Gladmelding til deg på hjemmekontor

Men bedriftene fortviler over merarbeid etter nye skatteregler.

HJEMMEKONTOR: Helsemyndighetene anbefaler hjemmekontor så langt det lar seg gjennomføre. Nå kommer Skattedirektoratet med en gladmelding - men den byr også på utfordringer blant flere. Foto: Thomas Brun / NTB
HJEMMEKONTOR: Helsemyndighetene anbefaler hjemmekontor så langt det lar seg gjennomføre. Nå kommer Skattedirektoratet med en gladmelding - men den byr også på utfordringer blant flere. Foto: Thomas Brun / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I en prinsipputtalelse om hjemmekontor og skatt, åpner Skattedirektoratet nå for at arbeidsgiver på visse vilkår kan gi bort kontorutstyr til arbeidstaker uten beskatning.

Direktoratet skriver at dersom hovedformålet med anskaffelsen av kontorutstyret er yrkesbruk for arbeidsgiver, kan arbeidsgiver dekke kjøpet skattefritt. Det kan for eksempel gjelde skrivebord, kontorstol, skrivebordslampe, headset til telefon og liknende.

Se nærmere om hva slags utstyr som kan anses å ha arbeidet som hovedformål her.

Videre vil følgende momenter, ifølge direktoratet, kunne være relevante å vektlegge ved hovedformålsvurderingen:

  • Prisen på utstyret
  • Egnetheten for privat bruk
  • Utstyrets beskaffenhet, f.eks. hvor vanlig det er å ha denne typen utstyr i private husholdninger eller om det er utstyr som typisk er arbeidsrelatert
  • Antatt varighet og intensitet på bruk av utstyret i jobbsammenheng framover
  • Grunnen til at arbeidsgiver velger å overdra eiendomsretten til utstyret framfor å låne det bort

Dette gjelder selv om arbeidstaker blir eier av kontorutstyret.

Positivt, men utfordrende

Selv om uttalelsen fra direktoratet kommer som en skattefri gladmelding for arbeidstakere, er det flere som reagerer. Økonomirådgiver i HR-selskapet Simployer, Espen Øren, forteller til Børsen at den også byr på utfordringer.

- Gjennom coronapandemien har arbeidsgivere i større grad enn før måttet legge til rette for at ansatte kan jobbe forsvarlig hjemmefra. For mange ansatte innebærer dette et behov for møbler eller annet utstyr på hjemmekontoret. Mange arbeidsgivere har lurt på hvordan de på en mest mulig hensiktsmessig måte kan dekke slikt utstyr for de ansatte, spesielt med tanke på skatt. Mange har valgt å gi bort møbler mot at de beskattes for kjøpesummen, fordi arbeidsgiverne ikke har mulighet til å samle inn igjen masse møbler etter coronapandemien er over, sier Øren.

- Derfor kommer dette skattefritaket beleilig. Utfordringen med denne uttalelsen er imidlertid at arbeidsgiver må gjøre en vurdering i hvert enkelt tilfelle, en såkalt konkret helhetsvurdering der en rekke momenter spiller inn. Dette skaper merarbeid for arbeidsgiverne, og kan medføre en viss forskjellsbehandling da sikkert ikke alle vurderer dette likt, fortsetter han.

Det hadde vært bedre å lage en enklere regel som medførte mindre byråkrati og administrasjon. For eksempel kunne man laget takseringsregler som verdsatte den skattepliktige fordelen, mener økonomirådgiveren.

DE SER DEG: Det deles mange videoklipp av folk på hjemmekontor hvor videokonferansen har tatt en uheldig vending. Her er noen tips for å unngå slike tabber. Video: Per Ervland Vis mer

Tid, usikkerhet og forskjellsbehandling

Øren viser til at flere av deres kunder tidligere i år har fått svar fra Skatteetaten at nevnte utstyr skal beskattes hvis den ansatte får det.

- Mange undrer nå om hvorfor det har tatt så lang tid før en slik uttalelse/avklaring finner sted. De som har rapportert inn dette som skattepliktig inntekt tidligere i år må nå bruke tid på å korrigere, sier han.

Han tror imidlertid det ikke er unaturlig å tenke at Finansdepartementet har hatt ønsker om å finne løsninger som gir litt pusterom for næringslivet, og at dette er bakgrunnen for et slikt skattefritak.

- Mener dere Skattedirektoratet kunne formidlet dette budskapet klarere tidligere?

- Det er for så vidt greit å komme med en slik uttalelse nå, vi skulle bare ønske at løsningen hadde vært mer praktisk og håndterbar for arbeidsgiverne. Slik det er nå må de, som nevnt, gjøre en konkret helhetsvurdering i hvert enkelt tilfelle. Det tar tid, skaper usikkerhet og kan bidra til forskjellsbehandling.

- Mener dere uttalelsen deres er feilaktig på noe vis?

- Vi har stusset på direktoratets begrunnelse, fordi de legger til grunn at nettometoden kan benyttes. Nettometoden innebærer at arbeidsgiver kan dekke det som en skattyter ville hatt fradragsrett for skattefritt. Siden det ikke er snakk om utgiftsgodtgjørelser i dette tilfellet, mener vi denne metoden ikke kan benyttes.

Øren kommer til slutt med et lite varsku til arbeidsgivere:

- De må passe på å ikke vurdere dette som et generelt skattefritak. Man skal altså gjøre en slik helhetsvurdering. Hvis arbeidsgiver vet at den ansatte bare skal ha hjemmekontor under coronapandemien, og skal tilbake på kontoret tilnærmet 100 prosent igjen når pandemien er over, vil denne vurderingen trekke sterkt i retning av skatteplikt for kontorutstyr som gis bort til hjemmebruk.

SIER NEI: Regjeringen vil ikke gi mer støtte til Norwegian eller Erik Braathens nye flyselskap. Video: NTB Vis mer

- Ikke noe nytt

Børsen har forelagt Skattedirektoratet kritikken fra Øren. Seksjonssjef for personskatt i direktoratets rettsavdeling, Lene Marie Ringså, svarer følgende:

- Skatteetaten har i lys av den nye hverdagen for mange med økt bruk av hjemmekontor skrevet en uttalelse der vi har samlet en del av de skattemessige konsekvensene en hjemmekontorsituasjon kan ha for den enkelte. Informasjonen er en samling av gjeldende rett og vi håper den vil være til nytte for både ansatte som er på hjemmekontor og også deres arbeidsgivere.

SEKSJONSSJEF: Lene Marie Ringså for personskatt i Skattedirektoratets rettsavdeling. Foto: Baard Brinchmann Loevvig / Skattedirektoratet
SEKSJONSSJEF: Lene Marie Ringså for personskatt i Skattedirektoratets rettsavdeling. Foto: Baard Brinchmann Loevvig / Skattedirektoratet Vis mer

Ringså mener det for en arbeidsgiver hele tiden vil være behov for å foreta vurderinger av goder, eller såkalte naturalytelser, som de gir sine ansatte, opp mot en eventuell skatteplikt.

- Dette må de gjøre enten det er tale om julegaver, kontorstoler eller om de skal gjennomføre digitale julebord, så dette er ikke noe nytt, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer