Grensegigant freser: - Vi er dritt lei

Grensehandelen har krympet med ni av ti kroner i coronaåret.

GLISSENT: Når grensen er stengt, har Nordby kjøpesenter rett over grensen svært få kunder. Foto: Vidar Ruud / NTB
GLISSENT: Når grensen er stengt, har Nordby kjøpesenter rett over grensen svært få kunder. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nordmenn brukte i underkant av 2 milliarder kroner på grensehandel i fjor. Det er en nedgang 88 prosent sammenliknet med året før.

Ni av ti kroner søkk vekk

Grensehandelen er med andre ord krympet med ni av ti kroner gjennom coronaåret. Det viser tall som Statistisk sentralbyrå (SSB) la fram torsdag.

2 milliarder kroner er nemlig mindre enn hva nordmenn har brukt på grensehandling hvert eneste enkeltkvartal de siste ti åra.

8 mill. færre dagsturer

Sammenliknet med rekordåret 2019 dro vi på 8 millioner færre dagsturer til utlandet, og handlet for over 14 milliarder kroner mindre, ifølge SSB.

Hvorfor det ble slik? Coronapandemien og de strenge reiserestriksjonene som ble innført i mars i fjor strupte mulighetene til å reise ut av landet.

De få dagsturene som ble gjennomført, gikk til halvparten av stedene som vanlig. Litt under halvparten av de få dagsturene som ble gjennomført, og litt over halvparten av det vi handlet for - endte opp i Strømstad.

- Mer enn dramatisk

Ståle Løvheim, den norske sentersjefen ved Nordby kjøpesenter, rett over svenskegrensa, mener tallene gjenspeiler situasjonen. Han er klokkeklar på at situasjonen for Nordby kjøpesenter er «mer enn dramatisk».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer