«Deepfake»-annonse med John Fredriksen:

Google aksjonerer etter Børsen-sak

En «deep fake»-reklame med mangemilliardær John Fredriksen i hovedrollen sprer seg på nett. Nå tar Google grep.

«John Fredriksen» dukker opp i en reklamevideo på nett. Teknologiekspert er bekymret over utviklingen. Reporter: Christina H. Korneliussen Vis mer
Publisert

For kort tid siden dukket en såkalt «deepfake»-video av den norske superskipsrederen John Fredriksen opp på nettet.

- Jeg bestemte meg for å teste med mine egne penger og investerte 2500 norske kroner (...) etter fem timer hadde jeg 5750 norske kroner på kortet mitt, sier en KI-generert utgave av mangemilliardæren i reklamen, som du kan se øverst i saken.

«Deepfake»-videoen er laget med kunstig intelligens (KI). Den framstår ekte men er så definitivt ikke det. Den er falsk.

Google tar grep

Børsen var i kontakt med flere som har rapportert den falske reklamen inn til Google. Svaret de fikk fra nettgiganten var imidlertid nedslående.

«Vi har bestemt oss for at vi ikke fjerner annonsen. Vi kom fram til at annonsen ikke er i strid med Googles retningslinjer, som forbyr noen typer innhold og praksiser vi mener er skadelige for brukere og det overordnede økosystemet på nettet,» skrev Google.

Men nå varsler Google overfor Børsen at de tar grep. I en e-post skriver de at de etter å ha gjennomgått videoen gikk til «aksjon mot de aktuelle annonsene».

«Å beskytte folk som bruker tjenestene våre er høyt prioritert. Vi har strenge regler som bestemmer hva slags annonser vi tillater på plattformen vår. Vi investerer betydelige ressurser i å håndheve disse reglene med en kombinasjon av mennesker og maskiner», skriver Google til Børsen.

«Vi fortsetter å investere i dette for å stoppe aktører med dårlige motiver, og vi evaluerer og oppdaterer reglene våre samtidig som vi utvikler ny teknologi for å holde folk trygge».

God nok til å lure folk

Videoen med John Fredriksen, som Google nå altså skal ha tatt grep for å få bort, dukket opp som reklame før videoklipp på YouTube. Trykket man på videoen kom man inn i en «artikkel».

Ole Eikeland, som håndterer pressehenvendelser for Fredriksen, sier at Fredriksens selskap Sea Tankers ikke har noen kommentar til den falske videoen.

Teknologipåvirker og foredragsholder Hans-Petter Nygård-Hansen sa til Børsen at det ikke er den beste «deepfake»-videoen han har sett - «ei heller den verste».

Han mener at videoen er mer enn god nok til å lure folk til å gi fra seg penger.

- Nordmenn er kjent for å være velstående. Vi er alltid online og tilgjengelige i sosiale medier på våre smarttelefoner, og vi er blant verdens mest naive folkeslag, sa han.

AI-GENERERT: Mange gikk fem på da dette falske bildet av pave Frans begynte å sirkulere. Foto: Midjourney
AI-GENERERT: Mange gikk fem på da dette falske bildet av pave Frans begynte å sirkulere. Foto: Midjourney Vis mer

Fredriksen er ikke den eneste som har blitt misbrukt i falske videoer eller bilder på nett. Tidligere i år gikk et bilde av pave Frans viralt, der han tilsynelatende har på seg en luksusjakke fra Balenciaga. Mange lot seg lure av det falske bildet.