunder over en tiårsperiode. Foto: NTB Scanpix
FØRT BAK LYSET: I en ny dokumentarserie tar blant andre skuespiller Mark Wahlberg for seg den utrolige historien om en gigantisk svindeloperasjon som rammet McDonald's-kunder over en tiårsperiode. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det var et genialt salgsstunt. Inspirert av brettspillfavoritten Monopol, lanserte fastfood-giganten McDonalds et verdensomspennende lotteri som lokket millioner av gjester til restaurantene. Var du en av de heldige, kunne drømmepremien på opp mot én million dollar bli din.

Det var bare ett problem: Mannen i gata var sjanseløs. I en ny dokumentarserie presenterer HBO nå den sjokkerende historien om «den største bedragerisaken du aldri har hørt om».

- Denne saken har alt. Hevn, dop, grådighet ... Ronald McDonald, lyder det fra en av kildene i traileren.

- Mitt livs største feil

I «McMillions» tar dokumentarserien for seg den mystiske figuren «Onkel Jerry» - en tidligere politibetjent som over en drøy tiårsperiode sikret seg nærmest hvert eneste vinnerlodd. Totalt lurte han McDonalds-systemet for svimlende 24 millioner dollar.

Ingen kunne forstå hvordan.

- Alt jeg kan fortelle er at jeg har gjort den største feilen i mitt liv, skulle «onkelen» seinere proklamere fra en amerikansk vitneboks i 2001.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer