Grensehandelen økte i 2022 med 315 prosent, og endte på 10,4 milliarder kroner.
Det viser tall fra dagligvarerapporten fra analysesleksapet NielsenIQ, som ble presentert torsdag morgen.
Det norske dagligvaremarkedet var i 2022 på til sammen 224 milliarder kroner i 2022. Dette var en nedgang på 1,9 prosent fra året før.
Omsetningsverdien gikk med dette ned med 4,4 milliarder kroner.
- Har tatt seg opp igjen
For tradisjonelle dagligvarekjeder, som består av Bunnpris, Coop, Norgesgruppen og Rema, omsatte for 201,3 milliarder kroner i 2022.
Dette er en tilbakegang på 2,8 prosent, som utgjør en nedgang på 5,8 milliarder.
Fra toppåret 2020 har de tradisjonelle dagligvarene mistet en omsetning på nesten sju milliarder kroner.
Nedgangen fra 2021 til 2022 mener NielsenIQ i stor grad er drevet av at grensehandelen har tatt seg opp igjen.
- Det er en korrigering her etter covid, og spesielt grensehandel som spiser seg inn over de norske grensene, sier Folke Dalskau, retaildirektør i NielsenIQ.
At det er grensehandelen som spiser av norske dagligvarekjeders omsetning blir understreket av hvilke varer det er som går mest ned.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger