Bryggeriforeningen:

- Grunn til bekymring

Bryggerikjempene Heineken og Carlsberg har varslet at ølprisene skal opp. Den norske bryggerigiganten Ringnes erkjenner at situasjonen er krevende.

KAN BLI PRISHOPP: Bryggeriene Heineken og Carlsberg har nylig advart om at prisene vil stige. Det kan ramme forbrukerne. Foto: Terje Pedersen / NTB
KAN BLI PRISHOPP: Bryggeriene Heineken og Carlsberg har nylig advart om at prisene vil stige. Det kan ramme forbrukerne. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert

Til tross for at vi går lysere tider i møte, ser deler av bryggeribransjen mørkt på det kommende året. Denne uka gikk toppsjefen for den nederlandske ølgiganten Heineken ut med en kraftig advarsel til forbrukerne.

Som følge av en «vanvittig» inflasjonsutvikling, dyrere råvarer og høye transportkostnader, risikerer konsumentene ikke bare å våkne til en ordinær fyllesyke, men også en kraftig økonomisk bakrus.

Kuren for Heineken, som er verdens nest største bryggeri, vil - på samme måte som for danske Carlsberg - være å heve ølprisen i takt med inflasjonen.

- Økt betydelig i pris

For den norske bryggeribransjen er ikke markedssituasjonen noe lysere.

- Også norske drikkevareprodusenter opplever betydelige kostnadsøkninger på flere områder nå: Kraftpriser, emballasje, råvarer og transport er noe av det som har økt betydelig i pris, sier Erlend Fuglum, direktør for Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD), til Børsen.

Han peker på flere utfordringer som kan få store konsekvenser for norske drikkevareprodusenter.

- Særavgiftene ble økt ved årsskiftet. Kronekursen har heller ikke hjulpet og når grensene til Sverige i tillegg er fullt gjenåpnet nå, mister mange salg til grensehandelen. Økonomien i driften settes derfor under hardt press.

- Krevende

Norges største bryggeriselskap Ringnes forteller at en hel bransje nå lider under betydelige merkostnader.

- Det er ingen hemmelighet at mange råvarer har økt i pris. For vår del har det vært krevende å få tak i nok aluminium til å produsere bokser, noe vi spesielt erfarte i fjor sommer. Det var tidvis en stressende situasjon, men som vi til slutt kom godt ut av, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard.

- Situasjonen er fortsatt krevende, men bedre enn i sommer, fortsetter han.

Bruusgaard opplyser at bryggerikjempen ikke kommenterer mulige framtidige prisjusteringer av konkurransehensyn. Han understreker også at det er butikkene og serveringsstedene selv som bestemmer prisen ut til forbrukerne.

Bekymret

- Men har dere, som følge av dagens markedssituasjon, økt prisene på øl allerede?

- Det ønsker jeg ikke å kommentere. Det jeg kan si er at det er mange faktorer som spiller inn når vi setter prisene våre. Råvarer, innsatsfaktorer og strøm er alle elementer som tas med i beregningen.

Bedriftenes ekstrautgifter i forbindelse med økte kostnader på frakt og råvarer har allerede slått ut i kraftige prishopp på flere matvarer. BROD kan imidlertid ikke spekulere på eventuelle ekstrakostnader for norske forbrukere, dersom ølprisene heves.

- Konkurranselovgivningen gjør at vi dessverre ikke kan si noe konkret om hvordan vi forventer at prisene på øl og brus vil utvikle seg.

- Men det jeg kan si er at kostnadsøkningene på innsatsfaktorene er en grunn til bekymring, og vi er særlig urolige for hvordan det vil slå ut for de mindre produsentene som har mindre å gå på når økonomien presses.

Fuglum frykter blant annet at den økonomiske utviklingen vil true mangfoldet i bransjen.

- Vi har de siste åra fått et fantastisk mangfold med bryggerier i alle kriker og kroker av landet vårt, men en god del av disse strever med driften og er veldig sårbare.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer