Avinxt:

Gir bort passasjerfly i julegave

Den lokale flyhistoriske foreninga Eastern Warbirds of Norway fikk en julegave de seint vil glemme.

PRØVEKANIN: Avinxt har brukt passasjerflyet som testobjekt i utviklingen av det som skal bli verdens største robot. Foto: Avinxt
PRØVEKANIN: Avinxt har brukt passasjerflyet som testobjekt i utviklingen av det som skal bli verdens største robot. Foto: Avinxt Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du noen gang drømt om å finne en flymaskin på 27 tonn under juletreet?

Årets julegave til den lokale flyforeninga Eastern Warbirds of Norway (EWON) er nok til å gjøre hvem som helst himmelfallen.

Julenissen kommer nemlig ikke med en presangpakket slede, men med et passasjerfly av typen Boeing 737-200.

På avsendersida står teknologiselskapet Avinxt.

- Vi er svært takknemlige for denne fantastiske julegaven fra Avinxt. Vi har vist fram spennende fly på bakken og i lufta i over 20 år, og nå får vi enda mer å vise fram, sier foreningsleder Terje Traaholt.

KONTROLLROM: Driftsdirektør Espen Andresen i Avinxt og EWON-foreningsleder Terje Traaholt i cockpiten. Foto: Avinxt
KONTROLLROM: Driftsdirektør Espen Andresen i Avinxt og EWON-foreningsleder Terje Traaholt i cockpiten. Foto: Avinxt Vis mer

- Stor interesse

Den lokale flyhistoriske foreninga Eastern Warbirds of Norway (EWON) har i flere år samlet på gamle militære flymaskiner fra tidligere Sovjetunionen og andre europeiske østblokkland. Nå får flyparken et noe mer moderne tilskudd med passasjerflyet.

Boeing-flyet vil i tida framover stå på Geiteryggen flyplass i Skien. At store passasjerfly holder til på såpass små flyplasser, er langt fra hverdagskost.

Traaholt forteller at flyet har høstet stor interesse hos alt fra tekniske fagskoler og flyskoler til grunnskoler og barnehager.

- Vi håper også flyet kan være av interesse for reklamebransjen og filmselskaper. Dette er tross et fullverdig passasjerfly som nylig er tatt ut av rutetrafikk og framstår som om det fortsatt kunne vært i trafikk, sier han.

Flyet, en Boeing 737-200 som kan romme opp til 136 passasjerer, har tidligere blitt brukt av en rekke flyselskaper, deriblant Lufthansa og Ryanair. Det siste flyet i serien ble produsert i 1988, ifølge Boeing.

I KABINEN: Per Sverre Goberg (t.v.), Espen Andresen og Silje Fehn i kabinen. Foto: Avinxt
I KABINEN: Per Sverre Goberg (t.v.), Espen Andresen og Silje Fehn i kabinen. Foto: Avinxt Vis mer

- Avgjørende

Siden 2018 har flyet vært prøvekanin for teknologiselskapet Avinxt, tidligere kjent som MSG Aviation.

- Vi er veldig glade for å kunne gi årets kuleste julegave til den flyhistoriske foreningen EWON, sier Avinxt-sjef Ove Trøen.

- Passasjerflyet vårt har vært avgjørende for at vi har kunnet teste og utvikle en teknologi som vil bidra til å redusere klimautslipp fra luftfarten.

Han forklarer at testfasen for prosjektet er over, og at de derfor ikke lenger har behov for det som gjennom de omfattende testene har blitt «verdens reneste fly».

Gjennom flere år har Avinxt samarbeidet med Avinor for å utvikle det som skal bli verdens største robot. Roboten fjerner snø og is fra fly, rengjør flykropper og motorer, og gjennomfører teknisk inspeksjon av fly.

Trøen opplyser til Børsen at de har signert intensjonsavtaler med flyselskapene Norwegian, Norse Atlantic Airways og Widerøe, samt Luftforsvaret.