Grensegigant freser: - Vi er dritt lei

Grensehandelen har krympet med ni av ti kroner i coronaåret.

GLISSENT: Når grensen er stengt, har Nordby kjøpesenter rett over grensen svært få kunder. Foto: Vidar Ruud / NTB
GLISSENT: Når grensen er stengt, har Nordby kjøpesenter rett over grensen svært få kunder. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nordmenn brukte i underkant av 2 milliarder kroner på grensehandel i fjor. Det er en nedgang 88 prosent sammenliknet med året før.

Ni av ti kroner søkk vekk

Grensehandelen er med andre ord krympet med ni av ti kroner gjennom coronaåret. Det viser tall som Statistisk sentralbyrå (SSB) la fram torsdag.

2 milliarder kroner er nemlig mindre enn hva nordmenn har brukt på grensehandling hvert eneste enkeltkvartal de siste ti åra.

8 mill. færre dagsturer

Sammenliknet med rekordåret 2019 dro vi på 8 millioner færre dagsturer til utlandet, og handlet for over 14 milliarder kroner mindre, ifølge SSB.

Hvorfor det ble slik? Coronapandemien og de strenge reiserestriksjonene som ble innført i mars i fjor strupte mulighetene til å reise ut av landet.

De få dagsturene som ble gjennomført, gikk til halvparten av stedene som vanlig. Litt under halvparten av de få dagsturene som ble gjennomført, og litt over halvparten av det vi handlet for - endte opp i Strømstad.

GRENSEHANDEL: Nordmenn handler alkohol for 2,2 milliarder kroner på Systembolaget i Sverige. Hele ni av ti kunder på Systembolaget i Strömstad er norske. Foto: NTB Scanpix. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

- Mer enn dramatisk

Ståle Løvheim, den norske sentersjefen ved Nordby kjøpesenter, rett over svenskegrensa, mener tallene gjenspeiler situasjonen. Han er klokkeklar på at situasjonen for Nordby kjøpesenter er «mer enn dramatisk».

- Vi har ikke tjent ei krone i år, det sier seg selv at dette er lik null. Kundegrunnlaget er borte. Jeg hadde aldri trodd vi skulle se årsdagen for denne pandemien.

I et normalår omsetter senteret for i underkant av fem milliarder. I fjor var tallet barbert ned til rett under milliarden, ifølge Løvheim.

- Det er bare fordi vi hadde normal drift de første to og en halv månedene, sier han.

Senteret, som er svært populært blant nordmenn, har 110 butikker, rundt 1000 ansatte og opptil åtte millioner besøkende i løpet av et vanlig år.

Løvheim sier mange er permittert, men siden det er enkeltbutikkene som permitterer, har han ikke oversikt over antall.

- Nå er det er veldig stille, og nesten helt umulig å beskrive. Det er veldig rent og pent her. Vedlikeholdsarbeid er gjort. Vi er klare, og har et veldig sikkert senter. Hånddesinfeksjonsmidler og smittevern tar vi på alvor. Vi har gjort alt vi kan. Nå venter vi bare på beskjed om å få åpne.

BARE NORDMENN: Senterleder ved Nordby kjøpesenter sier de mister hele kundegrunnlaget, så lenge svenskegrensen er stengt. 93 prosent av senterets kunder er nordmenn. Foto: Privat
BARE NORDMENN: Senterleder ved Nordby kjøpesenter sier de mister hele kundegrunnlaget, så lenge svenskegrensen er stengt. 93 prosent av senterets kunder er nordmenn. Foto: Privat Vis mer

- Dritt lei

Men, «så lenge Erna holder grensene er stengt», er det svært få kunder.

- Vi drømmer om å begynne igjen, å få tak i varer igjen og få ansatte tilbake på jobb, og få Nordby til å bli det det var.

Åpne grenser er avgjørende for drifta.

- Hele vår virksomhet er basert på nordmenn. Cirka 93 prosent er nordmenn og står for 97 prosent av omsetninga.

Løvheim sier de stengte grensene har bydd på enorme utfordringer for mange. Han mener det hele minner om å ikke bo i et fritt land, og hevder det er « tydelig at norske politikere ikke kommer fra grenseområder».

Han er optimistisk med tanke på gjenåpning, men vet ikke hvordan det vil bli, og etterlyser forutsigbarhet.

- Det blir umulig å si, jeg tror jo ikke at man åpner grensene fra en dag til en annen. Om det bare er vaksinerte som får reise, er umulig å vite. Det er ikke så mye informasjon man får om dette her. Vi er sterke i troen på bedre tider. Vi er dritt lei.

Han legger til:

- Selv om vi har sterke eiere i ryggen, er det et tidsspørsmål hvor lenge man kan sitte uten å ha kunder. Det er det vanskeligste. Vi skulle gjerne hatt forutsigbarhet, for eksempel en dato å forholde seg til. Det hadde gjort mye.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer