Til tross for at vi går lysere tider i møte, ser deler av bryggeribransjen mørkt på det kommende året. Denne uka gikk toppsjefen for den nederlandske ølgiganten Heineken ut med en kraftig advarsel til forbrukerne.
Som følge av en «vanvittig» inflasjonsutvikling, dyrere råvarer og høye transportkostnader, risikerer konsumentene ikke bare å våkne til en ordinær fyllesyke, men også en kraftig økonomisk bakrus.
Kuren for Heineken, som er verdens nest største bryggeri, vil - på samme måte som for danske Carlsberg - være å heve ølprisen i takt med inflasjonen.
- Økt betydelig i pris
For den norske bryggeribransjen er ikke markedssituasjonen noe lysere.
- Også norske drikkevareprodusenter opplever betydelige kostnadsøkninger på flere områder nå: Kraftpriser, emballasje, råvarer og transport er noe av det som har økt betydelig i pris, sier Erlend Fuglum, direktør for Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD), til Børsen.
Han peker på flere utfordringer som kan få store konsekvenser for norske drikkevareprodusenter.
- Særavgiftene ble økt ved årsskiftet. Kronekursen har heller ikke hjulpet og når grensene til Sverige i tillegg er fullt gjenåpnet nå, mister mange salg til grensehandelen. Økonomien i driften settes derfor under hardt press.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger